Forberedelser - generell kunnskap

Velge et annet garn enn oppskriften anbefaler - men hvordan?

Det er langt fra alltid jeg ønsker å bruke det garnet som er anbefalt i oppskriften, det kan være flere grunner til det. F.eks pris, klø- eller ikke-klø-garn, favorittmerke eller favorittinnhold, for å nevne noe. Da melder spørsmålet seg - hvordan bytte til noe annet garn uten å må regne om hele oppskrifta?

Jeg har brukt et nøste med Tynn Merinoull fra Sandnesgarn som eksempel.

Dette nøstet har 175 meter pr. 50 gram.

Det er 3 ting som bør sjekkes før en bytter garn, jeg begynner alltid med løpemeter pr. 50 gram (et standard garnnøste er 50 gram og et hespe er som regel 100 gram). Dette er den enkleste faktoren når det kommer til garnbytte.

Løpemeter sier noe om hvor mange meter garn nøstet inneholder. Mer enn 20 meter avvik pr. 50 gram er i utgangspunktet ikke å anbefale. (Det kommer jo selvfølgelig an på hvor tykt garnet er, er garnet veldig tykt har 20 meter mye å si, mens med tynnere garn har det mindre å si. Så her gjelder magefølelsen!)

Til og med neglene har fått strikkemønster. Dette har jeg fått til med teknikken nailstamping, og plata med strikkemønsteret er fra Messy Mansion.

Nøstet består 100 % merinoull.

Fibertype, det er veldig lurt å holde seg til samme type fiber selv om garnet byttes. Dette fordi plagget endrer veldig uttrykk med å velge en helt annet materiale. Det lar seg selvfølgelig gjøre, men da blir løpemeter og strikkefasthet ekstra viktig.

  • Bytt animalske fibre med animalske fibre - ull, alpakka, angora, kasjmir, kamel
  • Bytt vegitabilske fibre med vegitabilske fribere - bomull. lin, bambus, hamp
  • Bytt syntetisk med syntetisk - akryl, polyester, polyamid, nylon

Strikkefastheten er her 27 masker pr. 10 cm og pinneforslag for å få dette resultatet er  nr. 3 mm.

Strikkefasthet er en annen svært viktig faktor.  Jeg har tidligere skrevet et grundig og innholdsrikt innlegg om der her

Anbefalt strikkefasthet fra garnprodusenten er en annen ting som er lurt å sjekke. Strikkefastheten oppgis som regel x antall masker på 10 cm. Dette er god pekepinn på hvor likt garnet en ønsker å bruke, oppfører seg med det garnet som er anbefalt i oppskriften. 

Nå skal det sies at disse faktorene må være helt absolutt identiske for at strikkeprosjektet skal gå bra, små avvik fungerer som regel helt fint uansett, men det er lurt å holde øynene åpne og følge med etterhvert som det strikkes.

Men samme løpemeter, samme fiber-type og samme strikkefasthet, er alt dette innenfor ligger forholdene til rette for et vellykket nytt prosjekt!

#byttegarn #annetgarn #velgegarn

Lik strikkepikens facebookside og få flere innlegg med kreative sysler og nyttig kunnskap!

6 fine kommentarer

hobbyugla

19.04.2016 kl.12:07

For en fantastisk nelgelakk! *elsk*

Strikkepiken

19.04.2016 kl.16:24

hobbyugla: Hihi! <3

Heidi

28.04.2016 kl.15:28

Du har så mange gode innlegg! - Takk!!!

Strikkepiken

28.04.2016 kl.15:41

Heidi: Så flott at du liker det jeg skriver!! :D

Kristine

23.07.2017 kl.22:48

Elsket neglene dine, hvor får man tak i sånne?

Linken til det funket ikke...

Strikkepiken

24.07.2017 kl.00:39

Hei og takk :)

Prøv denne linken i stedet: http://www.messymansion.com.au/search.php?search_query=Knitting

30, Rana