Samiske damevotter fra Kautokeino

Votter jeg lenge har tenkt strikke, har endelig blitt realisert! 

Jeg har tidligere skrevet om prosjektet HER.

Oppskriften er hentet fra boka Samisk husflid i Finmark. Vottene er strikket p pinner nr. 2,5. Garnet jeg har brukt er Finullgarn fra Rauma i fargene hvit nr. 400, rd nr. 418 og marinebl nr. 183. Oppskriften har mer rdt mnster enn hva jeg har strikket, jeg nsket balansere vottene med litt mer bltt mnster jevnt fordelt. 

Jeg hadde 2 restenster med hvitt fra Bvertunkofta mi  og Medalje med raglanfelling. Og nesten et helt nste marinebl fra sistnevnte kofte. Det rde garnet er en rest etter Liverpool-vottene jeg strikket til jul i forfjor. Siden det ble for lite rdt mtte jeg kjpe mer, og fikk til alt hell tak i samme partinummer. Det hadde ikke vrt helt krise om ikke, striper er utmerkede mnstre strikke med restegarn. Da er det bare begynne p et nytt parti etter en kontrastfarge, og da vises veldig lite av de sm fargeforskjellene. Jeg syns det er viktig at restegarnstrikk ikke ser ut som nettopp det. 

Vottene er lagt opp med long tail cast on, en god allrounder-opplegg som passer til det meste. Nederst har jeg strikket 3 runder med tvinnarand. Dette var et element som ikke sto i oppskriften, men som gikk igjen i mange av de andre votteoppskriftene. Enkelt var det tilfye og mye flottere ble det!

Videre har jeg har strikket mnster med 2 (og litt 3) trder p venstre pekefinger

Tomlene er faktisk uten tommekiler - alts kinger i forkant av tommelen. Tommelen og selve votten er felt av med fellinger som heller til hyre og venstre.

Bndet en knytt med DENNE teknikken. Bndet er en smart innretning slik at vottene enkelt kan knytes sammen - ergo ingen votter p avveie.

Duskene har jeg laget med  surret garn over en liten papplate, se HER, og knytt fast i bndet.

Jeg skrev i et tidligere innlegg at disse skulle vre til meg selv, men det stemte ikke helt. De ble nok gitt bort til jul til min gode venninne med samiske rtter. De ble tatt godt i mot!

Spennende teste ut litt andre etniske former for strikk!

#samiskevotter #votter #stsamisk

Lik Strikkepikens facebookside og f mer inspirasjon og tips!

15 fine kommentarer

Victoria Larsen

18.01.2017 kl.17:00

S flotte! :D

Strikkepiken

18.01.2017 kl.17:20

Victoria Larsen: Mange takk! :D

Znippen.no

18.01.2017 kl.17:12

S fine :D Hper du har en flott dag! Feel free til ta en titt innom bloggen min og flg den p facebook :)

Strikkepiken

18.01.2017 kl.17:20

Znippen.no: Takk for det :)

monstermnster

19.01.2017 kl.11:27

Flotte votter! finull er favoritt til vottestrikk, synes jeg, og det er fint med fargerike votter. Alltid kjekt med noe med litt historikk, en fin gave til en med rtter i det samiske.

Strikkepiken

19.01.2017 kl.21:08

monstermnster: Takk takk :) Ja, det er morsomt bli inspirert av mnster og sammenheng :)

Hege

19.01.2017 kl.14:24

Kjempefine! Syns finull er perfekt til votter.

Strikkepiken

19.01.2017 kl.21:09

Hege: Mange takk :D Finull er et bra vottegarn :)

fjellgeitbundingen

19.01.2017 kl.18:54

Nydelige votter. Disse har jeg ogs hatt lyst til strikke, Jeg vil lage dem helt orginalt da, men liker og fant vrien din lekker og detaljene supre.

Strikkepiken

19.01.2017 kl.21:10

fjellgeitbundingen: Takk skal du ha :) smak og behag :) Meeeeen hva venter du p? ;)

fjellgeitbundingen

21.01.2017 kl.08:27

, er masse prosjekter i den vil-strikke-ken :D

Strikkepiken

21.01.2017 kl.10:20

Hihi :) luksusproblem :D

fjellgeitbundingen

21.01.2017 kl.22:38

Jepp :D Har det alltid snn jeg :)

Vivian

24.01.2017 kl.00:37

Flotte! Skulle gjerne hatt samme tlmodigheten som deg :)

Strikkepiken

26.01.2017 kl.16:58

Vivian: Mange takk! :D Tlmodighet kan absolutt trenes opp - og jeg har trent mye ;)