I-cord bind off, dekorativ avfelling med rullekant

Osterjakken min har lagt å ventet på montering siden i høst. Det har vært en travel høst med huskjøp, flytting og organisering. Pga dette har det ikke vært kapasitet til annet enn å strikke små ting på tilnærmet autopilot. Men nå begynner ting å komme i orden og jeg har lyst til å prøve nye ting. 

Jeg har tidligere skrevet om denne kofta HER, HER og HER.

I-cord avfelling er det som har blitt prøvd ut denne gangen. En dekorativ måte å felle av på som har høy wow-faktor. Denne avfellingen er på ingen måte den raskeste, men resultatet blir også deretter, et pakketilbud som jeg er fornøyd med i allefall!

Dette er den originale I-cord bind off. Det er denne metoden jeg har brukt i dette prosjektet. Jeg har riktignok brukt en kontrastfarge til selve I-corden og den grå kanten består av 3 masker. Maskeantall er noe som fint kan varieres i noen grad, men jeg vil mene at det er best å holde seg mellom 2-6 masker til selve I-corden. Både kofta og i-cord-kanten er strikket på pinner nr. 3,5.
 
8YdYE3cPuMI

Dette er en annen variant av originalen. En enkel liten endring som gir et litt annet uttrykk, den er like enkel som den originale avfellingen, om ikke enklere. 

Denne teknikken har jeg tidligere brukt i mine Sandwich-stolper med rullekant. Denne går også fint an å strikke i kontrastfarge. 

Legg merke til neglene med rillestrikk. Dette har jeg fått til med neglestempelplatene jeg fikk til jul.

Slik blir baksiden, ryddig og ren.

Du syns kanskje du har sett dette før inne på bloggen? Det er nok oppleggskanten som er til forveksling meget lik, som her vises på ermet.

Jeg har tidligere skrevet om I-cord cast on, dekorativ oppleggsmetode med rullekant og denne metoden er tilnærmet identisk å se til som avfellingen jeg viser her. Disse teknikkene gir så likt resultat at de fint kan brukes i samme prosjekt!
 


#IcordBindOff #IcordAvfelling #Icord

Lik strikkepikens facebookside og få flere teknikktips og inspirasjon!

8 kommentarer
    1. Den avfellinga ser mye enklare ut enn eg har trudd, skal prøvast. Tusen takk.
      Nydelige negler. Fin tirsdag.

    2. Hei
      Du har valgt så flotte farger til kofta di, med fine detaljer, som vanlig.
      Ang farger….jeg skulle strikke en kofte til moren min (hun er 91 ) da jeg var i Norge i fjor…kom hjem med litt dus grønnfarge (hun ville ha grønn)….. Neida! den var kjedelig.!!!! Så det ble til slutt knall grønn (gressgrønn),med hvitt, og den ble fantastisk.
      Ha en god dag.
      Elisabeth

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg