Felleskjøpsdress til baby

For en stund tilbake fikk jeg bestilling på et litt utypisk strikkeprosjekt, sånn for mitt vedkommende. Ikke noe mindre spennende eller overkommelig av den grunn.

Oppdraget besto av å strikke en babydress i ull så lik som mulig den klassiske Felleskjøpsdressen. Dressen måtte også ha en lue som passet til. Challenge accepted!

Jeg har tatt utgangspunkt i oppskriften fra Sandnesgarn på Telemarksdress, som passer til garnet smart. Oppskriften er å finne i heftet Klassikere Baby tema 30. Dressen er strikket med pinner nr. 3 og nr. 3,5. 

Garnvalget falt på Smart fra Sandnesgarn i fargene maisgul nr. 2015, olivengrønn nr. 9645 og grønn nr 8264. Se mine tanker om garnvalg HER

Jeg har lagt opp dressen med channel island cast on. En elastisk oppleggsmetode som gir en veldig fin kant. Denne metoden egner seg spesielt godt til ribbestrikk 1 rett og 1 vrang eller rillestrikk.

Økingene er gjort med økinger som heller til høyre og venstre. Dette er den minst synlige måten å øke på, og resultatet blir veldig ryddig. 

Stripene er strikket med DENNE teknikken for å unngå hakk i begynnelsen og slutten av omgangen. Dette er en enkel måte å heve uttrykket på arbeidet på!

Hva var vel mer naturlig enn å velge traktorknapper? Og når knappene var i farger som passet perfekt til dressen ble ikke valget spesielt vanskelig. Traktorknappene er av DENNE typen.

Knappestolpene er enkle, med belegg. Knapphullene er forsterket og er min favoritt til enkle knappestolper. Se bloggposten HER. Stolpene er felt av rett over rett og vrang over vrang. Se mine tanker om ulike avfellingmetoder til hvilket bruksområde HER.

Halsen er formet med forkorta pinner, SLIK. Dette er en veldig grei teknikk, uten noen harde kanter, klipping, søm eller felling.

Halskanten er dobbel, men ikke felt av før den har blitt sydd ned med maskesting. Dette blir det heller ingen hard stram kant av. Litt mer tidkrevende absolutt, men resultatet blir også deretter!

Jeg har kjøpt en liten t-skjorte i str 2 år fra Felleskjøpet, som jeg har sprettet logoen av, for deretter å sy på den ferdige dressen. Det fantes ikke løse logomerker å få kjøpt. Jeg kjøpte t-skjorta først og tok den med i garnbutikken slik at jeg kunne plukke ut det garnet som varm mest likt i fargene.

Skuldersømmene er sydd sammen med maskesting, SLIK. Dette gir det mest usynlige resultatet. Ermene er sydd med maskesting på tradisjonell måte SLIK. Dette gir en veldig lite synlig overgang mellom erme og dress, akkurat slik jeg liker det!

Jeg tok utgangspunkt i lua som hørte til dressen og bytta ut mønsteret med samme striper som på dressen.

Øreklaffene er sydd på med maskesting. Dette har blitt min favorittmåte å feste øreklaffer på. Slik vises ikke sømmen, men øreklaffene henger godt fast. Videre er det strikket I-cord som knytebånd på lua. 

Titt gjerne innom tidligere innlegg jeg har skrevet, der jeg eksperimenterer med I-cord:

Siden det ble litt restegarn igjen etter at dressen og lua var strikket, tok jeg meg friheten til å strikke et par votter. Vottene er å hente i samme oppskriftshefte som dressen og lue.

Og de aller siste restene ble til sokker. Kanskje ikke så Felleskjøpsaktig, men de passer helt fint sammen med dressen også. Varme og gode er dem uansett. Oppskriften var også å finne i samme heftet som dressen.

Både vottene og sokkene er lagt opp på samme måte som resten av settet. Og avsluttet med fellinger som heller til høyre og venstre.

Trådene er festet på vrangbord SLIK og glattstrikk SLIK. Også har jeg sneket meg unna noen trådfester SLIK.

Mine vaske- og vedlikeholdstips av ullklær får du HER.

Spennende å strikke litt andre ting enn hva jeg vanligvis strikker!


#Felleskjøpet #Felleskjøpsdress #Ulldress #babytøy

Lik strikkepikens facebookside og få mer inspirasjon og tips!
 

13 kommentarer

Siste innlegg