Gentian Cable & Garter Beanie

Jeg strikker egentlig veldig få luer. Det har nok en viss sammenheng med at jeg er veldig lite glad i å bruke luer. Men dette skulle være en gave og da har jeg benyttet muligheten til å velge mellom alt det flotte som finnes av lueoppskrifter. Og her er resultatet!

Oppskrifta har jeg kjøpt på Ravelry og den er å finne HER.

Lua er strikket på pinner nr. 4,5 og nr. 5. Garnet jeg har brukt er Merino Extra Fine fra Garnstudio i fargen lilla nr. 21. Garnet er av 100% merinoull, noe som egner seg godt til luer. Det gikk med 84 gram garn til denne lua. Se mine tanker om Hvordan velge riktig garn til riktig bruk?

Garnet er riktignok et annet garn enn hva oppskriften anbefaler. Jeg har tidligere delt fremgangsmåten min for å Hvordan velge et annet garn en hva oppskrifta anbefaler?

Oppleggsmetoden er den samme som jeg bruker i mine slitesterke sokker, en strechy oppleggsmetode som er helt super til 2 rette og 2 vrange. 

Mønsteret er rimelig enkelt å lære seg utenat faktisk. Jeg har delt mine tips om en supplerende teknikk – Hvordan strikke flettestrikk uten flettepinne?

Trådene er festet SLIK på vrangborden og SLIK på glattstrikken. 

Jeg valgte å strikke en mønsterrapport ekstra, før jeg begynte fellinga, dette fordi jeg ikke syns lua nådde godt ned på ørene. Mulig det er jeg som er tjukk i huet, men det får så være så lenge lua varmer på ørene.

Mønsteret smalner inn mot toppen, samtidig som omgangene blir kortere og kortere. Jeg liker best lier som gjør det nettopp slik. De får en god fasong og blir veldig pene over det hele. 

Lua ble egentlig veldig fin, og jeg og mottaker er godt fornøyd!
 


#gentian #cableknitting #beanie

Lik strikkepikens facebookside og få flere teknikktips og masse inspirasjon!

4 kommentarer
    1. Så fin lue i en frisk farve.
      Så på klippet hvordan man fester tråden i glattstrikk. Det blir usynlig på fremsiden, men synes litt på baksiden særlig med hvitt garn.
      Men det gjør inget førstod jeg?

    2. Helena: Hei og mange takk 🙂

      Du må jo avgjøre hva som gjør noe for deg og ditt arbeid. Jeg foretrekker i alle fall denne metoden. Men når det kommer til hvitt garn og spesielt bomullsgarn prøver å jeg å feste trådene på strategisk gode plasser som er lite synlig. F.eks. i sidene eller under mønster “der det skjer noe”. Prøv deg frem, så finner du ut hva du liker best 🙂

    3. Så bra skrevet og der lærte jeg noe. Det er bare at begynne på et nytt nøsten i siden, istedetfor mitt på. Hvorfor har jeg ikke djort det førr…men er vant med at når et nøsten tar slutt uansett hvor på varvet så slår jeg en knute med det nye. Jeg lærer noe nytt hver gang jeg leser din blogg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg