Smart måte å unngå trådfesting på kofter

Må trådene festet i oppklippsmaskene? Og i så fall hvordan? Trådene må ikke festes på tradisjonell måte, og jeg forklarer hvordan jeg gjør det, her i denne bloggposten.

Dette er sikkert et tips mange vet om, men samtidig ser jeg at det spørres en del om det inne på diverse strikkegrupper på Facebook, samt jeg får en del forespørsler både på mail og blogg angående dette.

Jeg har tidligere skrevet en bloggpost om Unngå å feste tråder – Ja takk!. Det er en metode for mange ulike plagg og prosjekter i garn som tover. Denne teknikken her kan brukes kun på kofter, men med alle typer garn. Dette er noe som fungerer fint ved fargebytte eller vet begynnelsen av nytt nøste i samme farge.

Jeg har tidligere skrevet denne bloggposten. Der skriver jeg om hvor jeg finne oppskrifta og hvilket garn jeg bruker. 

Hvordan strikker jeg oppklippsmaskene? Jeg strikker dem med 4 vrange masker. Dette sørger for at det blir en klar kontrast mellom kofta og der jeg skal sy fast stolpene for hånd/plukke opp masker når jeg monterer. Hvorfor nettopp 4? For dette er helt passe antall for meg. Færre masker kan skape problemer under monteringen. Flere oppklippsmasker bruker unødvendig garn, og ender uansett opp med å måtte klippes vekk, for at resultatet ikke skal bli klumpete. 

Det er viktig å få med alle mønsterfargene inn i disse 4 maskene. Jeg strikker konsekvent de 2 ytterste oppklippsmaskene i samme farge som knappestolpene skal være i, og de 2 andre strikker jeg i mønsterfargen(e). (Skulle ikke stolpene bli sydd nøye nok i, vil det ikke stikke opp en kontrastfarge mellom knappestolpe og kofte, og dette er en skjønnhetsfeil som vil bli veldig lite synlig.) Har jeg flere farger enn 2, prøver jeg fortsatt å strikke de 2 ytterste maskene i knappestolpefargen, så langt det lar seg gjøre, mens jeg begynner på ny omgang på maske nr. 3 og avslutter omgangen på oppklippsmaske nr. 2. Altså fargebytte midt foran. 

Et annet smart tips er å felle av oppklippsmaskene når før jeg kommer til halskanten. Da feller jeg 2 masker, med å legge den ene over den andre, andre over den tredje, uten å strikke disse maskene. Så sitter jeg igjen med 2 masker. Da tar jeg den fjerde masken over den tredje, og sitter igjen med en løs maske sånn ca midten. Denne holder jeg fast på med en sikkerhetsnål. Denne maska vil bli midt mellom sømmene jeg syr før jeg klipper kofta, og vil dermed bli sikret og ikke rakne. Slik påvirker ikke fellinga hverken den ene eller den andre siden av knappestolpene og garnet vil være igjen på rett side for å strikke halskanten med. 

Når jeg begynner på nye garnnøster lar jeg trådstumpen henge igjen baksiden.

For ha ha strikketøyet mest mulig ryddig under produksjon, knyter jeg trådene løst sammen på baksiden.

Når trådene skal festet trekker jeg dem opp på fremsiden.

Knytt deretter trådene sammen 2 og 2 med dobbeltknute, Ha gjerne 1 maske i mellom trådene som knytes sammen, da holder knuten seg på fremsiden. 

Hvorfor på rettsiden? For at de løse trådene ikke skal forsvinne ned i symaskinen, når maskinsømmene syes. Dessuten er det lettere å se hva en gjør når trådene er trekt opp på retta.

Sy 3 rettsømmer på hver side av knutene, med kort stinglende. Dette sikrer at alt av tråder blir sittende fast inni symaskinsømmene. 

Slik ser det ut etter alle de 6 sømme. 

Klipp mellom sømmene.

Når det klippes opp i front, er det lurt å legge en avis eller en skjærefjøl mellom rygg og front. Dette for å unngå å klippe hull i ryggen.

Trådstumpene er nå sikret i maskinsømmene, og derfor bare å klippe av det overflødige inkludert knuter. 

Med å strikke oppklippsmaskene slik jeg beskriver først i bloggposten, blir baksiden veldig pertentlig og gode å se på. Mønstertrådene leder horisontalt rett inn i oppklippsmaskene, uten noen forstyrrende vinkler som skurrer i synsinntrykket.

Dette er en obligatorisk teknikk for meg når jeg strikker og monterer kofter!


#koftemontering #smarttips #kofte

Lik strikkepikens facebookside da vel og få masse nyttige tips og inspirasjon!

6 kommentarer
    1. Hei! Så utrolig fin blogg du har- og så sykt flink du er! Jeg holder fortiden med å strikke en Islender genser. Strikking er så gøy og avslappende <3 Gleder meg til å følge bloggen din.

    2. Hjertelig takk. Disse tips setter jeg veldig pris på. Oppklipsmaskene i forskjellige farga fant jeg også på,men å strikke dem vr. har jeg ikke prøvd. Takk igjen, håper du fortsetter💕

    3. Irena: Mange tusen takk for en veldig flott kommentar! 🙂

      Jeg har ingen umiddelbare planer om å gi meg, men siste året har vært hektisk med flytting og alt det innebærer. Men alle flotte kommentarer, likerklikk og delinger hjelper på motivasjonen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg