Osterjakken med raglanfelling fra Kofteboken 2 neste!

I perioder strikker jeg mye til andre, men n er det tid for prioritere meg selv litt igjen. N har bde Kofteboken 2 og gavekort hos garnbutikken her lagt p vent siden jeg fikk det til jul. Og nr min lokale garnbutikk hadde salg p garn, ble det utslagsgivende og sparket bak jeg trengte for g i gang.

Nr jeg strikker til meg selv bruker jeg muligheten teste ut ting jeg har lyst til prve ut og som jeg ikke ndvendigvis vet om blir bra. Og blir det ikke bra, trenger jeg ikke konferere med noen andre, men kan bare ta sjefsavgjrelser fortlpende. Jeg har planer om prve ut en ny oppleggsmetode sammen med en spennende type ribb. 

Osterjakken er egentlig et gammelt Rauma-mnster, kjent som Husflidens oppskrift nr. 6, men forfatterne av Kofteboken 2 har valgt lage kofta med raglanfelling. Dette er noe jeg liker mye bedre en tradisjonelle ermer i primrsnitt. Mnsteret er fra Bergen, noe jeg syns er litt ekstra stas siden mamma kommer derfra. 

Jeg har valgt teste ut garnet PT2 denne gangen, det er riktignok et annet garn en hva som er anbefalt i oppskrifta. Jeg har tidligere skrevet om Velge et annet garn enn hva oppskrifta anbefaler - men hvordan?

Jeg har tidligere strikket kofta Stjerneruter fra Kofteboken, den frste boka, i PT2. Garnet vet jeg er godt strikke med, men jeg vet veldig lite om hvordan det oppfrer seg under bruk, siden jeg ikke eier denne kofta selv. S langt syns jeg Rauma Finullgarn er det ubehandla ullgarnet som blir mykest etter vask og bruk, men siden jeg har hatt noen kjipe erfaringer med at det er veldig ujevnt spunnet, har jeg vrt p leting etter et godt alternativ. 

Kofta i boka har faktisk to ulike strikkefastheter, begge i et godt utvalg av strrelser. Strikkefastheten er ikke den avgjrende faktoren for strrelsen p plagget, en lsning jeg liker, s n er det er mulig velge hvilken strikkefasthet som en liker best i den strrelsen som passer best. 

Jeg har utfordret meg selv til strikke noe litt ton i ton. Fargene jeg har valgt bruke er burgunder nr. 53, cerise nr. 52 og lys gr nr. 07. Nyanser er et aspekt jeg fler jeg ikke mestrer s veldig godt, s dermed en desto bedre grunn for strikke med det, og da er dette er et flott prosjekt ve p. Nyanser dreier seg ofte om pasteller, og det er i alle fall noe jeg ikke har greie p, eller fr til kle meg i. S her blir det en litt egen vri med klare skarpe farger!

Siden jeg fler meg litt usikker, har jeg strikket en prvelapp, bde for sjekke strikkefasthet og for sjekke at fargeplasseringen blir fin. Jeg hadde i utganspunktet tenkt strikke ttebladrosene i den cerise, men ble veldig i tvil nr jeg hadde strikka prvelappen.

S da snudde jeg p flisa og strikka gr ttebladsroser, men det alternativet ble raskt forkastet og jeg har bestemt meg for g for den opprinnelige ideen. Lusene, de gr maskene forskte jeg strikke som riller, det fungerte, men jeg konkluderte med at den teknikken ikke blir brukt p denne kofta. Alts jeg snakker ikke bare om prvelapper, jeg strikker dem faktisk ogs!

Da ser jeg frem til nye kreative sprell!

10 fine kommentarer

Hege

12.07.2016 kl.12:47

Blir s imponert over det du lager😊. Og alle teknikkene du bruker gjr at sluttproduktet blir noe ekstra, de sm detaljene utgjr den store forskjellen😄. Alltid like spennende titte innom blogger din.

Strikkepiken

12.07.2016 kl.17:40

S hyggelig hre at du blir imponert! :)

Jeg syns det blir for kjedelig gjre det samme p nytt og p nytt, dessuten blir det noks mager blogg av det ogs ;P

Veldig kjekt f tilbakemelding p at setter pris p nerdingen min og mine kreative krumspring!

Mg66

19.07.2016 kl.21:18

Begge fargekombinasjonene var fine, men jeg synes stjerner i cerise var mest spennende.

Jeg rakk ikke bytur for kjpe finull fr ferien, s n prver jeg ogs pt2. Synes det er godt strikke med, men er ikke ferdig enda s jeg vet ikke hvordan det oppfrer seg i vask og bruk.

Strikkepiken

22.07.2016 kl.10:35

Mg66: Det blir den fargekombinasjonen med minst grtt og mest cerise. Og jeg har konkludert med at det blir fint :)

Veldig kjekt gjre nye oppdagelser :)

Hiildur Borge

24.10.2016 kl.14:55

Flott kofte. Vil bare nevne at koften er bygget p gamle funn p Ostery. Der finnes to tradisjonelle fargevalg, sauasvart og hvitt og pottebltt. De farget jo garnet med urin og det var den flotteste fargen da den var vanskelig f til. Jeg har strikket to av denne koften, i begge de trafisjonelle fargevalgene og etter det gamle mnsteret. Veldig fine de ogs, men din kofte setter farge p en gr hstdag og gjr en glad. Kos deg med din flotte kofte!

Strikkepiken

24.10.2016 kl.16:09

Hiildur Borge: Takk! S spennende hre og takk for innspill :)

Fanakofta mi er bltt og hvitt, s jeg tenkte jeg skulle prve noe annet. Tenkte ogs jeg skulle prve utfordre meg selv til bruke andre farger enn hvitt. Jeg liker sette farge p ting, og ja jeg kommer nok til bo i kofta, s snart den er ferdig :)

Kristin

12.03.2017 kl.16:55

Jeg holder ogs p med Osterkofta. Strikker i brun, med hvite stjerner. Mrkebrune dryss.

Hvor mange stjerner har du / tenker du lage fr ermene? Jeg lurer p om jeg skal lage lang eller kort kofte...Bor ogs i Mo i Rana, forresten;)

Strikkepiken

12.03.2017 kl.17:08

Kristin: S fint hre fra en annen ranvring! :)

Jeg har 5 rader med stjerner, p bolen fr ermene. Men nr du gjr endring p lengden m du vre obs p at det skal stemme med der du setter ermene innp. Mtte selv p problemer her.

Ta deg en titt p dette innlegget: http://strikkepiken.blogg.no/1477255732_osterjakken_vokser.html

Her er et bilde av hele kofta fr montering. Min kofte er litt kort i modellen :)

Wenche Weisteen

15.03.2017 kl.12:42

Utskte farger du har ftt til i koften din. Har vrt innom bloggen din flere ganger. Du formidler fremgangsmter p en lettfattelig mte - og for et hav av kunnskap du har! Imponert!!

Strikkepiken

15.03.2017 kl.15:29

Wenche Weisteen: Tusenvis av takk for en slik tilbakemelding! :D

Og du m selvflgelig titte innom s ofte du nsker, jeg er bare glad for at du finner veien inn hit :)