Oddvars peneste kofte fra Kofteboken

Oddvars peneste kofte fra Kofteboken er endelig ferdig! Det er lenge siden jeg har komlet s mye med en kofte, men jeg har ogs lrt veldig mye. 

Kofta er strikket p pinner nr. 3 og 3,5 og i Ask fra Hifa i fargene melert stlgr nr. 6550 og mrk blgr nr. 6104. Siden stolpene skulle vre lyse ville jeg har mrke tinnknapper.

Jeg hadde lyst strikke en kofte som var veldig annerledes enn hva jeg har fra fr for  f opplevelsen av noe nytt. De koftene jeg har alle hvitt eller naturhvit som en av fargene. Jeg er derimot utsikker p om kofta kanskje ble litt daff i uttrykket nr jeg plukket bort det hvite. Men dette er en kofte som blir fint til spreke t-skjorter og kjoler. 

Ask er et nytt garn for meg, og det kommer i veldig mange fine farger. Jeg likte veldig godt strikke med dette garnet, og resultatet blir fint og jevnt. Plagget vokser veldig nr det blir dampet, s det kan vre verd notere seg og muligens dampe underveis. Dette kom seg etter at jeg vasket plagget. Ullvask og vedlikehold av ullplagg har jeg tidligere skrevet en fyldig bloggpost om. 

Jeg liker vaske kofter i ubehandlet ull nr dem er ferdig strikket og montert. Dette gjr at kofta blir mykere og mer ullete. Jeg innbiller meg at dette garnet stikker litt mer enn Finullgarnet fra Rauma p min hud. Og i tillegg til det selges det bare i 100 grams hesper og jeg m helt til Troms for kjpe garnet i butikk. (Mulig det finnes i butikker som er nrmere, men der ferdes i sfall ikke jeg s ofte...) Jeg vet det er f i nettbutikker, men siden jeg er av den konservative sorten, m jeg se og ta p garnetet fr jeg kjper det. Farger er en veldig viktig uttrykksform for meg og da er samspillet mellom dem svrt viktig at det blir riktig. Dette gjr at dette garnet ikke nr helt til topps som mitt favorittkoftegarn, men det er sm marginer det str om. 

Sokkene har jeg strikket tidligere og skriver om de her.

Mnstert er ikke spesielt behagelig  strikke, siden det har en hel del lange sprang. Heldigvis strikkes det meste av koften rundt og da strikker jeg mnsterstrikk med 2 trder p venstre pekefinger. Dette er en teknikk jeg virkelig har blitt fortolig med, og jeg strikker den med ganske bra tempo. Mnsterstrikk er en teknikk jeg egentlig liker veldig godt strikke, siden det skjer noe hele tiden og en fr hele tiden med seg at arbeidet vokser, selv om det riktignok bare er en rute opp i mnsterdiagrammet.

Men ulikt de fleste andre kofter strikkes store deler av kofta frem og tilbake til tross for at det er mnsterstrikk, dette er jeg ikke like fortrolig med og jeg har innsett at jeg trenger en del trening. Dette er en teknikk jeg har virkelig ftt vd p, og n behersker helt greit. Men jeg liker fortsatt best strikke rundt, og mnster fra rettsiden, men det har helt klart sine fordeler kunne denne teknikken. 

Kofta er i flge oppskrifta kort, og den skal ogs vre smal nederst og skrr utover helt opp til armshulen. Jeg har valgt lage en litt lengre kofte med en rett fasong. Dette koresponderer bedre med min kroppsfasong, for jeg er cirka like bred over hofte og byste med en ganske markert midje. Jeg foretrekker at koftene er innsvinget, med dette var ikke mulig f til i sammarbeid med mnsteret p en god mte. Snn er det noen ganger, en kan ikke f alt!

Jeg har byttet ut den vanlige vrangborden med denne blondekanten for tilfre det lille ekstra. bytte ut vrangbordene til fordel for mer spennende teknikker, er en ting jeg liker  gjre p mine kofter. Dette birdrar i strre grad for at dette blir et mer forfinet plagg.

kingene jeg har brukt heller mot hyre og venstre, Dette er de minst synlige kingene som gir et delikat inntrykk. Midtmaska under armen har jeg valgt strikke i mnsterfargen, for f en klar linje som rydder og strammer opp der mnsteret ikke gr opp. 

Jeg har valgt strikke ermene litt smalere enn det oppskrifta tilsier. Jeg har strikket de med maskeantallet til strrelsen under, men endt opp med maskeantallet jeg skulle hatt til min strrelser fr jeg begynner felle til ermetopp. 

Denne typer ermer er nytt for meg i koftesammenheng. Det har bydd p en del utfordringer. Nr jeg strikker kofter med rundfelling passer jeg fint i standardmlet, 47 cm lange ermer, veldig godt. Disse ermene holdt det med 46 cm fr jeg begynte felle til ermetopp. Jeg har felt til av til jevne armetopper som gjr det enklere sy i armene og deretter sydd i armene p denne mten.

Dette er ogs en type ermer som, p meg i det minste, krever litt flere masker nede p armen sammenlignet med rundfellingsermer. Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Vanligvis liker jeg at ermene er smale, for dette bidrar til en nett og feminin fasong. 

Jeg har skrdd skuldrene uten felle som er en noks vanlig teknikk i USA, og p mer figurnre plagg enn hva tradisjonelle norske kofter vanligvis er.

