Flettestrikk uten flettepinne – men hvordan?

Å strikke flettemønster uten flettepinne er en veldig grei metode å lære seg. Jeg syns arbeidet blir mindre knotete og jeg får mer flyt og fart i strikkingen. 

Nå har jeg ikke helt enda tenkt å avsløre hva jeg strikker på, men det kommer en bloggpost så snart prosjektet er ferdig. De morsomme blomsterpottene fikk vi i innflyttergave fra en kjenning. 
 

 
Jeg lærte egentlig denne teknikken mens jeg strikket på Happy-Go-Lucky booth socks. Kruset har tynne fletter som består av 2 masker. Hælene har også masker som bytter plass, altså samme prinsipp. Youtube er nok en gang redningen for å finne en video som viser hva jeg har gjort hele tiden.

Nå må jeg legge til at dette er en teknikk som ikke fungerer til tykke fletter over mange masker. Jeg har hatt god suksess med denne teknikken på fletter som består av 2 masker, som fletter begge veier, og med fletter som går over 4 masker som fletter mot venstre. 

Ergo en teknikk som er ment til som et supplement til flettepinnen, som gjør arbeidet raskere å strikke over tynne fletter. Så Ikke kast flettepinnen riktig enda!
 


#CableWithoutCableneedle #flettestrikk #UtenFlettepinne

Lik strikkepikens facebookside og få flere teknikktips og inspirasjon!

2 kommentarer
    1. Nei jeg kaster ikke flettepinnen. Spennende at se at det går at strikke uten.
      Går det at strikke fletter når jeg strikker en barnegenser med rundfelling? Har så lyst på fletter når jeg minsker maskeantallet på rundfellingen.

    2. Hei 🙂 det er fult mulig å strikke fletter på en barnegenser. Vet Sandnesgarn har oppskrifter til baby i denne stilen, men jeg er usikker på hvor langt opp i størrelse disse oppskriftene går. Men sjekk ut Sandnesgarn, og kanskje garnstudio.com har noen oppskrifter? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg