Selbuinspirerte barnevotter

Jeg er for tiden litt lei av å strikke kofter, så nå har jeg koblet av med så strikke et par små votter. 

Oppskriften er fra PT Design nr. 82, modell nr. 3 og vottene er str. 2-4 år. 

Vottene er strikket på pinner nr. 3,5 og garnet jeg har brukt er Peer Gynt hvit nr. 1002 og Safir kongeblå nr. 410. Dette er riktignok ulike garnmerker, men tykkelse, strikkefasthet og forøvrige egenskaper er mye godt det samme. Jeg er veldig nøye med sånt, selv om jeg bruker restegarn. Hummer og kanari passer ikke sammen!

Disse vottene er på ingen måte noe teknisk vidunder, men jeg har linket til teknikkene jeg har brukt. 

Jeg har brukt den elastiske oppleggsmetoden jeg bruker når jeg strikker sokker.

Jeg har strikket mønster med 2 tråder på venstre pekefiner.  Videre har jeg har økt til tommel med økinger som heller mot høyre og venstre

Jeg har felt med fellinger som heller mot høyre og venstre.

Jeg har festet tråder på ribbestrikk.

Jeg har prøvd ut de 15 cm lange settpinnene fra Du Store Alpakka som jeg kjøpte sist jeg besøkte Tromsø. Disse likte jeg så godt at jeg har kjøpt 2 sett til, med nr. 3 og nr. 3,5. Det tykkeste settet ble brukt til å strikke disse vottene. De korte pinnene er kjempefine til småstrikk og har blitt en favoritt for min del!

#selbuvotter

8 fine kommentarer

fjellgeitbundingen

12.04.2016 kl.22:56

Hei, Slike korte pinner er supre. Har kjøpt jeg også i ulike tykkelser , og brukt mine flittig til påskehare, barnevotter og tommler ellers. Enkle å jobbe med. Ble fine votter dette.

Strikkepiken

12.04.2016 kl.23:03

fjellgeitbundingen: Takk takk :) Så kjekt å høre at vi er flere som syns korte pinner er digg! Jeg er som sagt rimelig konservativ når det kommer til strikkepinner, men har funnet ut at det kanskje ikke er så dumt å prøve noe nytt innimellom :P

Maria

13.04.2016 kl.03:52

Så skjønne!

Strikkepiken

13.04.2016 kl.12:03

Maria: Takk takk :)

Hege

13.04.2016 kl.17:47

Søte votter :)

Strikkepiken

13.04.2016 kl.18:02

Hege: Takk :)

Monstermønster

17.04.2016 kl.18:54

Flotte votter! Kjekt når man kan bruke litt lagergarn til å skape småplagg som også varmer. PT 82 heftet har mye fine votter og sokker med gode størrelser.

Strikkepiken

17.04.2016 kl.20:30

Monstermønster: Takk :) Veldig kjekt!