Videre har jeg sydd skuldersmmene i mnsterfargen med maskesting. Her tar jeg opp igjen detaljen som jeg brukt under armen, som igjen gir et rent og pent uttrykk der mnsteret uansett ikke gr helt opp. 

Halsen har jeg formet uten felling, sm og klipping - men med forkorta pinner. Dette er en veldig kjekk teknikk som gir en fint og jevn kant uten en fellekant eller sm som strammer mot halsen.

Jeg har strikket samme blondekant som jeg har p ermer og bol, men jeg mtte strikke den motsatt vei for s sy den p med maskesting. Jeg har prvd og feilet en hel del fr jeg ende opp med denne bloggposten - feste blondekanten til halsringingen

Kjolen har jeg sydd selv, og den har jeg skrevet om her.

Knappestolpene har jeg strikket med rillestrikk og p pinner s tynne som nr. 2. Dette er en ny monteringsmte for meg. Jeg har mtte prve meg frem og jeg har skrevet detaljert hvordan jeg har gjort det i bloggposten koftemontering med rillestrikkede knappestolper. Knapphullene jeg har brukt er forsterket og veldig greie. Disse knapphullene er min favoritt til enkle stolper.

Det kan vre noks kaldt vre fotomodell, spesielt nr strikkeplagget jeg skal vise frem skal tas bilde av uten meg inni. Her har jeg ftt lne kjresten min sinn Mariuskofte med noter p. Han er heldigvis litt mer varmblodig enn meg, som derimot er en viderekommen fryspinn!

Selv om det ikke anbefales la strikkeplagg henge, dette risikerer at plagget mister fasongen, men til en kort fotoseanse fr det g!

En av fordelene med strikke i ubehandlet ull er at jeg kan unng  feste de fleste trder med spleise garnet sammen slik. Jeg har ogs festet trder i blondekantene p samme mte som jeg fester dem p ribbestrikk.

Det er godt komme i ml med et s innviklet prosjekt. Jeg er veldig fornyd med kofta og alt jeg har lrt!

#oddvarspenestekofte #kofteboken #ask #hifa

Lik strikkepikens facebookside og f flere koftetips!

19 fine kommentarer

ladyaugust

11.03.2016 kl.14:39

Jammen er du flink ! Den der er skikkelig flott alts :D Goood helg :)

Strikkepiken

11.03.2016 kl.14:40

ladyaugust: Takk og takk :D

God helg til deg og dine :)

11.03.2016 kl.15:01

Veldig fin kofte:)

Strikkepiken

11.03.2016 kl.16:49

Anonym: Mange takk skal du ha! :)

Oldemorbloggen

11.03.2016 kl.17:00

Eg er godt over middels imponert, bde over kofta, forklaringa og interiret.

Strikkepiken

11.03.2016 kl.17:02

Oldemorbloggen: S kjekt hre! :D

fjellgeitbundingen

11.03.2016 kl.17:13

Synes den ble veldig flott. Som vanlig er jeg imponert over din streben over perfeksjonisme i alt du lager. Skulle gjerne hatt ei av dine kofter jeg ogs. For jeg vedder p at dine gensere og jakker er mer s perfekte i bruk :)

Strikkepiken

11.03.2016 kl.17:22

fjellgeitbundingen: Tusen takk :) som alltid er tilbakemeldingene dine veldig gode og jeg setter stor pris p dem :)

Kan du ikke heller strikke yndlingskofta selv og lre underveis? ;) Jeg er helt sikker p at dette blir veldig bra! Jeg kan sikkert stille med litt rd :)

fjellgeitbundingen

11.03.2016 kl.21:29

Hei, joda br nok det, men det blir ikke akkurat n. Det er dessuten masse kofter jeg kunne tenkt meg. Takk for at du er velvillig til gi rd :)

Bozena

12.03.2016 kl.13:03

Mnstret gr ihop s fint p rmkullen! Du r ett riktig proffs och stter upp ribban hgt. Det r bara sitta, lsa dina inlgg och anteckna allt som jag vill lra mig :-) Tack!

Strikkepiken

12.03.2016 kl.17:21

Bozena: Ja, det traff bra med mnsteret p ermekulen her :) Jeg liker ha noe strekke meg etter og vil alltid lre noe nytt :)

Du er hjertelig velkommen innom nr du mtte nske! Kjempekjekt hre at du trives her inne :)

Liv

12.03.2016 kl.18:38

Du s flink du er, nydelig kofte.

Strikkepiken

12.03.2016 kl.19:00

Liv: Mange takk! :D

Create by kris

13.03.2016 kl.18:31

S fin den var!! <3

Strikkepiken

13.03.2016 kl.18:34

Create by kris: Takk :)

MG66

14.03.2016 kl.11:26

Nydelig arbeid og flott fargekombinasjon. Passet veldig godt til den rde kjolen din. Sikkert fin sammen med andre friske farger ogs.

Morsomt lese "strikke-nerdingen" din. Liker at du gr i dybden med detaljer om strikketeknikker og montering.

Strikkepiken

15.03.2016 kl.14:48

MG66: Mange takk :) Ja, jeg prver velge vanlige klr til bildetakingen som fremhever det jeg har strikket :)

S flott at du liker lese om "nerdingen" min og at det ikke er bare jeg som liker VRE nerd... :P Men jeg hper jo dra frem strikkenerden i alle!

Solfrid Roald

27.03.2016 kl.05:31

Nydelig kofte :D Elsker hret ditt forresten <3!

Strikkepiken

27.03.2016 kl.15:15

Solfrid Roald: Taaaakk :) Og s kjekt f kompliment for sveisen ogs :D