Hvordan få fine fellinger på halvpatent og ribb med 1 r og 1 vr?

Jeg holder nå på å strikke Higgins jakke. Den strikkes i halvpatent og jeg har tidligere skrevet om hvordan strikke halvpatent? Den bloggposten er veldig relevant for denne bloggposten, så jeg anbefaler å ta en titt på den først.  

Halvpatent er i likhet med ribbestrikk i 1 rett og 1 vrang, delelig på 2. Jeg er nå kommet til raglanfellingen, men felling på vanlig måte vil skape kluss i mønsteret. Så derfor må jeg tenke litt annerledes. Jeg har valgt å felle 2 masker i hver felling, slik blir resultatet ryddig for jeg eliminerer en hel maskerapport bestående av 2 masker i gangen. Jeg mistenker også at dette er en teknikk som vil egne seg bra i andre mønstre som der delelig på 2.

Jeg har tidligere skrevet om å få fine økinger på halvpatent og ribbestrikk, der samme prinsippet brukes.

Jeg fant en video på youtube, denne er riktignok ikke med halvpaptent, men helpatent (?). Prinsippet er det samme, selv om jeg ikke klarte å oppdrive en video på mitt eksakte problem. Jeg har derfor plukket litt her og der og tatt en haug med egne bilder, og håper dette blir så forståelig som mulig.


Først vil jeg ta for meg fellingen som heller mot høyre. Altså den som blir vist som nr. 2 i videoen over. 

Strikk pinnen ned i masken under masken på pinnen.

Da ser det slik ut. 

Stikk pinnen inn i vrangmasken som om du skal strikke vrangt.

Strikk pinnen ned i masken under masken på pinnen.

Nå er alle 3 maskene som er involvert i fellingen, flyttet over til høyre pinne. 

Så flyttes alle 3 maskene tilbake til venstre pinne.

Hvorfor dette elstra trinnet? Fordi dette er umulig å gjøre samtidig som 3 masker strikkes sammen, samtidig som det strikkes halvpatent. 

Strikk så de 3 maskene sammen + de 2 trådene som er ekstra fra de rette maskene med halvpatent. Dette er 5 tråder totalt og nokså knotete å få til, men blir veldig fint til slutt! Vær veldig obs på at alle trådene kommer med, slik at ingenting rakner senere.

Slik blir resultatet. Så strikker jeg 3 masker mellom og skal til meg fellingen som heller motsatt vei.

0uePVsxAekg

Denne type feling kan fint brukes til vanlig ribb i 1 rett og 1 vrang, eller bare til glattstrikk. Enkelt forklart strikkes 3 masker rett sammen. Det som kompliserer her er halvpatenten som jakken strikkes i.


Denne fellingen heller mot venstre og er felling nr. 1 i videoen øverst i bloggposten.

Strikk pinnen ned i masken under masken på pinnen.

Slik ser det ut.

Stikk pinnen inn i vrangmasken som om du skal strikke vrangt.

Strikk pinnen ned i masken under masken på pinnen.

Når alle de 3 maskene som er involvert i fellingen, flyttet over til høyre pinne. 

Så flyttes de 2 maskene lengst mot venstre, tilbake til venstre pinne. 

Hvorfor dette elstra trinnet? Fordi dette er vanskelig å gjøre samtidig som 2 masker strikkes sammen, samtidig som det strikkes halvpatent. Dette trinnet kan hoppes over når denne teknikken setter seg mer i fingrene. 

Strikk disse 2 maskene sammen + den ekstra tråden pga halvpatentmønsteret, totalt 3 trdåder. Se nøye etter at alle trådene er kommet med slik at ingenting vil rakne senere.

Slik ser det ut når 1 maske er felt.

Legg så den sise maska, lengst mot høyre og den ekstra tråden pga halvpatentmønsteret, over de 2 maskene som er strikket sammen. Nå er 2 masker felt.

Sånn blir resultatet. 

fiC_V_UzSTw

Denne type feling kan fint brukes til vanlig ribb i 1 rett og 1 vrang, eller bare til glattstrikk. Enkelt forklart strikkes 2 masker rett sammen, også trekkes en maske over dee. Det som kompliserer her er halvpatenten som jakken strikkes i. 

Noe som er et alternativ er så strikke 3 masker vridd sammen, men det tenkte jeg på først etterpå… Jeg har tidligere skrevet om hvordan strikke 2 m vridd sammen? og det gjøres egentlig på samme måte som å strikke 3 masker vridd sammen, bare at det blir en maske ekstra. 


En ren og ryddig raglanfelling, med en markert felling mellom bol og ermer!


#fellinger #ribbestrikk #felleribb #felle2

Lik strikkepikens facebookside og få jevnlig kjennskap til flere teknikker, oppskrifter og kreative sprell! 
 

7 kommentarer
    1. Hei! Denne posten passer bra, jeg skal om ikke så lenge strikke en genser i halvpatent med raglanfelling. Har aldri strikket halvpatent før, men tror det vil bli en bra genser til en mann 🙂
      Men det jeg egentlig skulle si, var at jeg nylig har utprøvd hals”felling” med forkortede rader på ei kofte. Var litt skeptisk først, men det viste seg at mønsterstrikk på vranga slett ikke var så forferdelig som jeg husket. Og det ble jo veldig pent, og ikke minst praktisk og greit å strikke halskanten etterpå. Kommer ikke til å gå tilbake til vanlig felling nå! Takk for tipset! 🙂

    2. Ingvild: Så bra! 🙂

      Jeg deler den tankegangen din, skal aldri tilbake til vanlig felling! Neida, veldig greit å lære seg å strikke mønster frem og tilbake! Med å kunne det blir en fort mye mindre engstelig og lar seg ikke styre vekk fra strikkemønster som inneholder det, og da blir plutselig strikkeverden så mye større 🙂

      Lykke til med genseren din da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg