Mine oppskrifter

Lue med noter på - med oppskrift

Dette er en bursdagsgave, som jeg har utsatt litt vel lenge. Ønsket var nemlig lue med noter på ala noe lignende som kofta jeg strikke til kjæresten i 2012.

Jeg har grublet i nokså lang tid hvordan jeg skulle ta denne utfordringen fatt, hvordan jeg skulle tegne dette mønsteret selv, for jeg fant jo ikke noe som lignet en gang. Jeg har brukt pintrest flittig for å få inspirasjon til mønsterdiagrammer med noter på.

En lue er et lite plagg som ikke har plass til allverdens mønster, så det måtte jeg jo også ta hensyn til. Valget av garn falt på babyull, som er mykt og godt og kan maskinvaskes. Så har jeg sett en del etter enkle luer som bruker samme garntykkelse, brukt dem som utgangspunkt og fylt den med mønster. 

Dette er en damestørrelse og strikkefastheten er på 28 masker på 10 cm på pinnenummer 3.

Rundpinne nr. 3 på 40 cm, og strømpepinner nr 3. 

Babyull fra Sparkjøp - 175 m pr. 50 g. 100% ull. Og fargene jeg har brukt er:

100 gram koksgrå nr. 827

50 gram naturhvit nr 800

50 gram lys rosa nr. 883

Legg opp med channel Island opplegg 144 m. Strikk vridd vrangbord i 10 omg. Øk jevnt fordelt til 152 m. Strikk mønsterdiagrammet.

(Selv om det er tegnet innhugg i mønsterdiagrammet betyr IKKE at det skal felles. Dette er gjort for å få mønsteret til å gå opp, selv om de ulike mønsterrapportene går opp i ulike tall.)

Juster maskeantallet til 150, se merke i diagrammet rett før det begynnes med hvitt mønster for siste gang.

For å få fine overganger mellom begynnelse og slutt på omgangen med mønsterfarge bruk denne teknikken.

Strikk videre til arbeidet måler 19 cm. Begynn så å felle slik *10 rett og  2 sammen, 10 rett 3 sammen* fortsett ut omgangen.

Strikk 2 omganger uten felling. Strikk så *9 rett 2 sammen* ut omgangen.

Strikk 2 omganger uten felling. Strikk så *8 rett 2 sammen* ut omgangen.

Strikk 2 omganger uten felling. Strikk så *7 rett 2 sammen* ut omgangen.

Fortsett slik med en mindre maske mellom fellingene til det ikke er flere masker mellom fellingene. Strikk deretter 2 og 2 sammen. Og neste runde 2 og 2 sammen. Klipp tråden og dra den gjennom maskene. Fest trådene godt. Jeg har tips til både å feste tråder på vrangborder og feste tråder på glattstrikk, bare følg linkene.

Utskriftsvennlig oppskrift finnes HER.

Jeg har også strikket votter som passer til lua, den oppskrifta finner du her.

Responsen når papiret var kommet av "Helt perfekt! Gjør ingenting å vente når jeg får så fin gave!"

#gratisoppskrift #lue #strikk #noter #musikk

Lik strikkepikens facebookside og få tips om flere oppskrifter, teknikker og kreative sysler!

14 fine kommentarer

mediakaos

13.01.2016 kl.20:34

Så fin lue! Og så tøff med noter!

Strikkepiken

13.01.2016 kl.20:37

mediakaos: Takk og takk :D

fjellgeitbundingen

13.01.2016 kl.20:44

Å, det var nydelig lue og votter. Herlig :)

Strikkepiken

13.01.2016 kl.20:46

fjellgeitbundingen: Mange takk skal du ha :)

venkesstrikk

13.01.2016 kl.22:40

Så flott. Dette kan du være fornøyd med:)

Strikkepiken

13.01.2016 kl.23:04

venkesstrikk: Takk :)

Tone

14.01.2016 kl.02:48

Å, så flott. Og så votter også. Du er så flink. :)

Strikkepiken

14.01.2016 kl.13:34

Tone: Takk skal du ha :)

Maria

16.01.2016 kl.07:19

Så skjønn lue. Ikke rart mottakeren var fornøyd. Blir notene til en melodi, eller er de bare pynt?

Hilsen en som ikke har snøring på musikk :)

Strikkepiken

16.01.2016 kl.12:29

Maria: Takk :) det er nok bare (u)noter fra min side, hvis jeg ikke har vært meget heldig. :P Jeg gikk for estetikken, for har svært lite greie på noter selv også... :P

Anne-Marie

21.05.2017 kl.10:52

Hei, jeg har en gutt som er interessert i musikk, derfor vil jeg gjerne strikke luen med noter. Hvorfor er diagrammet sladdet? Kan du si meg hvordan jeg får det frem?

Strikkepiken

22.05.2017 kl.09:46

Hei. Jeg kan ikke se at diagrammet er sladdet? Har du prøvd å klikke deg inn på utskriftsvennlig versjon?

Lisbeth

03.10.2017 kl.11:43

Fantastisk! 9-åringen har allerede bestil både lue og votter. Passer godt for en musikant

Strikkepiken

03.10.2017 kl.13:41

Så flott å høre! :)