Medaljekofte med raglanfelling i Sisu

Store deler av våren har gått med til å strikke Medaljekofte med ragnlanfelling fra Kofteboken. 

Jeg har tidligere strikket denne koften til meg selv, i andre farger, annet garn og med lys bunn og mørke medaljer. Den har også fått en del egne detaljer. Utrolig hvor stor forskjell slike ting utgjør på et stort plagg! Den kofta har jeg skrevet om her.

Jeg har lagt opp med Channel Island Cast On, noe som passer veldig fint til vridd vrangbord med 1 rett og 1 vrang maske.

Jeg har økt ut masker under ermet med økinger som heller møt høyre. Jeg har også strikket en merkemaske i grått som følger opp langs hele ermet, som rydder og strammer opp uttrykket. Det er en veldig grei måte å skjære gjennom at mønsteret likevel ikke går opp under ermet. Sånn kan mønsteret heller bli symmetrisk på hver side av merkemasken.

Kofta er strikket i Sisu fra Sandnesgarn i fargene natur nr. 1012 og gråmelert nr. 1042. Jeg har strikket med et annet garn en hva oppskrifta anbefaler, hvordan jeg går løs på den problemstillingen skriver jeg mer om her.

Jeg har strikket ribbekantene og stolper med pinner nr. 2,5 , og resten av kofta med pinner nr. 3,5. Med å sjekke strikkefastheten kom jeg frem til at jeg måtte bruke disse pinnestørrelsene for at målene på plagget skulle bli riktig. Kofta har opprinnelig lengde, men ermene har fått noen ekstra centimeter. Kofta er rett i modellen. 

Jeg har felt raglanermer med fellinger som heller mot høyre og venstre. Også her er det en midtmaske i grått, samme som under ermet, med symmetriske mønster på hver side.

Hullet under ermene har jeg ikke felt av, men sydd hullet under ermet med maskesting fra live masker. Veldig lite synlig og ingen hard kant opp mot armhulen.

Jeg har formet halsen uten felling, søm eller klipping – men med forkorta pinner. Når jeg bruker en slik teknikk er det ikke til å komme utenom en del mønsterstrikk frem og tilbake, men jeg syns egentlig det går overraskende greit. Det, som alt annet, er en treningssak!

Jeg har strikket dobbel halskant i vridd vrangbord. Denne har ikke felt av, men sydd ned halskanten med maskesting for å gjøre sømmen så lite synlig og elastisk som mulig. Ganske mye ekstra arbeid, men resultatet blir veldig flott!

Jeg har strikket doble stolper, som egner seg veldig godt til tynt garn som Sisu. Til disse stolpene passer det helt ypperlig med perfekte knapphull til doble stolper. Favorittstolper, med favorittknapphull – det må jo bli bra!

Som brettekant har jeg strikket picot-kant, 2 masker rett sammen og 1 kast. Dette plukker opp de taggede kantene jeg som oppleggskanten har, og gir et helhetlig inntrykk. 

Knappene er sydd på venstre knappestolpe, som er en damelukning. Mer om dette og hvorfor det er slik skriver jeg om her. Knappene er samme som i kofta i Kofteboken. 

Gjennom hele kofta har jeg konsekvent strikket mønster med 2 tråder på venstre pekefinger. Dette er en teknikk jeg har blitt veldig fortrolig med og som gjør det veldig kjekt å strikke mønster! Et annet ting som er kjekt i strikke-mønster-sammenheng er å bruke nøstemaskinen til å nøste opp 2 fargede garnkaker. Dette tipset har jeg skrevet nærmere om her.

Videre har jeg brukt generelle teknikker som festet tråder på glattstrikk og festet tråder på vrangbord.

Det er alltid veldig tilfredsstillende å avslutte et så stort prosjekt, og gjøre klart til noe nytt!


 

#kofteboken #medalje #raglanfelling

Lik strikkepiken facebookside og få jevnlig oppdatering om strikk og strikketips!

20 kommentarer
    1. Kjempefin! Dette er virkelig et flott mønster. Må du lese mønster hele tiden eller er dette et mønster man etterhvert lærer mer og mindre utenat?

    2. Mg66: Takk! 🙂 Dette er mønster som i stor grad må følges med på mønsterdiagram hele veien. For selv om mønsteret tilsynelatende ser symmetrisk er ikke alle rapportene helt like. Jeg har prøvd å lære meg det utenat, men det har resultert i mye opprekking….

    3. Det var det jeg mistenkte,ja. Det er symetrisk, men når det gjentas i med forskyving slik at en medalje avsluttes mens den andre starter så må man lese. Har veldig lyst til å prøve denne. Kanskje den kan passe som feriestrikk.
      🙂

    4. Mg66: Feriestrikk høres ut som en bra plan! 😉 En lærer seg fort å kjenne igjen omgangene, men må liksom bort på mønsterdiagrammet og få det bekrefta 🙂

    5. Ett mästerskap, en kofta för finsmakare! Du är otrolig! 🙂 Det är bara att sätta sig ner med ett anteckningblock och studera sig igenom detalj för detalj.

    6. Den ble kjempefin! Jeg elsker å se alle detaljene og all omsorgen du legger i å få strikkeplaggene dine finest mulig. Inspirerende!

    7. Hei! Når du strikker de fine raglansfellingene; må man tenke på mønsteret på neste omgang når det kommer til hvilken maske som blir liggende øverst og så videre eller er det bare jeg som overtenker dette? Jeg strikker http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7065&cid=1, har ikke kommet til mønsteret oppe men vil gjerne ha bare én grunnfargemaske mellom raglansfellingene sånn som du har og SELvfølgelig må mønsteret være symmetrisk..! Blir litt hoderegning der ja… humti dumti.

    8. Hei:) Så fin kofte. Du er virkelig dyktig og nettop derfor lurer jeg på om jeg kan stille deg spørsmål rundt valg av garn til Nancykofte. Har du kjennskap til Nancy? Jeg har fått strikket en til meg selv i str M i Sandnes garn Peer Gynt i (lys grå med sjøgrønn/turkis/petrol-aktig farge) Det er den “originale” i det garnet har jeg hørt. Jeg har gjort meg en del dyrbare erfaringer og skal nå bestille en til. Denne gangen vil jeg helst ikke bomme… Jeg må ha str S, ønsker ett tynnere garn superwash, mer innsvinget og litt lengre, samt litt høyere opp i halsen.
      Hva anbefaler du? Jeg vurderer Sisu. Kan det bli bra? Hva med oppskrift og pinnestr.? Har du noen tips?
      Mvh Lene

    9. Anonym: Hei og mange takk for det 🙂

      Jeg har strikket 3 varianter av Nancy og alle ligger her ute på bloggen. Alle er forøvrig i ulikt garn. Vil anbefale deg å søke på Nancykofte i søkefeltet så kommer det opp det du leter etter. Alle koftene er strikket i oppskriften som er beregnet på det tynneste garnet, Mini Alpakka fra Sandnesgarn, som kan byttes ut med f.eks. Sisu.

      Vet ikke helt hvorfor du første kofta ikke ble riktig? Hvilken oppskrift har du brukt? Peer Gynt er en hel del tykkere og har en helt annen strikkefasthet enn Sisu. Skal du endre garn til Sisu må du nok også velge en annen oppskrift, altså den som er beregnet for tynt garn. Det finnes 2 varianter på denne oppskriften, en til Peer Gynt tykk variant og en til Mini Alpakka tynn variant. Den tykke er å finne i heftet “tema 43 kofter” og den tynne i “tema 35 Norske Ikoner voksen”.

      Ta deg en titt på denne bloggposten ang. garnvalg: http://strikkepiken.blogg.no/1458474629_hvordan_velge_riktig_.html

      Og denne bloggposten ang. velge et annet garn enn hva oppskriften anbefaler: http://strikkepiken.blogg.no/1460028533_velge_et_annet_garn_e.html

      Vil også anbefale deg å sjekke strikkefastheten din: http://strikkepiken.blogg.no/1459878110_riktig_strikkefasthet.html

      Og ta nøyaktige mål av deg selv før du velger størrelse.

      Lykke til 🙂

    10. Flinke strikkepike! Du har imponert med din flid og kunnskap!
      Nå er jeg igang med Dahle Peacegenser, som jakke. Har lite lyst på mønsterets isetting av ermene. Lurer derfor på om jeg kan satse på raglanfelling i stedet. .??
      Hva tror du?

    11. Hei og takk for en hyggelig kommentar 🙂

      Kan sikkert gå fint an det. Finn deg en raglan-oppskrift med tilsvarende garn og strikkefasthet, så går det nok hel fint!

      Lykke til 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg