I-cord-kant som strikkes på plagg til slutt

Enda en teknikk skal testes ut på Osterjakken med raglanfelling fra Kofteboken 2. Nå må jeg bare si dette er teknikker jeg selv har lagt til på kofta, og det er ikke noe som opprinnelig ligger i oppskrifta. Men det er ikke verdens største problem å legge til en slik dekorativ kant i kontrastfarge, og her skriver jeg hvordan jeg har gjort nettopp det. 
 

Jeg ønsket en grå kant rundt hele kofteåpningen. 
 

Slik plukkes masker opp på ting eller plagg som i utgangspunktet er ferdige. 

Jeg plukker opp masker i rillekanten, men hopper over hver 3. rille. Etter å ha strikker prøvelapp ble dette den beste frekvensen jeg kom frem til. 

Den grå kanten er, i likhet med resten av kofta, strikket på pinne nr. 3,5. Stolpene er strikket på pinner nr. 2 og derfor velger jeg å plukke opp masker med samme tynne pinnen. ​Jeg har tidligere skrevet om hvordan jeg strikker rillestrikkede knappestolper

Den grå kanten består av 3 masker. 

Kanten strikkes mens den felles fast i knappestolpen, altså 2 masker rett og 2 masker vridd rett sammen.

De grå maskene flyttes tilbake til den tynne pinnen, før dem på nytt strikkes med den tykke pinnen. 

Det har gått helt fint å ha så ulik tykkelse på pinnene, men jeg tror ikke det vil la seg gjøre å ha større forskjell mellom pinnestørrelsene.

Stolpene er lagt opp med Judy’s magic cast on. Toppen er heller ikke felt av, men maskene er bare satt på en sikkerhetsnål. 
 

fGuBZUHCwSk
Slik kom jeg meg pent rundt hjørnene.
 

Maskene fra sikkerhetsnålen flyttes over på den tynne pinnen.

Jeg strikket en omgang ekstra på den grå kanten, for å få nok tøy til å komme rundt hjørnet.

 
 
Så fortsetter jeg på samme viset, bare over ikke-avfelte-masker

Så når alle de røde maskene er felt og det kun er kun 3 grå igjen, er det på tide å sy sammen begynnelsen med slutten.

 
 
X5Wzuukn4Wo

Slik gjøres det.

Til slutt har jeg masket sammen begynnelsen og slutten.

 

Et liten oppsummering over hvordan jeg kom rundt hele kofteåpningen:

Jeg har brukt I-cord cast on som opplegg nede på kofta, hatt live (ikke avfelte) masker klare til bruk. Etter at jeg satte disse maskene på en maskemarkør lot jeg det henge et lite nøste med garn igjen. Her har jeg spyttspleiset på mer garn, som jeg bruker til å strikke videre med. 

Så har jeg strikket videre med disse maskene etter kofta er montert, med rillestrikkede knappestolper, 
opp langs høyre stolpe. Fortsatte med teknikken I-cord kant som strikkes på til slutt, helt til jeg nådde halskanten.

Så strikket jeg en omgang ekstra for hjørnet, og deretter felte jeg av hals med I-cord bind off, avfelling i samme sjanger. Strikket en omgang ekstra i neste hjørne og fortsatte jeg å strikke ned langs venstre stolpe med samme teknikk som på den høyre. Nytt hjørne og ekstra omgang, felt videre over de live stolpemaskene, samme måte som på halskanten. Til slutt sydde jeg sammen med maskesting de to endene.


Slik kan altså den grå kanten fortsette rundt hele kofta, til tross for at det er brukt 3 ulike teknikker i sjangeren I-cord!


#AttachedICord #Icord #Rullekant 

Lik strikkepikens facebookside og få flere tips og triks!

5 kommentarer
    1. Går det an å få vist fremgangsmåten på e-post? Tenkte bruke teknikken til en halskant rundt en genser. Altså skrevet ned.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg