Trondheimstur!

Forrige helg brukte jeg og kjæresten min i Trondheim. Vi har lenge tenkt oss en tur på Ikea, og siden vi først tok turen til trønderhovedstaden kunne vi titte innom byens smale butikker. Han foretrekker musikkbutikker og jeg tekstile foretninger med tøy, garn og knapper. 

Til 30-årsdagen min fikk jeg en del gavekort og penger, så nå var det bare å slå ut håret og kose seg!

Vi var rimelig uheldig med været, men selv om vi hastet mellom butikkene i snøbygene fikk jeg øye på denne stilige gatekunsten!

En ukjent butikk for meg er Klar, ferdig – sy! Dette er en koselig forretning med et fresht uttrykk med masse tidsriktige jerseytøy, spennende bøker og mønster til klær. Veldig annerledes enn de klassiske tøybutikkene, men det er ingen dårlig ting!

Derfra ble det med hjem et kjolemønster fra Pattydoo på jerseykjolen Ella og boka Alles Jersey. Nå skal det nevnes at jeg ikke kan et eneste ord tysk, men at jeg satser på at det går bra likevel, google translate finnes jo tross alt… Begge delene har heldigvis gode bildeforklaringer. Boka hadde spennende bilde-tutorials av ulike krager, falder og detaljer til klær. Alle disse detaljene er det mønster på og det er å finne på mønsterarkene bakerst i boka. 

Jeg fant også en interessant bok om farger og fargeteori. Boka heter Farger til folket! og er skrevet av Dagny Thurmann-Moe. Denne boka tar for seg fargebruk i arkitektur, interiør og mote. Farger til folket! er lettlest med luftige avsnitt og med masse bilder og illustrasjoner. 

Jeg tror dette blir veldig relevant nå som vi har kjøp oss hus og holder på å komme oss på plass. Huset er gult på utsiden og i hovedsak hvitt på innsiden, lyst og fint, men kanskje litt upersonlig. Uansett er det veldig fint å få litt inspirasjon og leke med ideer. For jeg vet det er behagelig å holde seg innenfor komfortsonen og bruke de fargene jeg vet jeg linker. Jeg vet jeg gjør det når det kommer til valg av farger til kofter, så denne boka kan bli nyttig til mange felt. 

Strikkebua hadde opphørssalg uken vi dro sørover, og her er fangsten derfra. Ikke noe sånn veldig spennende, men likevel nyttig.

Jeg fant en karbon-rundpinne fra Knitpro nr. 2,5 og 40 cm. Jeg liker veldig godt disse settpinnene, men syns denne pinneserien er i overkant dyre, til halv pris blir det uoverkommelig. Den andre rundpinnen er også nr. 2,5, men bare 25 cm lang. Denne lengden har jeg ikke testet ut tidligere, men Addi er favoritt-pinne-merket så utgangspunktet er ikke så verst.

Jeg hekler ikke så veldig mye, men jeg vet at det er kjekt å ha heklekroker om noe strikketøy må fikses, eller en kant skal hekles. Forsterkningsgarn til sokker er forbruksvare her, og helt greit å fylle på med. 

Til og med på Ikea fant jeg tøy i metervare som ble meg hjem. Noe billig bomullstøy i ulike farger, som jeg pr. nå ikke har noen konkrete planer for. Og ubleket lerret som er kjempefint til å sy prøvemodeller av nye klær i, en slags kladd, før en setter saksa i dyrere tøy. 

Stoff og Stil var nesten like obligatorisk som Ikea. Der fant jeg metersvis med buksetøy i en miks av lin og viskose.

Skråbånd med prikker på fant jeg også. Trådsneller som passer til tøyene jeg har kjøpt. Jeg fant også en kjempefint jerseytøy med katteprint på, det måtte jo bare bli med hjem. Jeg har lenge vært på jakt etter en symaskinsfot for å sy usynlig glidelås med til min Bernina symaskin. Endelig fant jeg det!

En tøybutikk som er ny for meg, og nokså ny i Trondheim, er Abby`s tekstiler. Butikken har et veldig stort utvalg av quiltestoffer, samt noen jerseystoffer. De to øverste stoffene er av første typen og det hundetannsmønstrede er jersey. Jerseyen har jeg planer om at skal bli en topp, de to andre bomullstoppene vet jeg ikke helt hva det skal bli til enda.

Jeg har fylt på med symaskinsnåler, som helt klart er forbruksvare.
 

Så fant jeg dette vrengeredskapet kalt Press Perfekt Point 2 Point Turner. En snedig liten dings som ble med hjem av ren nysgjerrighet, men etter at jeg fant mer informasjon om denne på youtube slår jeg fast at dette er ting som kommer til nytte!

Inga må sjekke ut alt nytt som kommer i hus!

Kommoden er fra Ikea og heter Hemnes i hvit, ironisk nok er dette navnet på nabokommunen vår. Jeg har valgt å bytte ut knottene med noen knappe-knotter som jeg lenge har spart på og drømt om å bruke. Jeg kjøpte opprinnelig 8 stykker i Sverige for lenge siden, men fant senere 4 til på ebay: Dette var noe som var helt nødvendig, siden kommoden jeg hadde sett for meg trengte 12 knotter. Skulle disse knottene være av interesse kan du forsøke å søke på button door knobs på ebay. Teppet som kan skimtes på gulvet er også fra Ikea og det fikk jeg til jul i 2013.

Jeg har også kjøpt meg noen speil, litt kontorgreier og et klappbord som jeg skal ha på hobbyrommet. Men ingenting av det av det er kommet på plass, enda. Videre har jeg store planer om å male et gammelt skrivebord og en gammel hylle for å få et praktisk rom i samme stil, med noe gammelt og noe nytt. Jeg fikk til og med gavekort som kan brukes på maling, til bursdagen min. Veldig greit å kunne ordne og stelle når det meste er betalt på forhånd!

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg