Morgendiskofta neste!

Jeg har blitt spurt om jeg kunne strikke Morgendiskofta fra Sidsel Hivik. Siden dette er en norsk strikkedesigner som jeg egentlig er veldig inspirert av, ble det vanskelig si nei. Noe som ogs talte positivt var at kofta skulle strikkes i garnet Ask, et garn jeg liker veldig godt strikke med.

Oppskriften og garnet kommer i en og samme garnpakke og kan bestilles p sidselhoivik.no.

Kofta har strikkesfasthet p 24 masker p 10 cm og anbefalt pinner nr. 3,5. Jeg mistenker at jeg m opp et halvt nummer, noe som er helt vanlig for meg nr det er kofter med heldekkende mnster.

Veldig greit f spass erfaring at en kan resonnere p hvilke pinnetykkelser til hvilket garn for f rett strikkefasthet. For det er slitsomt prve og feile, selv om lringspotensialet er stort. Men jeg sjekker likevel strikkefastheten for forsikre meg om at plagget blir slik det skal bli. Jeg har tidligere skrevet et grundig innlegg om strikkefasthet med tips og triks.

Garnet Ask fra Hifa her jeg gode erfaringer med fra fr. Jeg har strikket Oddvars peneste kofte fra Kofteboken i dette garnet, og Ask er helt i toppen kniver om favoritt-koftegarn-status sammen med Rauma Finullgarn. Jeg liker den rustikke feelingen som norsk ull ofte gir.

Fargene som kommer med i garnpakken er lys varmgr nr. 6106, melert bllilla nr. 6541, melert brun nr. 6102 og lys grbl nr. 6050. Den lyse varmgr er bunnfargen og melert bllilla er i all hovedsak mnsterfargen. Mens melert brun og lys grbl er farger som brukes til mnsterdetaljer her og der. 

Sidsel Hivik er veldig god p detaljer, og kombinerer ulike teknikker som broderi og hekling p sitt strikkedesign. I denne kofta skal jeg bruke teknikkene maskesting, kjedemasker og krepsemasker. Noe er jeg kjent med, noe er helt nytt for min del. 

Hun bruker ogs ofte perlemorsknapper, perler og paljetter, som er blank og delikat motstykke til loddent ullgarn. Ofte ar fargene veldig sterke, noe selv jeg syns kan bli litt voldsomt selv om jeg er veldig glad i klare farger og gode kontraster, bare ikke alt p en gang. S jeg syns det er veldig greit begynne med denne kofta i litt mer dempa farger, s fr jeg prvd det ogs!

S n er det bare dra frem garnvinde og nstemaskin og sette i gang. S jeg er veldig spent p hvordan dette blir, og fryder meg over utfordringen​!

4 fine kommentarer

fjellgeitbundingen

31.05.2016 kl.21:00

Hei, Nydelig kofte. Har ikke sett denne fr. Gleder meg til fortsettelsen og se den "live".

Strikkepiken

31.05.2016 kl.21:39

fjellgeitbundingen: Ja, ikke sant? :)

Mona L. Torgersen

01.06.2016 kl.08:02

S fin kofte, og delikate og fine farger. S flink som du er s blir nok resultatet kjempefint :)

Strikkepiken

02.06.2016 kl.11:44

Fruemmel: Takk for det :) Jeg er veldig spent p hele prosessen, veldig kjekt prve noe nytt :)