Forberedelser - generell kunnskap

Hvordan velge riktig garn til riktig bruk?

Oppskrifter kommer alltid med et anbefalt spesifikk garn, selv om garnet passer til oppskrifta er det ikke sikkert at garnet passer til den som skal ha plagget eller det plagget skal brukes til.

Er dette s fryktelig nye da? Ja, mener jeg. Dette er etter min mening helt avgjrende for om plagget blir en favoritt og blir brukt til det er helt utslitt, eller om det blir gjemt lengst inne i skapet og ser aldri dagens lys igjen...

PT2 garnet jeg brukte i Stjerneruterkofta fra Kofteboken.

Superwash eller ikke? (Alts garn som er behandlet for ikke kunne tove og garn som tover om det blir vasket feil. Jeg gr grundigere til verks i den tematikken i bloggposten toving av strikkety.) Det er som regel det frste sprsmlet jeg stiller, for det er en veldig grei plass starte for sortere ut garnkvaliteter som ikke passer til det aktuelle prosjektet .

  • Kan vedkommende som skal ha plagget vaske ull eller ikke?
  • Sler den som skal ha klesplagget mye? (type syltety, is, annen mat) Dette er primrt rettet mot barn, og personer med drlig finmotorikk. 
  • Klr den personen som skal ha strikkeplagget lett?

Er svar p de tre siste sprsmlene "har begrensede kunnskaper om ullvask", "sler mye" og "klr lett" er superwash tingen. Enkelt vaske og tover ikke. 

Er det s enkelt? Ikke helt, det er noen flere sm faktorer som spiller inn, men dette vil jeg si er hovedtrekkene. 

Oddvars peneste kofte fra Kofteboken, strikket i Ask fra Hifa.

Ubehandlet ullgarn

Ubehandlet ullgarn er det de fleste ikke-kyndige ikke-strikkere omtaler som godt gammeldags stikkegarn. Med sin bustete overflate er garnet er overlegent nr det kommer til holde p varmen. Dette kommer av at denne fibertypen ofte er spunnet som kardegarn, der fribrene ligger litt hulter til bulter, dette skaper et isolerende luftlommer. Garn med denne fibertypen kan ogs vre spunnet som kamgarn, der fibrene er kardet til ligge samme vei, og har et glattere uttrykk. 

Plagg i ubehandlet ull krever lite vask, det holder som regel med litt lufting innimellom, og holder seg fint i revis. For den som svetter mye er ubehandlet ull veldig godt alternativ. Lanolinet i ulla srger for rense opp dette p egenhnd. Regelmessig lufting srger for at plagg som lukter svette ikke trengs vaskes av den grunn. Jeg skriver mer om vask og stell av ull HER.

Dette er ogs den type garn som de fleste vaskefadeser skjer med. Er flott og slitesterkt garn, for den som ikke klr s lett og kan vaske ull. Dette er garn som ofte blir mykere etter vask og bruk. Det egner seg ikke til sokker, men er utover det et veldig allsidig garn. 

Eksempler p slikt garn:

Rauma: Finullgarn

Sandnesgarn: Tove, Peer Gynt 

PT Rauma: PT2

Hifa: Ask 

Blonde-leggvarmere i tynn alpakka fra DROPS.

Ubehandlet alpakkagarn

Alpakka er en annen type ullgarn, som ikke kommer fra sauen, men fra alpakkaen og er like fullverdig en ulltype. Denne har mange av de samme egenskapene som ubehandlet ull, men det sies at alpakka skal vre opp til 8 ganger varmere enn ull, men jeg er i tvil om dette stemmer. Alpakkagarnet er ofte spunnet som kamgarn, der fibrene ligger samme vei og skaper ikke like mange luftlommer som kardegarnet, og dermed opplever jeg det ikke som like varmt. Men det er nok spinnemetoden og ikke ullfibrene sin feil.

Mange mener at dette klr mindre, men jeg mener at det klr p en annen mte enn klassisk ull, og at garnet kan dermed oppleves at det klr mindre p enkelte. Det er veldig lurt teste garnet med holde et nste opp mot halsen og kjenne om det klr, fr en kjper et lass med garn til et stor prosjekt. Det finnes flere alpakkagarn som er en blanding mellom alpakka og silke. Dette er et mer eksklusivt garn som egner ser mer til fint bruk, noen mener at denne mixen med silke bidrar til at garnet blir mykere.

