Votter med Selburoser

Kjæresten til lillebroren min spurte så pent om hun kunne bestille et par tradisjonelle votter til meg, før jul. Vi avtalte at det jeg skulle strikke innimellom når jeg hadde tid. Og jeg foreslo oppskrift og garn, og vi ble enige om hvordan vottene skulle se ut. Det hun derimot ikke visste var at jeg hadde skumle planer om å overraske henne med akkurat de vottene hun ønsket seg, til jul.

Oppskriften er fra PT design nr. 82, modell nr. 5. Fra dette heftet har jeg tidligere strikket modell nr. 10 i lilla og hvitt til damemodell nr. 10 i lys rosa og hvitt til pike, modell nr. 5 i blått og hvitt til gutt og modell nr. 1 i sort og hvitt til herre.

Garnet er Safir fra Sparkjøp i fargene offhvite nr. 400 og sort nr. 401. Og vottene er strikket på pinner nr. 3,5. 

Jeg har brukt samme oppleggsmetoden som jeg bruker i mine slitesterke sokker, min favoritt til vrangborder i 2 rett og 2 vrang. Mønsteret er strikket med 2 tråder på venstre pekefinger

Økingene til tomelkile heller til høyre og venstre. Hullet til tommelen er strikket etter metode nr. 2.

Fellingene som er gjort både på tommel og vott heller mot høyre og venstre.

Nye garnnøster er skøytet sammen med spyttspleising. Jeg har brukt DENNE teknikken til å feste tråd på ribbestrikk og DENNE til glattstrikk. 

Litt hemmeligheter før jul må være lov!
 


#selbuvotter

Lik strikkepikens facebookside for jevnlig inspirasjon og strikketekniske tips!

9 kommentarer
    1. monikamdesign: Takk for det 😀 Helt fint garn til votter, men har ikke prøvd det i større plagg, men det funker sikkert det også 🙂

      Ha en fin dag du også 🙂

    2. Hei fra Vancouver
      Flotte votter ! Jeg lurer på hvorfor du brukte metode 2 til tommel. Jeg hadde ventet at du brukte den andre, så jeg ble overasket.
      Du strikker veldig jevnt og pent, i mønster, noe som jeg øver på, men av og til får jeg noen masker litt større enn andre. Det er noe jeg merker, ingen andre. Det er irriterene!. Har du tips for det???
      Ha en god dag der i nord.
      Elisabeth

    3. Elisabeth: Hei! 🙂

      Dette var et godt spørsmål! Det er så mye jeg gjør på autopilot, og som jeg ikke alltid husker på å skrive om. Hadde jeg brukt metode 1 hadde det blitt veldig mange masker til vott ETTER tommelen. Tommelkilen begynner med 3 masker og øker ut til 13 masker, som settes av til tommel. Her har jeg lagt opp 3 masker på baksiden. I de 3 maskene kan en plukke om flere masker enn 3.
      Hadde jeg brukt metode 1 hadde det blitt 13 masker på baksiden også i tillegg til at votten etter tommelen blir 10 masker videre. Dette gir ingen god fasong på votten, selv om det faktisk er veldig vanlig at tradisjonelle norske votter er smalest der hånden er bredest. Jeg trikser det gjerne til slik at votten er like vid hele veien og at tommelkilen kommer i tillegg. Slik blir det en slank vott med god passform. Håper dette gav mening? 🙂

      Hm. Vet ikke hvilken teknikk du bruker når du strikker mønster? Jeg sverger til 2 tråder på venstre pekefinger. Ellers er det bare øving, øving og atter øving som gjelder 🙂

      En flott dag til deg i Vancouver 🙂

    4. Hei
      Takk for svaret og jeg tror jeg skjønner…Jeg må tenke litt på det. Jeg pleier å følge mønsteret, og har alltid bare brukt metode 2, men siden du foreslo til meg tidligere å bruke metode 1, var det jeg lurte. Jeg tror vi begge er på jakt etter den perfekte vott, med usynlig overgang i mønsteret der det fortsetter etter tommelen. Hurra for oss.
      Elisabeth

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg