Nøstebu-grytekluter på pinnene

Det blir en del grytekluter for tiden. Det er fint å strikke med bomullsgarn og noen små prosjekter innimellom. Mønsterdiagrammet har jeg hentet fra boka 42 norske kofter og er fra kofta med navn Nøstebu, som er fra Møre og Romsdal.

Jeg bruker garnet Mandarin Naturell fra Sandnesgarn i fargene hvit nr. 1001 og mørk lilla nr. 5229. Gryteklutene strikkes på pinner nr. 3.

Når jeg legger opp, strikker jeg med magic-loop-metoden, ikke en teknikk jeg er spesielt begeistret for, men det er nødvendig for å komme rund sidene på gryteklutene. Når jeg har strikket et stykke bytter jeg til en rundpinne på 40 cm, da går alt så mye raskere og jevnere.

Jeg har lagt opp 112 masker, 56 på hver side, med Judy’s Magic Cast On. Slik blir bunnen tett og det blir ikke behov for å sy sammen gryteklutene i bunnen når de blir ferdig. Pent og nokså enkelt. Dessuten liker jeg best å strikke monteringen underveis, i stedet for å sy det sammen når produktet er ferdig strikka.

En annen fordel med å ha en slik tett bunn er at garnnøstene kan ligge oppi prosjektet, også når en strikker, ideelt når sånt småtteri tas med ut på tur eller reise. 

Jeg har tidligere strikket Mariusmønstrede grytekluter og grytekluter med Rygjamønster

Kjekt å flytte tradisjonsrike mønstre over til kjøkkentekstiler!

10 kommentarer

Siste innlegg