Blomsterjakken - sponset innlegg

I hst ble jeg kontaktet av en helt fersk garnbutikken p nett, Strikkia som jeg inngikk et samarbeid med. Dem har sponset meg med garn til dette prosjektet. Jeg har tidligere presentert prosjektet HER, samt at jeg har skrevet litt om tanker om garnet og litt mer bakgrunnstoff om nettbutikken. N er jakka alts ferdig - s her er den! 

Oppskriften er finne i heftet hverdag fra Sandnesgarn. Oppskriften var basert p garnet Sisu, men jeg ville heller ha Drops Alpaca i fargene hvitt nr. 1101 og lilla nr. 4400. Titt gjerne innom bloggposten Velge et annet garn enn oppskriften anbefaler - men hvordan? der jeg tar for meg hvordan jeg gr frem for velge et annet garn enn oppskriften anbefaler. 

Fr jeg begynte strikket jeg prvelapp for teste ut strikkefastheten min. Jeg endte opp med pinner nr. 2,5 og 3,5.

Den lilla kjolen har jeg sydd selv og den kan du lese om HER.

Kofta har en rett modell med isydde ermer, min favoritt-type ermer. Sistnevnte gir en nett og feminin fasong. Kofta har ogs blitt noen centimeter lengre og ftt bredere vrangborder. 

Pulsvarmerene strikket jeg tidligere i hst og dem kan du lese om HER. 

Jeg har lagt opp jakken med Channel Island Cast On. I stedet for legge opp til 1 rett og 1 vrang, viste det seg at det fungerte helt utmerket bruke denne metoden til 2 rette og 1 vrang. Vanlig ribb med 2 rette og 2 vrang, slik oppskrifta anbefaler, er bytta ut med kroklisseribb.

Under ermene er det kt ut med kinger som heller til hyre og venstre.

Jeg har strikket mnster med to trder p venstre pekefinger. Og siden halsen er formet uten felling, sm og klipping - men med forkortede pinner blir det noe mnsterstrikk frem og tilbake. Dette var enkelt i og med at mnsteret er veldig fort lre seg og rimelig monotont strikke.

Trdene i begynnelsen og slutten er festet p ribb SLIK. Nstene ble skytet sammen SLIK. Noen trder klarte jeg snike meg unna feste SLIK. Og de gjenvrende trdene ble festet p glattstrikk SLIK.

Skuldersmmen har jeg sydd med maskesting. Jeg valgte sy dette med lilla for hente opp igjen den lilla merkemaska mellom kningene under ermet. Dette gir en fin helhet.

Jeg har felt til jevne ermetopper og ermehull SLIK. Dette gjr at dem blir mye enklere sy p ermene. Av en eller annen grunn syns jeg ikke ermesmmen ble like fin nr garnet er alpakka kontra ull som jeg vanligvis strikker og monterer med. Mistenker at det har noe gjre med at ullgarnet er mer bustete og fyller dermed ut smmen bedre.

Jeg har montert kofta med sandwich-stolper med rullekant, n riktignok i bare en farge. Stolpene har ftt perfekte knapphull til doble stolper. Jeg har latt det g litt sport i ha ulike knapper i alle koftene mine og alle knappene er i tinn. Syns disse knappene er ordentlig fine og feminine!

Jeg er mindre fornyd med at de lilla oppklippsmaskene er skimte gjennom gjennom de hvite stolpene. Mulig at disse stolpene burde ha vrt strikket p pinner nr. 2 og ikke 2,5. Jeg syns egentlig at alpakkagarn krever en litt fastere strikkefasthet, og da spesielt i motsetning til ubehandlet ullgarn. 

En fortsatt riktig god jul til dere som titter innom her!

#blomsterjakke #strikkia

Lik strikkepikens facebookside og f masse inspirasjon og strikketekniske tips!

22 fine kommentarer

Kari

27.12.2017 kl.16:48

Superfin jakke og superfin strikkepike! Jeg er alltid like imponert.

Strikkepiken

27.12.2017 kl.16:51

Kari: Wow! Mange tusen takk for en veldig flott kommentar <3

27.12.2017 kl.17:25

Den var flott! Tusen takk for veldig god forklaring p alt. Fikk lyst strikke den.👍💜💓🙂

Strikkepiken

27.12.2017 kl.18:06

Anonym: Mange takk :) S flott at du syns det :) Bare begynne det ;)

Monai

27.12.2017 kl.17:36

Wow s lekker jakke og fine bilder. Den sitter som stpt p deg 😀.

Veldig kjekt at du beskriver hvordan du gjr det. nsker deg en fin romjul.

Strikkepiken

27.12.2017 kl.18:07

Monai: Tusen tusen takk :D

Torill Mulstad

27.12.2017 kl.18:24

Nydelig kofte❤️S flink du er😃

Strikkepiken

28.12.2017 kl.16:15

Torill Mulstad: Mange mange takk for det :D

Vibeke

27.12.2017 kl.18:34

S flott hndarbeid :) God romjul og godt nyttr :)

Strikkepiken

28.12.2017 kl.16:15

Vibeke: Takk og takk :) Godt nytt r til deg og dine :)

Hege

27.12.2017 kl.20:18

Nydelig kofte!

Strikkepiken

28.12.2017 kl.16:15

Hege: Takk for det! :D

fjellgeitbundingen

28.12.2017 kl.12:32

Nydelig arbeid. Denne ble jo bare hel skjnn. Virkelig en jakke som hadde vrt velkommen hos meg :)

Strikkepiken

28.12.2017 kl.16:16

fjellgeitbundingen: Wow! Mange tusen takk :D

Lisn

28.12.2017 kl.16:47

Nydelig!

Strikkepiken

28.12.2017 kl.16:49

Lisn: Takk for det :D

Ruta Ett

28.12.2017 kl.18:06

Vilken fantastiskt vacker jacka! Nu fick jag vldig lust att starta p en ny kofta!

Strikkepiken

28.12.2017 kl.19:47

Mange takk! :)

Bare begynne det! :)

Liv Hege

29.12.2017 kl.02:03

Oy, talent! Den ble rflott og kjempe fin p deg :-D

Ha en fortsatt fin romjul :-)

Strikkepiken

30.12.2017 kl.12:21

Mange tusen takk for det! :)

Elisabeth

30.12.2017 kl.04:31

Hei fra Vancouver hvor det er fryktelig vr for tiden og da er det selvsagt strikketid. Jeg leste nye gjennom de forskjellige teknikker du brukte p denne flotte kofta, og har lrt masse. Takk skal du ha. Du har inspirert meg til prve nye typer opplegg, og felling til sokker, lue etc, og knapphull er noe jeg m bli bedre til.

Du kler den kofta veldig godt,....fargene og strrelsen er perfekte. Som vi sier her....awesome!

.

Strikkepiken

30.12.2017 kl.10:08

Hei, fra Saltdal denne gangen. Vi er hjemme p juleferie hos mine foreldre. Vret er fint, men kaldt. Vi har hatt helt ned i - 22 grader celsius. Brrr!

S flott hre at du liker kofta og at du er blitt inspirert til prve ut nye teknikker! <3