Hvordan sy maskesting på ribb?

Higgins jakken er nesten ferdig, men før siste sømmen skulle syes støtte jeg på en utfordring. Jakken har sjalskrage som er strikket i ribb med 1 rett og 1 vrang, og denne skulle syes sammen midt bak. Selvfølgelig finnes det flere alternativ, men som alltid strekker jeg etter perfeksjon, og da er det bare å teste ut ulike metoder for å se hva jeg liker best!

Jeg er ellers en stor fan av maskesting og bruker denne typen søm ofte når jeg monterer, og det er noe som er veldig greit å lære seg først som sist. Dette er en alsidig stingtype som kan brukes til å sy pene skuldersømmer, sy ned halskantersy i ermer på jakker og gensere og til og med sy sammen knapphull med. Dette er jo vel og bra, men alle alternativene her er bassert på glattstrikk, så da blir sammenføyning av ribb en helt annen sak dog sikkert ikke noe mindre nyttig.

Jeg leita som vanlig på youtube og fant denne videoen. Den viser 2 rett og 2 vrang, men jeg tenkte at det ikke ble så vanskelig å konvertere den til 1 rett og 1 vrang. Det gikk helt greit og sy og resultatet ble bra, bortsett fra at masken ble litt skeive i forhold til hverandre, altså sømmen bommet med en halv maske og dette ble jo veldig synlig på kragen midt bak. 

Etter å ha studert videoen litt mer nøye, fant jeg ut at prøvelappene er litt annerdedes konstruert enn sjalskragen som jeg skulle sy sammen. Den nederste prøvelappen er lagt opp på vanlig måte og strikket oppover. Den øverste prøvelappen er lagt opp med midlertidig opplegg og strikket oppover også felt av. Altså disse bitene er strikket samme vei, i motsetning til sjalskragen jeg holder på med. 

Det er verd å merke seg med å bruke midlertidig opplegg så blir denne oppleggskanten skeiv, med en halv maske i forhold til strikkearbeidet i strikkerettningen. Kanskje det er nettopp derfor disse prøvelappene ser ut til å fungere så fint sammen i videoen over?

ZnGW1-9zWaQ

Så fant jeg denne videoen, som skulle ta for seg å sy sammen ribb som er strikket i ulike retninger. Jeg må inrømme at jeg var rimelig skeptisk, og jeg hadde virkelig mine tvil om at dette skulle bli teknikken som ble løsningen. Men så feil tok jeg, heldigvis!

Jeg har notert meg ned noen erfaringer:
  • Før du begynner er det lurt å tre alle maskene, på hver side, inn på hver sin tråd med restegarn i en sterk kontrastfarge. Dette er bare sånn for sikkerhetsskyld.
  • Fordel rette masker på en pinne på hver side av kragen, og vrange masker på samme måte. (totalt 4 pinner)

Slik blir det likevel bare rette masker å sy, både fra rettsiden og fra vrangsiden. 

Jeg begynte å sy fra utsiden, og sydde med over til innsiden. Atså det blir to sømmer i stedet for en. Det er viktig å ha en lang nok garnstump å sy med som rekker over hele denne sømmen. Sammenføyningen vil bli litt tykkere enn resten, men det har jo sin naturlige forklaring siden i praksis blir sydd dobbelt opp. Her er det viktigere enn noen gang å holde fokus på hvor stram/løs sømmen blir. Når den vises minst mulig, er det sydd på riktig måte. 

Jeg må nok øve litt mer, men sier meg likevel fornøyd med denne her!


#graftingrib #maskestingribb #montering

Lik strikkepikens fcebookside og få jevnlig tips om montering, strikking og andre kreative sprell!

2 kommentarer
    1. Jeg blir så imponert av alt du lager😀. Du strikker utrolig pent. Jeg har lært endel av deg. Det er virkelig imponerende at du finner så mange teknikker. Artig at du deler det med oss. Gleder meg til å se dine fremtidige prosjekt👍

    2. Hege: Så bra å høre! 🙂 Youtube er tingen og bøker som går i dybden. Så syns jeg det er veldig kjekt å lære bort det jeg lærer meg!

      Veldig kjekt å høre at du trives her inne 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg