Strikkeskole - kjekt å vite

Vevstrikk - sponset innlegg

Vevstrikk er en teknikk jeg lenge har fattet interesse for. Jeg testet det forsiktig ut i prøvelappen til Osterjakken, men fant ut at det ikke var riktig teknikk for den kofta. 

Vevstrikk har likevel lagt i toppen av lista over ting jeg ønsker å prøve ut, og nå dukket det opp et prosjekt som etter min mening passet bra. Jeg er ikke så begeistret for den vanlige vrangborden, den er praktisk og greit og alt det der, men det finnes jo så mye mer spennende greier å bytte den ut med. 

Jeg har tidligere byttet ut ribbekanten med:

Jeg har valg den enkleste formen for vevstrikk her, siden kofta er i heldekkende mønster som jeg ønsker å komplimentere, ikke ta fullstendig fokus fra det vakre mønsteret.

Mønsteret består av 8 pinner/omganger. 
Jeg har valgt marineblått som bunnfarge og strikker da 1, 2 , 5 og 6 med denne. 
Rosa strikker jeg annen hver maske, oddetallsmaskene, omgang 3 og 4.
Petrol strikker jeg annen hver maske, partallsmasken, i omgang 7 og 8. 

p1qOTZ74LU0

Dette er teknikken jeg har strikket, bare jeg har lagt til en 3. farge.

Vestrikk egner seg best som strikking frem og tilbake, for da strikkes alle maskene rette til en hver tid. Strikkes arbeidet rund vil annenhver omgang strikkes vrang, altså alle partallsomgangene. 

Som videoen viser strikker alle maskene like mange omganger. 

Hillesvåg Ullvarefabrikk har vært så snille at dem har valgt å sponse meg med garn til dette kofteprosjektet. Garnet er Sølje Pelsull og kofta er Hjertefjert fra Vanjastrikk og er å finne i boka Maskesprell. Mine tanker rundt garn og kofta har jeg tidligere skrevet om HER.

YDSVTGrOTuw

Her en annen variant av vevstrikk.

7N_wVWRZbxU

Og enda en variant. Egentlig er det vel egentlig bare fantasien som setter grenser. 

Opplegget er av typen Channel Island Cast On, min favoritt til rillestrikk og ribb i 1 rett og 1 vrang. Dette er en elastisk oppleggsmetode som gir en fin taggekant. 

Kanten som er over vevstrikket er heklet på. Den petrolfargede er kjedemasker og den rosa i krepsemasker. Se hvordan jeg har gjort dette HER.

Dette er jo egentlig mønsterstrikk i rillestrikk-form!

#vevstrikk 

Lik Strikkepikens facebookside og få jevnlig oppdatering og tips og teknikker!

12 fine kommentarer

Bente

08.05.2017 kl.14:32

Så genialt! og så nydelig. Dette må jeg prøve:

Strikkepiken

08.05.2017 kl.14:34

Takk, takk! Ja, det må du prøve :) resultatet ser mye komplisert ut enn hva teknikken egentlig er. Stor wow-faktor, og det liker vi jo!

Tonje Brink

08.05.2017 kl.14:34

Så lekkert det ble med vevstrikk. Og fantastiske farger. 😍

Strikkepiken

08.05.2017 kl.14:36

Mange takk :) dette er farger som er hyppig og finne i min garderobe, så denne kofta blir å passe til mye :) men absolutt av mine favorittfarger <3

Helena Sandegren

08.05.2017 kl.16:11

Lærer så mye på din blogg. Det ser vanskelig ut og tålmodighetskrevende...jeg er imponert.

Når du strikker med 3 farver, hvordan blir det på vrangen da? Med 2 farver bytter jeg hele tiden, mn med 3 skjønner jeg ikke helt...

Strikkepiken

08.05.2017 kl.23:40

Hei og takk for en hyggelig kommentar :)

Denne teknikken ser mye vanskeligere ut enn den egentlig er. Du får den fort inn i fingrene. Det strikkes bare med en farge av gangen. Mønstertrådene, altså rosa og petrol, blir liggende på baksiden av arbeidet der maskene ikke strikkes.

Ble det klarere? :)

Reidun Ellis

08.05.2017 kl.17:36

Dette ble virkelig flott, håper jeg får det til, gleder meg til å prøve.

Strikkepiken

08.05.2017 kl.23:41

Mange takk :)

Ja, du må absolutt prøve og du får det sikkert til! Lykke til :)

handarbeidsglede

11.05.2017 kl.22:23

Dette fikk jeg også lyst til å prøve - det ble veldig fint!

Strikkepiken

12.05.2017 kl.13:31

Gjør gjerne det :)

Lisas Strikke Sofa

04.06.2017 kl.12:26

Hei. Denne teknikken ser spennende ut. Jeg er ikke så kjent med norske strikketeknikker men lærer litt her og der. Må se litt på denne og se om jeg kan få den inn i mitt utvalg av teknikker.

Fin side du har. :-)

Strikkepiken

05.06.2017 kl.15:32

Lisas Strikke Sofa: Hei og takk :) Vet ikke om dette er en utpreget norsk teknikk, men fin er den i alle fall! :)