Kreativt påfyll fra Tromsø

Jeg har hatt enda en fin tur til Tromsø, og har vært innom flere spennende butikker og kommet hjem med litt av hvert.

Bodø Lufthavn har faktisk et veldig bra utvalg i kreative blader. Både søm, strikk og papirhobby. Jeg tar meg alltid en tur innom Narvesen når jeg bytter fly her!

Jeg er heldigvis ikke så kresen på hvilket språk slike blader kommer på, og jeg kan fint finne på å kjøpe både engelsk, svensk, dansk og norsk. Jeg har innsett at det sikkert hadde vært kjekt å kunne tysk også, men der kommer jeg til kort. Et blad jeg har kjøpt flere ganger er Designer Knitting, og da spesielt vinternummerne fine. Dette er er blad som går i dybden i tillegg til at det står en hel del fine oppskrifter. 

Når det kommer til strikkepinner er jeg veldig lite oppdatert. Jeg vet at det finnes veldig mye forskjellig, men jeg har ikke helt skjønt poenget for min egen del, og syns strømpepinnene fra Prym er helt fine å strikket med. Når det kommer til rundpinner, som jeg i all hovedsak strikker med, liker jeg best de blanke pinnene fra Addi eller Sandnesgarn. Jeg liker glatte pinner, også kaldt raske pinner.

En pinnetype som har fått mye skryt, som jeg ikke har kjennskap til, er strømpepinner som måler 15 cm i stedet for 20. Disse skal visstnok være flotte til babyplagg, tomler  på votter og fingre på hansker. I og med at dem er kortere enn vanlig skal de ikke gli ut av strikketøyet like lett når det strikkes med få masker. Tenkte at disse babytider var en bra anledning til å teste disse ut, og det som var tungen på vekstskåla var selvfølgelig fargen…!

Men jeg har flere ganger blitt anbefalt firkantet strikkepinner, men det har liksom ikke helt fattet min interesse. Mange av disse har vært i tre, men disse er glatte og skal visstnok også være raske. Jeg fikk prøve å holde i en pinne i butikken, før jeg kjøpte dem. Jeg er noe skeptisk, men syns det blir spennende å prøve disse. Jeg valgte tykkelse nr. 3,5 siden det er den pinnestørrelsen jeg som regel bruker når jeg strikker ullsokker både til herre og dame. Firkantete pinner skal være bra for dem som er revmatiker, sliter med leddsmerter eller vil ha en pinne som skal være enklere å holde i. Jeg har uansett stor glede av å variere mellom ulike lengder på rundpinnene og syns dette avlaster håndledd i travle perioder. (Jeg strikker alltid armer og bol samtidig på kofter, og bytter dermed mellom 30, 40 og 80 cm lange rundpinner.) Kanskje dette er en annen faktor å variere med som gir positivt utslag?

Jeg har en venninne som venter baby til sommeren, og jeg har dermed begynt å orientere meg i verden av babystrikketøy. Jeg har lyst på noe utfordrende strikketeknisk og brukervennlig for mor og barn, og har ikke helt klart å finne en oppskrift jeg bare må strikke enda. Men jeg fant et fint hefte, Dalegarn Retro Baby nr. 319, som har noen gode kandidater. Heftet har flere søte oppskrifter med et norsk preg. 

Jeg regner også med at det blir en del babykort i tiden som kommer, siden jeg kjenner flere som venter barn. Dermed kommer stempelsettet er fra Panduro Hobby godt med. 

Jeg sørget også for å fylle på med forsterkningsgarn, siden det er noe jeg bruker jevnt og trutt i sokkene jeg strikker.

Søstrene Grene har masse hobby-stash. Veldig mye spennende inspirasjon å hente, men det var ikke plass til allverden i kofferten så herfra ble det bare med et par brett med trykknapper i ulike størrelser. Jeg må innrømme at jeg er litt spent på kvaliteten på disse, for dem koster jo nesten ingenting.

Jeg plukket også med meg et fingerbøl fra Prym. Ikke et tradisjonelt fingerbøl, men det sitter veldig godt på fingeren. Jeg har egentlig lenge sånn delvis lett etter et passende fingerbøl, men syns de tradisjonelle sitter så dårlig på fingeren og er ofte for store til mine små og tynne fingre. Jeg håper dette skal bli bedre! Fingerbølet kommer i 3 forskjellige størrelser og jeg tok selvfølgelig med meg det minste…

Jeg fant også dette fantastiske skiltet hos butikken Feel på Jekta Storsenter. Det var ikke noe spørsmål eller diskusjon, det ble med hjem tvert!

Jeg tar gjerne i mot tips hva som er praktiske og pene plagg til små ferske verdensborgere. Og er det noen som kjenner til en oppskrift som er passe utfordrende for meg? 

10 kommentarer
    1. Ikke så godt å si hva som er utfordrende for deg, men har du sett babylua Aviatrix? Den er ikke nødvendigvis spesielt vanskelig, men man kan jo more seg med å prøve ut forskjellige teknikker for forkorta rader. Jeg har nettopp strikket et par og eksperimentert litt med å få stripene penest mulig, du kan se notatene mine her: http://www.ravelry.com/projects/Plommekinn/aviatrix-hat
      Ellers er vel babyplagg ofte enkle, i alle fall er det lite montering og sånn som kan irritere små kropper. Så det blir mye enkle snitt og sømløs konstruksjon…

    2. Men hvor fant du forresten mønsteret på Retro-heftet? Det Dale har liggende ute er jo bare bildene, og hvis du fant det et annet sted på nettet er det sannsynligvis snakk om et brudd på kopirett-lovgivninga…

    3. Maria: Jeg har sett denne lua og lurt på om jeg skulle strikke den 🙂 Kunne tenkt meg noe som er litt annen vri på, som f.eks. denne lua. Tenkte jeg skulle begynne å plukke ut alternativer så snart jeg får litt mer oversikt. Skal ta meg en tur i mine lokale garnbutikker og se også 🙂

    4. Det er så mye fint å strikke til baby !! jeg anbefaler å sjekke Lene Holme Samsøe sine baby hefter ( Baby strikk på pinde nr 3 og Babystrikk på pinde 3,5 -4. Ikke speselt vanskelige ting, men veldig delikat og ikke minst brukervennlige plagg. Annette Danielsen( også dansk :-)) har og fine babyting ! Jeg kjøpte et hefte som heter “Strik til småfolk” men ser hun selger enkelt oppskrifter på Raverly..

    5. Kristi: Ja, det er det uten tvil! Og små unger er veldig takknemlige modeller, siden alt blir fint på dem 🙂

      Dette skal jeg sjekke ut. Takk for tips! 🙂

    6. Jeg lånte “klompelompe”-boka på biblioteket. Mye fint babystrikk med struktur. Det blir som de sier over her, ikke så vanskelig å strikke, men du verden så pent og praktisk.
      En annen ting som er virkelig fint å få er et luftig strikket ullteppe. Enten et helt enkelt nøstebarnteppe eller noe mer avansert som havskum- eller sikksakkmønster.

    7. Mg66: Jeg har også vært på utkikk etter den boka, men har ikke klart å finne den i senere tid. Bladde i den når den kom ut, men da leita jeg ikke etter babyklær… Men skal gjøre et nytt forsøk! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg