Tromsø-tur!

Tromsø-turer har vært en gjenganger, men så er det også en veldig fin by med masse spennende å by på! Jeg har tidligere skrevet en oversikt over tekstile butikker jeg liker å stikke innom når jeg er i byen. Den kan du lese HER.

Vi var ikke spesielt heldige med været, men regnbuen viste seg frem, og i kunne beskue den fra hotellviduet vårt i 6. etasje. 

Jeg fant denne strikkeboka – Strikking for vidrekommende av Debbie Bliss. Det finnes også en Strikking for nybegynnere, av samme forfatter, som er første boka i denne todelte serien. Bok nr. 1 tar for seg grunnleggende teknikker, mens bok nr. 2 legger vekt på teknikker for å strikke mer kompliserte mønstre, samt montere og dekorere plagg. Debbie Bliss har vært strikkedesigner i over 40 år og har sitt egent garnmerke, altså en erfaren dame som sitter inne med en pen porsjon kunnskap. 

Jeg syns alltid det er utfordrende å finne strikkebøker som rettferdiggjør plassen den tar i bokhylla, men denne måtte bli med hjem. Jeg er veldig begeistret for teknikkbøker, for gullkorn fra disse kan strengt tatt benyttes til oppgradering av (nesten) hvilken som helst oppskrift. Altså oppskriftsbøker er vel og bra, men bidrar til lite læring av nye teknikker, men til gjengjeld inspirasjon og nettopp oppskrifter. Min erfaring er at en kombinasjon av begge typer bøker må til, for å få mest mulig ut av hobbyen. Men det som jeg også har erfart er at det er viktig å kjøpe bøkene når jeg finner dem, for det er ikke alt jeg liker som ligger på bestselgertoppen og dermed kan det bli vanskelig å finne igjen.

Titt gjerne innom bloggposten om mine favoritt-strikkebøker. Jeg ser ikke bort fra at denne boka burde ha vært med i nettopp den bloggposten…

Innom Husfliden fant jeg denne rammen som har indre mål på 10×10 cm. Denne er veldig nyttig når strikkefastheten skal måles for her måles både masker pr. 10 cm i bredden, og pinner/omganger pr. 10 cm i høyden. Merket er finsk og heter Succaplokki. De lager morsomt og praktisk strikketilbehør av resirkulert plast. Husfliden i Tromsø fører dette merket, men om dette gjelder for resten av Norges Husflidsbutikker er jeg usikker på. Men varene til Succaplokki selges også via deres Etsy-butikk.

Og ja, jeg vet jeg maser mye om strikkefasthet. Hvorfor og når dette er ekstra viktig kan du lese om HER.

Innom Nye Artic Metervare fant jeg bomullsjersey i den helt rette blåfargen. For den som ikke vet det, er kongeblå min helt klare yndlingsfarge. Denne biten har jeg jeg planer om å lage meg en blå hverdagskole av og noen t-skjorter. Jeg har flere mønster jeg ønsker å teste ut, som jeg kjøpte da vi var i Trondheim i vår. Så vi får se hva det blir til!

Kjolen som skimtes inni cardigan min har jeg selv sydd og den kan du titte nærmere på HER.

Så tok vi turen innom pizzarestaurant Casa Inferno. De serverer fantastisk god italiensk pizza fra rett steinovn, i rause porsjonspizzaer. 

Vi har tidligere vært her, og favoritten min er med skinke, sjampinjong, oliven og artisjokk!

6 kommentarer

Siste innlegg