Dette er et allsidig garn som kan brukes til det meste, siden det er rimelig slitesterkt. 100% alpakka ambefales ikke til strikke sokker med, men kan ellers brukes til det meste. Dette garnet egner seg ikke til mennesker som ikke kan vaske ull, i og med at garnet tover. Men i likhet med ubehandlet ull, kommer en langt med lufting av plagg i alpakka.

Eksempler p slikt garn:

Drops: Alpaca og Baby Alpaca Silk

Rauma: Inca 

Sandnesgarn: Mini Alpakka 

Du Store Alpakka: Tynn alpakka

Medaljekofte med raglanfelling fra Kofteboken, strikket i Sisu fra Sandnesgarn. 

Strmpegarn med nylonforsterkning

Strmpegarn er som regel et garn med en eller annen mix av ull og/eller alpakka + 20-30% nylon. Dette er slitesterkt garn som egner seg til sokker, strmper, votter, luer, ullbukser, gensere, kofter og det meste egentlig. Kort sagt, plagg som m tle rff bruk - dette er en veldig god allrounder. Som regel er dette garnet superwashbehandlet og nesten hvem som helst kan vaske plagg i slikt garn. 

Eksepler p slikt garn:

Sandnesgarn: Sisu, Alpakka strmpegarn, Perfekt og Tresko.

Rauma: Pt5 og Tasseladd

Drops: Fabel og Big Fabel

Du store alpakka: Sterk 

Gjestal: Silja

Nancykofte i Tynn Merino fra Sandnesgarn.

Kabelspunnet merinogarn

Kabelspunnet garn i merinoull, er spunnet sammen av flere tynne trder. Dette garnet er fint og glatt, og gir dermed et striglet utseende, som nesten ser ut som bomull. Dette er veldig mykt og er det garnet som regnes som nrmest klfritt i ullverdenen, ergo ideelt til den som klr lett. Kabelspunnet merinogarn er overlegent nr det kommer til kl lite, men det er p den andre siden ikke spesielt slitesterkt fordi fibrene er s fine.

Garnet er ideelt til luer, halser, babyplagg og kroppsnre plagg. Dette er et garn som ikke egner seg til plagg som er i tff bruk siden disse tynne trdene ofte blir dratt ut og plagget ser fort slitent ut. Kabelspunnet merinoull anbefales ikke til sokker, ullbukser og votter. Garnet vaskes enkelt i maskin p ullprogram.

Eksempler p slikt garn:

Sandnesgarn: Tynn Merino og Merinoull

Drops: Baby Merino og Merino Extra fine

Russiske votter strikket i baby ull.

Merinoull som kamgarn

Kamgarn i merinoull er et superwashbehandlet garn som vi kjenner som klassisk baby ull. Ideelt til sm barn som klr lett og sler mye. Garnet er mykt og tler hyppig vask, uten at du trenger vre spesielt ull-vaske-kyndig. Alts en favoritt blant smbarnsforeldre!

Dette er allsidig garn som egner seg til luer, votter, gensere, kofter, alts mye forskjellig. Det egner seg derimot ikke til sokker siden det er i 100% ull, men til sm barn som ikke har s rff bruk vil det likevel fungere greit. 

Eksempler p slikt garn:

Sandnesgarn: Babyull Lanett

Rauma: Baby Panda

Gjestdal: Baby ull

Jeg har tidligere skrevet en bloggpost om Velge et annet garn enn oppskriften anbefaler - men hvordan?, en nyttig bloggpost som har en sterk sammenheng med denne bloggposten.

S n vet du forhpentligvis hvilket garn du nsker bruke, og hvordan du erstatter det...?

#garnvalg #velgegarn 

Lik strikkepikens facebookside og f mer bloggposter om nyttig kunnskap og kreative krumspring!

2 fine kommentarer

Liv

10.10.2017 kl.18:15

Du skriver mye fint og opplyser oss om gar p en grei mte. Men en ting vil jeg si. Alpakka er ikke ull. Ull er tette fibre. Alpakka er hr p samme mte som menneskehr, de er hule, og det er det som gjr at de er s isolerende og varme. Vi kaller ikke bambus for bomull selv om det kjennes likt ut, derfor kan vi ogs venne oss av med kalle alpakka for ull. Alpakka er alpakkapels eller alpakkehr. Ellers takk for fin side.

Strikkepiken

29.10.2017 kl.22:05

Hei og takk for tilbakemelding. Jeg noterer meg det du skriver.