I-cord cast on, dekorativ oppleggsmetode med rullekant

Jeg har tidligere gjort meg kjent med I-cord avfelling, i innlegget sandwichstolper med rullekant, men jeg vet det finnes en tilsvarende måte å legge opp strikking på, og det skal jeg prøve nå.
 
 
 
Som alltid begynner jeg mitt søk på youtube, både for å finne ut hvordan jeg ikke gjør ting og hvordan jeg skal gjøre dem. Dette er den riktige måten å gjøre I-cord cast on, men jeg gjorde noen forsøk uten å bli fornøyd. Første omgangen etter pølsa blir slapp og løs, samtidig som den bare er mulig å ha i samme fargen som kanten. 
 
oEG3t6WDn2w

Videre kom jeg over denne videoen, som gir tilnærmet samme resultat, dog noe mer ryddig uttrykk.

Her strikkes I-corden først, med samme antall omganger som maskeantall. Jeg setter i en maskemarkør for hver 20 omgang, så er det lett å holde styr på hvor langt jeg har strikket og det er enkelt å holde tellinga når jeg plukker opp masker. 

Min I-cord består av 3 masker og jeg bruker pinner nr. 3,5. De 15 cm lange pinne fra Du Store Alpakka er helt supre til dette bruket!

Videre plukkes det opp masker fra snora…

…i de fargene og intervallene på disse, som måtte ønskes.

Jeg har valgt å plukke opp 2 masker burgunder og 2 masker cerise. 

Videoen over viser et flatt strikketøy, men denne metoden kan også fint brukes i runden. Det er mulig å legge opp på vanlig måte, men det er en fordel å legge opp med Judy`s Magic cast on, og deretter strikke I-cord i to omganger mindre enn maskeantall skal være totalt. 

XsktcXPTB9o

Deretter felles ikke I-corden av, og syes sammen med maskesting til en ring, og nå vil det bli riktig antall omganger, som samsvarer med ønskelig maskeantall. Nå kan det plukkes opp masker til f.eks, en gensererme, en lue, en hals eller noe annet som er strikket i runden.

Ermet til venstre har oppleggskant med vanlig opplegg og ermet til høyre har midlertidig opplegg. Det er litt forskjell å se til, men den største forskjellen kjennes. Judy`s Magic Cast on er en favoritt her, overgangen blir mye mindre klumpete.

Kan det være en fordel å ha midlertidig opplegg nede på bolen også? Ja, for jeg har planer om å eksperimentere med å ta med denne kanten videre på kofta – men det er et helt annet blogginnlegg!


#IcordCastOn #opplegg #strikking

Lik Strikkepikens facebookside og få jevnlig oppdateringer om teknikk-tips og andre tekstile påfunn!

 

3 kommentarer
    1. Å så spennende😄.Gleder meg til å se den ferdige koften😊. Du gjør så mange nydelige løsninger på strikkeprosjektene dine, det gjør virkelig det “lille” ekstra som gjør at dine strikkeplagg skiller seg fra “alle” andre sine👏.

    2. Takk for det 🙂 lever litt “farlig” og tester ut ting som jeg ikke aner om blir bra. Men det er jo nettopp det som er så spennende!

      Håndstrikk er jo en fantastisk mulighet til å være individ 🙂

    3. Den videoen du henviste til var helt ubegripelig for meg å forstå 🤭 Personen hadde jo tråden på feil hånd – er dette på venstrehendte?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg