Samiske votter på pinnene

Jeg liker å teste ut ulike strikke-kulturer, og siden jeg har en venninne med samiske røtter er det nærliggende å sjekke ut samisk strikk. Slik jeg har forstått det, er det ikke en veldig stor del av samisk kultur å strikke, men særegne flotte votter har dem likevel. Og her er det ofte elemtærfargene rød, gul, grønn, blått og hvitt som er brukt. Det sies at samekvinnene var glad i pene farger, og det har jeg sterkt inntrykk av stemmer!

Jeg har tidligere testet ut russiske votter, se her og her, i tillegg til norske Selbuvotter som dukker opp med ujevne mellomrom her inne på bloggen.

Oppskriften er hentet fra boka Samisk husflid i Finnmark av Anny Haugen. Utgangspunktet var det brukt litt mer rødt garn i mønsteret, men jeg ville ha fargene litt mer jevnt fordelt og har dermed tilført litt mer blått. Vottene er strikket på pinner nr. 2,5. Garnet jeg har brukt er Finullgarn fra Rauma i fargene hvit nr. 400, rød nr. 418 og marineblå nr. 183. 

Alt dette er faktisk restegarn. Jeg hadde 2 påbegynte nøster i hvit i ulike partinummer, etter Bøvertunkoften og Medalje med raglanfelling. Det marineblå nøste er også en rest etter sistnevnte kofte. Den røde er en rest etter Liverpool-vottene jeg strikket i fjor til jul. Det ble rett og slett for lite rødt, så det klarte jeg faktisk å oppdrive et nytt nøste med samme partinummer. Hadde jeg ikke det, hadde det ikke vært noen krise. Stripete strikkemønstre er helt supre å anvende restegarn i, da et det bare å begynne på et nytt parti på en nye stripe, så sant fargeforskjellene ikke er fryktelig store. Cluet med restegarnsbruk er at det ikke ser ut som det er restegarn som er brukt. Så enkelt og vanskelig det høres ut på en og samme gang…

Nederst på vottene har jeg strikket 3 runder med tvinnarand som heller mot venstre. Mellom hver runde med denne teknikken har jeg strikket en runde glattstrikk i hvit. Denne oppskriften hadde egentlig ikke tvinnarand/tvedebandsstrikk/latvian braid, men flere oppskrifter i boka hadde det, så det ble jo en enkel wow-faktor å tilføre.

Mønsterstrikk strikkes med 2 (og litt 3 tråder) på venstre pekefinger

Mens jeg strikka på disse vottene kom jeg til å tenke på en morsom bok jeg fikk av min venninne, for flere år siden. Boka heter Det er gøy å være same av Maren Uthaug. Dette er en uformell lettlest bok som ikke har noen verdens ting med strikking å gjøre. Jeg er egentlig veldig glad i både strekmenn og galgenhumor, og det er det mye av her!

Tror disse vottene blir veldig fine til den blå kåpa mi!

8 kommentarer
    1. Disse blir fine!
      Har alltid hatt lyst til å strikke meg et par votter med samisk mønster.
      Så tror jeg må sjekke linken med mønster 😉

    2. Flotte votter og fin blogg .
      Har du funnet en enkel og pen måte feste duskene i den flettede snora ( og votten . ) jeg sliter litt med å få det pent ??

    3. Frida: Hei og takk 🙂

      3 av de 4 trådene er oppstartstråden når jeg begynte å strikke med hver enkelt farge. Jeg satte bare av ca en 25 cm lang stump. Den ekstra hvite tråden festet jeg slik jeg fester tråder til glattstrikk, inni votten.

      Dusken laget jeg med å surre garn rund en liten papp-plate. Så klippet jeg over kanten nede, og da fikk jeg i praksis masse garnstumper i lik lengde. Så fletta jeg snora ferdig. Delte de 4 trådene i 2 like deler og knytte rundt midten av denne garn-stump-bunken. Så la jeg garn-stump-bunken dobbelt og surret litt hvit garn rundt. Endene ble stukket ned i dusken igjen. Trim dusken og alt skulle være i den skjønneste orden. Lykke til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg