Hvordan felle til jevne ermetopper på formstrikka ermer til kofter?

Oddvars peneste kofte er kofta som ikke ville bli til. Jeg har støtt på flere utfordringer hele veien, og mye er selvforskyldt, mens noe er nytt teritorium. Men det jeg alltid har fokus på når jeg går på snørra er at jeg skal lære av mine feil. 

Jeg kan ikke stresse nok om hvor viktig det er å prøve plagget på og sjekke at det blir bra langs hele prosessen. Jeg var i utgangspunktet ferdig å strikke kofta og skulle til å begynne å sy i armene, og nålte dem fast og prøvde kofta på. Da oppdaget jeg at armene var alt for lange. Og siden det ikke har seg slik at jeg strikker fordi jeg er fri for klær, men fordi jeg liker det og vil ha et flott resultat, var det bare å gjøre en ting rekke opp og justere lengden.

Jeg har lært meg å dampe strikketøy i Ask fra Hifa FØR jeg skal måle det, dette vokste nemlig veldig på lengden etter en runde med strykejernet. Det som er surt når plagget er dampa er at garnet er blitt helt krunglete og dette egner seg ikke å strikke med i den tilstanden det da befant seg i. Jeg har tidligere skrevet om hvordan jeg behandler opprekksgarn før jeg strikker med det igjen, intet unntak denne gangen heller. 

Mens jeg surra på youtube for å finne ut hvordan jeg skulle skrå skuldrene til kofta kom jeg over en video som jeg ikke syns var så bra til problemet på skuldrene, derimot egnet seg utmerket til armene. Men da var jo de allerede ferdig strikka, så når jeg likevel måtte rekke opp og justere lengden kunne jeg like godt prøve denne teknikken. 

Her har jeg felt slik oppskriften i Kofteboken sier, og det blir en hakkete kant som jeg senere skal sy i. Da er sømmen vanskelig å få fin.

Slik ble det når jeg fulgte teknikken på videoen. Det blir en mye glattere kant, og jeg ser for meg at denne skal bli mye enklere å sy. Jeg har også skrevet en bloggpost på hvordan sy i armer på strikkejakker og -gensere?

Den til venstre er før opprekking og den til høyre er slik endelig ble.

Kanskje ikke himmelvid forskjell, men jeg er overbevist om at det er slike småting som utgjør den store forskjellen. Dette er en teknikk jeg konsekvent kommer til å bruke videre!


 

#fellearmer #finearmer #OddvarsPenesteKofte #Kofteboken

Lik strikkepikens facebookside og bli jevnlig oppdatert med flere tips og kreative sprell! 

2 kommentarer
    1. Heisann, og god søndag. Ja, dette så lovende ut og tips til fin gjennomføring. Artig hvordan du “skreddersyr” strikketøy til deg selv. Det er intet mindre enn helt supert 🙂 Du er virkelig flink 🙂

    2. fjellgeitbundingen: Hei og mange takk 🙂 det er jo veldig greit å tilpasse ting til meg selv slik jeg vil ha det, for jeg kan jo konsultere fortløpende med meg selv og hele tiden ta avgjørelser. Og skulle ting ta turen til skogs, trenger jeg ikke å stå til rette for noen andre enn meg selv 😛

      En kreativ og produktiv uke ønskes i retur 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg