Medaljekofte med raglanfelling i Sisu

Store deler av vren har gtt med til strikke Medaljekofte med ragnlanfelling fra Kofteboken. 

Jeg har tidligere strikket denne koften til meg selv, i andre farger, annet garn og med lys bunn og mrke medaljer. Den har ogs ftt en del egne detaljer. Utrolig hvor stor forskjell slike ting utgjr p et stort plagg! Den kofta har jeg skrevet om her.

Jeg har lagt opp med Channel Island Cast On, noe som passer veldig fint til vridd vrangbord med 1 rett og 1 vrang maske.

Jeg har kt ut masker under ermet med kinger som heller mt hyre. Jeg har ogs strikket en merkemaske i grtt som flger opp langs hele ermet, som rydder og strammer opp uttrykket. Det er en veldig grei mte  skjre gjennom at mnsteret likevel ikke gr opp under ermet. Snn kan mnsteret heller bli symmetrisk p hver side av merkemasken.

Kofta er strikket i Sisu fra Sandnesgarn i fargene natur nr. 1012 og grmelert nr. 1042. Jeg har strikket med et annet garn en hva oppskrifta anbefaler, hvordan jeg gr ls p den problemstillingen skriver jeg mer om her.

Jeg har strikket ribbekantene og stolper med pinner nr. 2,5 , og resten av kofta med pinner nr. 3,5. Med sjekke strikkefastheten kom jeg frem til at jeg mtte bruke disse pinnestrrelsene for at mlene p plagget skulle bli riktig. Kofta har opprinnelig lengde, men ermene har ftt noen ekstra centimeter. Kofta er rett i modellen. 

Jeg har felt raglanermer med fellinger som heller mot hyre og venstre. Ogs her er det en midtmaske i grtt, samme som under ermet, med symmetriske mnster p hver side.

Hullet under ermene har jeg ikke felt av, men sydd hullet under ermet med maskesting fra live masker. Veldig lite synlig og ingen hard kant opp mot armhulen.

Jeg har formet halsen uten felling, sm eller klipping - men med forkorta pinner. Nr jeg bruker en slik teknikk er det ikke til komme utenom en del mnsterstrikk frem og tilbake, men jeg syns egentlig det gr overraskende greit. Det, som alt annet, er en treningssak!

Jeg har strikket dobbel halskant i vridd vrangbord. Denne har ikke felt av, men sydd ned halskanten med maskesting for gjre smmen s lite synlig og elastisk som mulig. Ganske mye ekstra arbeid, men resultatet blir veldig flott!

Jeg har strikket doble stolper, som egner seg veldig godt til tynt garn som Sisu. Til disse stolpene passer det helt ypperlig med perfekte knapphull til doble stolper. Favorittstolper, med favorittknapphull - det m jo bli bra!

Som brettekant har jeg strikket picot-kant, 2 masker rett sammen og 1 kast. Dette plukker opp de taggede kantene jeg som oppleggskanten har, og gir et helhetlig inntrykk. 

Knappene er sydd p venstre knappestolpe, som er en damelukning. Mer om dette og hvorfor det er slik skriver jeg om her. Knappene er samme som i kofta i Kofteboken. 

Gjennom hele kofta har jeg konsekvent strikket mnster med 2 trder p venstre pekefinger. Dette er en teknikk jeg har blitt veldig fortrolig med og som gjr det veldig kjekt strikke mnster! Et annet ting som er kjekt i strikke-mnster-sammenheng er bruke nstemaskinen til nste opp 2 fargede garnkaker. Dette tipset har jeg skrevet nrmere om her.

Videre har jeg brukt generelle teknikker som festet trder p glattstrikk og festet trder p vrangbord.

Det er alltid veldig tilfredsstillende  avslutte et s stort prosjekt, og gjre klart til noe nytt!

#kofteboken #medalje #raglanfelling

Lik strikkepiken facebookside og f jevnlig oppdatering om strikk og strikketips!

20 fine kommentarer

Lisbeth Severinsen

24.04.2016 kl.16:50

Ble s flott !

Strikkepiken

24.04.2016 kl.16:55

Lisbeth Severinsen: Takk skal du ha! :D

Mg66

24.04.2016 kl.19:07

Kjempefin! Dette er virkelig et flott mnster. M du lese mnster hele tiden eller er dette et mnster man etterhvert lrer mer og mindre utenat?

Strikkepiken

24.04.2016 kl.19:22

Mg66: Takk! :) Dette er mnster som i stor grad m flges med p mnsterdiagram hele veien. For selv om mnsteret tilsynelatende ser symmetrisk er ikke alle rapportene helt like. Jeg har prvd lre meg det utenat, men det har resultert i mye opprekking....

Mg66

24.04.2016 kl.20:24

Det var det jeg mistenkte,ja. Det er symetrisk, men nr det gjentas i med forskyving slik at en medalje avsluttes mens den andre starter s m man lese. Har veldig lyst til prve denne. Kanskje den kan passe som feriestrikk.

:-)

Strikkepiken

24.04.2016 kl.20:25

Mg66: Feriestrikk hres ut som en bra plan! ;) En lrer seg fort kjenne igjen omgangene, men m liksom bort p mnsterdiagrammet og f det bekrefta :)

Bozena

24.04.2016 kl.22:46

Ett msterskap, en kofta fr finsmakare! Du r otrolig! :-) Det r bara att stta sig ner med ett anteckningblock och studera sig igenom detalj fr detalj.

Strikkepiken

24.04.2016 kl.22:54

Bozena: Mange, mange takk!! :)

Ping

25.04.2016 kl.07:43

Veldig bra arbeide, bde med kofta og bloggen! Takk for mange gode tips og for inspirasjon!

Strikkepiken

25.04.2016 kl.10:46

Ping: Takk og takk! :) Koselig hre at du trives her inne :)

Maria

25.04.2016 kl.18:31

Den ble kjempefin! Jeg elsker se alle detaljene og all omsorgen du legger i f strikkeplaggene dine finest mulig. Inspirerende!

Strikkepiken

25.04.2016 kl.18:40

Maria: Takk for en veldig flott kommentar!! <3

akbhandy

25.04.2016 kl.20:30

Dette ble en virkelig flott kofte. Gjorde seg med de sm ekstra detaljene. Godt jobba. :-))

Strikkepiken

25.04.2016 kl.21:24

akbhandy: Mange takk! Detaljer er etter min mening undervurdert, s gy at flere legger merke til snt :)

Silje

20.07.2016 kl.15:37

Hei! Nr du strikker de fine raglansfellingene; m man tenke p mnsteret p neste omgang nr det kommer til hvilken maske som blir liggende verst og s videre eller er det bare jeg som overtenker dette? Jeg strikker http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7065&cid=1, har ikke kommet til mnsteret oppe men vil gjerne ha bare n grunnfargemaske mellom raglansfellingene snn som du har og SELvflgelig m mnsteret vre symmetrisk..! Blir litt hoderegning der ja... humti dumti.

Strikkepiken

22.07.2016 kl.10:38

Silje: Hei :) Du strikker slik som mnsteret passer best p den omgangen du strikker p :) Det er ikke verre enn det ;)

14.07.2017 kl.14:46

Hei:) S fin kofte. Du er virkelig dyktig og nettop derfor lurer jeg p om jeg kan stille deg sprsml rundt valg av garn til Nancykofte. Har du kjennskap til Nancy? Jeg har ftt strikket en til meg selv i str M i Sandnes garn Peer Gynt i (lys gr med sjgrnn/turkis/petrol-aktig farge) Det er den "originale" i det garnet har jeg hrt. Jeg har gjort meg en del dyrbare erfaringer og skal n bestille en til. Denne gangen vil jeg helst ikke bomme... Jeg m ha str S, nsker ett tynnere garn superwash, mer innsvinget og litt lengre, samt litt hyere opp i halsen.

Hva anbefaler du? Jeg vurderer Sisu. Kan det bli bra? Hva med oppskrift og pinnestr.? Har du noen tips?

Mvh Lene

Strikkepiken

16.07.2017 kl.23:10

Anonym: Hei og mange takk for det :)

Jeg har strikket 3 varianter av Nancy og alle ligger her ute p bloggen. Alle er forvrig i ulikt garn. Vil anbefale deg ske p Nancykofte i skefeltet s kommer det opp det du leter etter. Alle koftene er strikket i oppskriften som er beregnet p det tynneste garnet, Mini Alpakka fra Sandnesgarn, som kan byttes ut med f.eks. Sisu.

Vet ikke helt hvorfor du frste kofta ikke ble riktig? Hvilken oppskrift har du brukt? Peer Gynt er en hel del tykkere og har en helt annen strikkefasthet enn Sisu. Skal du endre garn til Sisu m du nok ogs velge en annen oppskrift, alts den som er beregnet for tynt garn. Det finnes 2 varianter p denne oppskriften, en til Peer Gynt tykk variant og en til Mini Alpakka tynn variant. Den tykke er finne i heftet "tema 43 kofter" og den tynne i "tema 35 Norske Ikoner voksen".

Ta deg en titt p denne bloggposten ang. garnvalg: http://strikkepiken.blogg.no/1458474629_hvordan_velge_riktig_.html

Og denne bloggposten ang. velge et annet garn enn hva oppskriften anbefaler: http://strikkepiken.blogg.no/1460028533_velge_et_annet_garn_e.html

Vil ogs anbefale deg sjekke strikkefastheten din: http://strikkepiken.blogg.no/1459878110_riktig_strikkefasthet.html

Og ta nyaktige ml av deg selv fr du velger strrelse.

Lykke til :)

Unni

19.02.2018 kl.23:16

Flinke strikkepike! Du har imponert med din flid og kunnskap!

N er jeg igang med Dahle Peacegenser, som jakke. Har lite lyst p mnsterets isetting av ermene. Lurer derfor p om jeg kan satse p raglanfelling i stedet. .??

Hva tror du?

Strikkepiken

20.02.2018 kl.16:12

Hei og takk for en hyggelig kommentar :)

Kan sikkert g fint an det. Finn deg en raglan-oppskrift med tilsvarende garn og strikkefasthet, s gr det nok hel fint!

Lykke til ;)