Gentian Cable & Garter Beanie

Jeg strikker egentlig veldig f luer. Det har nok en viss sammenheng med at jeg er veldig lite glad i bruke luer. Men dette skulle vre en gave og da har jeg benyttet muligheten til velge mellom alt det flotte som finnes av lueoppskrifter. Og her er resultatet!

Oppskrifta har jeg kjpt p Ravelry og den er finne HER.

Lua er strikket p pinner nr. 4,5 og nr. 5. Garnet jeg har brukt er Merino Extra Fine fra Garnstudio i fargen lilla nr. 21. Garnet er av 100% merinoull, noe som egner seg godt til luer. Det gikk med 84 gram garn til denne lua. Se mine tanker om Hvordan velge riktig garn til riktig bruk?

Garnet er riktignok et annet garn enn hva oppskriften anbefaler. Jeg har tidligere delt fremgangsmten min for Hvordan velge et annet garn en hva oppskrifta anbefaler?

Oppleggsmetoden er den samme som jeg bruker i mine slitesterke sokker, en strechy oppleggsmetode som er helt super til 2 rette og 2 vrange. 

Mnsteret er rimelig enkelt lre seg utenat faktisk. Jeg har delt mine tips om en supplerende teknikk - Hvordan strikke flettestrikk uten flettepinne?

Trdene er festet SLIK p vrangborden og SLIK p glattstrikken. 

Jeg valgte strikke en mnsterrapport ekstra, fr jeg begynte fellinga, dette fordi jeg ikke syns lua ndde godt ned p rene. Mulig det er jeg som er tjukk i huet, men det fr s vre s lenge lua varmer p rene.

Mnsteret smalner inn mot toppen, samtidig som omgangene blir kortere og kortere. Jeg liker best lier som gjr det nettopp slik. De fr en god fasong og blir veldig pene over det hele. 

Lua ble egentlig veldig fin, og jeg og mottaker er godt fornyd!

#gentian #cableknitting #beanie

Lik strikkepikens facebookside og f flere teknikktips og masse inspirasjon!

4 fine kommentarer

Helena

06.07.2017 kl.07:45

S fin lue i en frisk farve.

S p klippet hvordan man fester trden i glattstrikk. Det blir usynlig p fremsiden, men synes litt p baksiden srlig med hvitt garn.

Men det gjr inget frstod jeg?

Strikkepiken

06.07.2017 kl.11:54

Helena: Hei og mange takk :)

Du m jo avgjre hva som gjr noe for deg og ditt arbeid. Jeg foretrekker i alle fall denne metoden. Men nr det kommer til hvitt garn og spesielt bomullsgarn prver jeg feste trdene p strategisk gode plasser som er lite synlig. F.eks. i sidene eller under mnster "der det skjer noe". Prv deg frem, s finner du ut hva du liker best :)

Helena

06.07.2017 kl.13:56

S bra skrevet og der lrte jeg noe. Det er bare at begynne p et nytt nsten i siden, istedetfor mitt p. Hvorfor har jeg ikke djort det frr...men er vant med at nr et nsten tar slutt uansett hvor p varvet s slr jeg en knute med det nye. Jeg lrer noe nytt hver gang jeg leser din blogg!

Strikkepiken

06.07.2017 kl.14:35

Helena: Kjempeflott at du lrer masse nye ting :)