Forberedelser - generell kunnskap

Velge et annet garn enn oppskriften anbefaler - men hvordan?

Det er langt fra alltid jeg nsker bruke det garnet som er anbefalt i oppskriften, det kan vre flere grunner til det. F.eks pris, kl- eller ikke-kl-garn, favorittmerke eller favorittinnhold, for nevne noe. Da melder sprsmlet seg - hvordan bytte til noe annet garn uten m regne om hele oppskrifta?

Jeg har brukt et nste med Tynn Merinoull fra Sandnesgarn som eksempel.

Dette nstet har 175 meter pr. 50 gram.

Det er 3 ting som br sjekkes fr en bytter garn, jeg begynner alltid med lpemeter pr. 50 gram (et standard garnnste er 50 gram og et hespe er som regel 100 gram). Dette er den enkleste faktoren nr det kommer til garnbytte.

Lpemeter sier noe om hvor mange meter garn nstet inneholder. Mer enn 20 meter avvik pr. 50 gram er i utgangspunktet ikke anbefale. (Det kommer jo selvflgelig an p hvor tykt garnet er, er garnet veldig tykt har 20 meter mye  si, mens med tynnere garn har det mindre si. S her gjelder mageflelsen!)

Til og med neglene har ftt strikkemnster. Dette har jeg ftt til med teknikken nailstamping, og plata med strikkemnsteret er fra Messy Mansion.

Nstet bestr 100 % merinoull.

Fibertype, det er veldig lurt holde seg til samme type fiber selv om garnet byttes. Dette fordi plagget endrer veldig uttrykk med velge en helt annet materiale. Det lar seg selvflgelig gjre, men da blir lpemeter og strikkefasthet ekstra viktig.

  • Bytt animalske fibre med animalske fibre - ull, alpakka, angora, kasjmir, kamel
  • Bytt vegitabilske fibre med vegitabilske fribere - bomull. lin, bambus, hamp
  • Bytt syntetisk med syntetisk - akryl, polyester, polyamid, nylon

Strikkefastheten er her 27 masker pr. 10 cm og pinneforslag for f dette resultatet er  nr. 3 mm.

Strikkefasthet er en annen svrt viktig faktor.  Jeg har tidligere skrevet et grundig og innholdsrikt innlegg om der her

Anbefalt strikkefasthet fra garnprodusenten er en annen ting som er lurt sjekke. Strikkefastheten oppgis som regel x antall masker p 10 cm. Dette er god pekepinn p hvor likt garnet en nsker bruke, oppfrer seg med det garnet som er anbefalt i oppskriften. 

N skal det sies at disse faktorene m vre helt absolutt identiske for at strikkeprosjektet skal g bra, sm avvik fungerer som regel helt fint uansett, men det er lurt holde ynene pne og flge med etterhvert som det strikkes.

Men samme lpemeter, samme fiber-type og samme strikkefasthet, er alt dette innenfor ligger forholdene til rette for et vellykket nytt prosjekt!

#byttegarn #annetgarn #velgegarn

Lik strikkepikens facebookside og f flere innlegg med kreative sysler og nyttig kunnskap!

12 fine kommentarer

hobbyugla

19.04.2016 kl.12:07

For en fantastisk nelgelakk! *elsk*

Strikkepiken

19.04.2016 kl.16:24

hobbyugla: Hihi! <3

Heidi

28.04.2016 kl.15:28

Du har s mange gode innlegg! - Takk!!!

Strikkepiken

28.04.2016 kl.15:41

Heidi: S flott at du liker det jeg skriver!! :D

Kristine

23.07.2017 kl.22:48

Elsket neglene dine, hvor fr man tak i snne?

Linken til det funket ikke...

Strikkepiken

24.07.2017 kl.00:39

Hei og takk :)

Prv denne linken i stedet: http://www.messymansion.com.au/search.php?search_query=Knitting

10.10.2017 kl.16:11

kan ikke lpemeteren vre veldig forskjellig uten at det gjr noe? bare kjpe mer garn?

Strikkepiken

10.10.2017 kl.16:14

Anonym: Hei :) Det er jo til syvende og sist strikkefastheten som avgjr, og da er det bare kjpe mer/mindre garn. Men lpemeterene henger jo sammen med resten, s det br jo ikke vre voldsomt store avvik. :)

01.12.2017 kl.13:25

Hei! Takk for god forklaring! Har regnet om strikkefastheten med forhndstall mellom nsket strikkefastet og strikkefasthet i oppskriften og multiplisert dette med maskeantallet. S langt gikk det greit! Men det jeg er usikker p n er hvor mye garn jeg trenger? Vet du noen formel for finne ut dette?

Strikkepiken

05.12.2017 kl.15:31

Anonym: Hei og takk for god tilbakemelding!

Jeg har ikke kommet over noen god mte finne det ut p forhnd. Men jeg kjper inn alltid ekstra garn, tar vare p kvitteringen og leverer eventuelt overskudd i retur og fr pengene igjen. S sant det ikke er gtt revis i mellom, da... :P

26.08.2018 kl.11:28

Veldig godt innlegg hvilket garn utenom sisu kan erstatte Daldata?...

Strikkepiken

28.08.2018 kl.15:24

Takk :) skjnner ikke helt hva du mener, men kan du ikke bruke infoen om lpemeter og strikkefasthet nr du er p garnbutikken til finne en erstatning? :)

31, Saltdal