I-cord cast on, dekorativ oppleggsmetode med rullekant

Jeg har tidligere gjort meg kjent med I-cord avfelling, i innlegget sandwichstolper med rullekant, men jeg vet det finnes en tilsvarende mte legge opp strikking p, og det skal jeg prve n.

Som alltid begynner jeg mitt sk p youtube, bde for finne ut hvordan jeg ikke gjr ting og hvordan jeg skal gjre dem. Dette er den riktige mten gjre I-cord cast on, men jeg gjorde noen forsk uten bli fornyd. Frste omgangen etter plsa blir slapp og ls, samtidig som den bare er mulig ha i samme fargen som kanten. 

Videre kom jeg over denne videoen, som gir tilnrmet samme resultat, dog noe mer ryddig uttrykk.

Her strikkes I-corden frst, med samme antall omganger som maskeantall. Jeg setter i en maskemarkr for hver 20 omgang, s er det lett holde styr p hvor langt jeg har strikket og det er enkelt holde tellinga nr jeg plukker opp masker. 

Min I-cord bestr av 3 masker og jeg bruker pinner nr. 3,5. De 15 cm lange pinne fra Du Store Alpakka er helt supre til dette bruket!

Videre plukkes det opp masker fra snora...

...i de fargene og intervallene p disse, som mtte nskes.

Jeg har valgt plukke opp 2 masker burgunder og 2 masker cerise. 

Videoen over viser et flatt strikkety, men denne metoden kan ogs fint brukes i runden. Det er mulig legge opp p vanlig mte, men det er en fordel legge opp med Judy`s Magic cast on, og deretter strikke I-cord i to omganger mindre enn maskeantall skal vre totalt. 

Deretter felles ikke I-corden av, og syes sammen med maskesting til en ring, og n vil det bli riktig antall omganger, som samsvarer med nskelig maskeantall. N kan det plukkes opp masker til f.eks, en gensererme, en lue, en hals eller noe annet som er strikket i runden.

Ermet til venstre har oppleggskant med vanlig opplegg og ermet til hyre har midlertidig opplegg. Det er litt forskjell se til, men den strste forskjellen kjennes. Judy`s Magic Cast on er en favoritt her, overgangen blir mye mindre klumpete.

Kan det vre en fordel ha midlertidig opplegg nede p bolen ogs? Ja, for jeg har planer om eksperimentere med ta med denne kanten videre p kofta - men det er et helt annet blogginnlegg!

#IcordCastOn #opplegg #strikking

Lik Strikkepikens facebookside og f jevnlig oppdateringer om teknikk-tips og andre tekstile pfunn!

2 fine kommentarer

Hege

09.08.2016 kl.17:14

s spennende😄.Gleder meg til se den ferdige koften😊. Du gjr s mange nydelige lsninger p strikkeprosjektene dine, det gjr virkelig det "lille" ekstra som gjr at dine strikkeplagg skiller seg fra "alle" andre sine👏.

Strikkepiken

09.08.2016 kl.17:22

Takk for det :) lever litt "farlig" og tester ut ting som jeg ikke aner om blir bra. Men det er jo nettopp det som er s spennende!

Hndstrikk er jo en fantastisk mulighet til vre individ :)