Morgendiskofta neste!

Jeg har blitt spurt om jeg kunne strikke Morgendiskofta fra Sidsel Høivik. Siden dette er en norsk strikkedesigner som jeg egentlig er veldig inspirert av, ble det vanskelig å si nei. Noe som også talte positivt var at kofta skulle strikkes i garnet Ask, et garn jeg liker veldig godt å strikke med.

Oppskriften og garnet kommer i en og samme garnpakke og kan bestilles på sidselhoivik.no.

Kofta har strikkesfasthet på 24 masker på 10 cm og anbefalt pinner nr. 3,5. Jeg mistenker at jeg må opp et halvt nummer, noe som er helt vanlig for meg når det er kofter med heldekkende mønster.

Veldig greit å få såpass erfaring at en kan resonnere på hvilke pinnetykkelser til hvilket garn for å få rett strikkefasthet. For det er slitsomt å prøve og feile, selv om læringspotensialet er stort. Men jeg sjekker likevel strikkefastheten for å forsikre meg om at plagget blir slik det skal bli. Jeg har tidligere skrevet et grundig innlegg om strikkefasthet med tips og triks.

Garnet Ask fra Hifa her jeg gode erfaringer med fra før. Jeg har strikket Oddvars peneste kofte fra Kofteboken i dette garnet, og Ask er helt i toppen å kniver om favoritt-koftegarn-status sammen med Rauma Finullgarn. Jeg liker den rustikke feelingen som norsk ull ofte gir.

Fargene som kommer med i garnpakken er lys varmgrå nr. 6106, melert blålilla nr. 6541, melert brun nr. 6102 og lys gråblå nr. 6050. Den lyse varmgrå er bunnfargen og melert blålilla er i all hovedsak mønsterfargen. Mens melert brun og lys gråblå er farger som brukes til mønsterdetaljer her og der. 

Sidsel Høivik er veldig god på detaljer, og kombinerer ulike teknikker som broderi og hekling på sitt strikkedesign. I denne kofta skal jeg bruke teknikkene maskesting, kjedemasker og krepsemasker. Noe er jeg kjent med, noe er helt nytt for min del. 

Hun bruker også ofte perlemorsknapper, perler og paljetter, som er blank og delikat motstykke til loddent ullgarn. Ofte ar fargene veldig sterke, noe selv jeg syns kan bli litt voldsomt selv om jeg er veldig glad i klare farger og gode kontraster, bare ikke alt på en gang. Så jeg syns det er veldig greit å begynne med denne kofta i litt mer dempa farger, så får jeg prøvd det også!

Så nå er det bare å dra frem garnvinde og nøstemaskin og sette i gang. Så jeg er veldig spent på hvordan dette blir, og fryder meg over utfordringen​!

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg