Blomsterjakken - sponset innlegg

I høst ble jeg kontaktet av en helt fersk garnbutikken på nett, Strikkia som jeg inngikk et samarbeid med. Dem har sponset meg med garn til dette prosjektet. Jeg har tidligere presentert prosjektet HER, samt at jeg har skrevet litt om tanker om garnet og litt mer bakgrunnstoff om nettbutikken. Nå er jakka altså ferdig - så her er den! 

Oppskriften er å finne i heftet hverdag fra Sandnesgarn. Oppskriften var basert på garnet Sisu, men jeg ville heller ha Drops Alpaca i fargene hvitt nr. 1101 og lilla nr. 4400. Titt gjerne innom bloggposten Velge et annet garn enn oppskriften anbefaler - men hvordan? der jeg tar for meg hvordan jeg går frem for å velge et annet garn enn oppskriften anbefaler. 

Før jeg begynte strikket jeg prøvelapp for å teste ut strikkefastheten min. Jeg endte opp med pinner nr. 2,5 og 3,5.

Den lilla kjolen har jeg sydd selv og den kan du lese om HER.

Kofta har en rett modell med isydde ermer, min favoritt-type ermer. Sistnevnte gir en nett og feminin fasong. Kofta har også blitt noen centimeter lengre og fått bredere vrangborder. 

Pulsvarmerene strikket jeg tidligere i høst og dem kan du lese om HER. 

Jeg har lagt opp jakken med Channel Island Cast On. I stedet for å legge opp til 1 rett og 1 vrang, viste det seg at det fungerte helt utmerket å bruke denne metoden til 2 rette og 1 vrang. Vanlig ribb med 2 rette og 2 vrang, slik oppskrifta anbefaler, er bytta ut med kroklisseribb.

Under ermene er det økt ut med økinger som heller til høyre og venstre.

Jeg har strikket mønster med to tråder på venstre pekefinger. Og siden halsen er formet uten felling, søm og klipping - men med forkortede pinner blir det noe mønsterstrikk frem og tilbake. Dette var enkelt i og med at mønsteret er veldig fort å lære seg og rimelig monotont å strikke.

Trådene i begynnelsen og slutten er festet på ribb SLIK. Nøstene ble skøytet sammen SLIK. Noen tråder klarte jeg å snike meg unna å feste SLIK. Og de gjenværende trådene ble festet på glattstrikk SLIK.

Skuldersømmen har jeg sydd med maskesting. Jeg valgte å sy dette med lilla for å hente opp igjen den lilla merkemaska mellom økningene under ermet. Dette gir en fin helhet.

Jeg har felt til jevne ermetopper og ermehull SLIK. Dette gjør at dem blir mye enklere å sy på ermene. Av en eller annen grunn syns jeg ikke ermesømmen ble like fin når garnet er alpakka kontra ull som jeg vanligvis strikker og monterer med. Mistenker at det har noe å gjøre med at ullgarnet er mer bustete og fyller dermed ut sømmen bedre.

Jeg har montert kofta med sandwich-stolper med rullekant, nå riktignok i bare en farge. Stolpene har fått perfekte knapphull til doble stolper. Jeg har latt det gå litt sport i å ha ulike knapper i alle koftene mine og alle knappene er i tinn. Syns disse knappene er ordentlig fine og feminine!

Jeg er mindre fornøyd med at de lilla oppklippsmaskene er å skimte gjennom gjennom de hvite stolpene. Mulig at disse stolpene burde ha vært strikket på pinner nr. 2 og ikke 2,5. Jeg syns egentlig at alpakkagarn krever en litt fastere strikkefasthet, og da spesielt i motsetning til ubehandlet ullgarn. 

En fortsatt riktig god jul til dere som titter innom her!

#blomsterjakke #strikkia

Lik strikkepikens facebookside og få masse inspirasjon og strikketekniske tips!

22 fine kommentarer

Kari

27.12.2017 kl.16:48

Superfin jakke og superfin strikkepike! Jeg er alltid like imponert.

Strikkepiken

27.12.2017 kl.16:51

Kari: Wow! Mange tusen takk for en veldig flott kommentar <3

27.12.2017 kl.17:25

Den var flott! Tusen takk for veldig god forklaring på alt. Fikk lyst å strikke den.👍💜💓🙂

Strikkepiken

27.12.2017 kl.18:06

Anonym: Mange takk :) Så flott at du syns det :) Bare å begynne det ;)

Monai

27.12.2017 kl.17:36

Wow så lekker jakke og fine bilder. Den sitter som støpt på deg 😀.

Veldig kjekt at du beskriver hvordan du gjør det. Ønsker deg en fin romjul.

Strikkepiken

27.12.2017 kl.18:07

Monai: Tusen tusen takk :D

Torill Mulstad

27.12.2017 kl.18:24

Nydelig kofte❤️Så flink du er😃

Strikkepiken

28.12.2017 kl.16:15

Torill Mulstad: Mange mange takk for det :D

Vibeke

27.12.2017 kl.18:34

Så flott håndarbeid :) God romjul og godt nyttår :)

Strikkepiken

28.12.2017 kl.16:15

Vibeke: Takk og takk :) Godt nytt år til deg og dine :)

Hege

27.12.2017 kl.20:18

Nydelig kofte!

Strikkepiken

28.12.2017 kl.16:15

Hege: Takk for det! :D

fjellgeitbundingen

28.12.2017 kl.12:32

Nydelig arbeid. Denne ble jo bare hel skjønn. Virkelig en jakke som hadde vært velkommen hos meg :)

Strikkepiken

28.12.2017 kl.16:16

fjellgeitbundingen: Wow! Mange tusen takk :D

Lisn

28.12.2017 kl.16:47

Nydelig!

Strikkepiken

28.12.2017 kl.16:49

Lisn: Takk for det :D

Ruta Ett

28.12.2017 kl.18:06

Vilken fantastiskt vacker jacka! Nu fick jag väldig lust att starta på en ny kofta!

Strikkepiken

28.12.2017 kl.19:47

Mange takk! :)

Bare å begynne det! :)

Liv Hege

29.12.2017 kl.02:03

Oy, talent! Den ble råflott og kjempe fin på deg :-D

Ha en fortsatt fin romjul :-)

Strikkepiken

30.12.2017 kl.12:21

Mange tusen takk for det! :)

Elisabeth

30.12.2017 kl.04:31

Hei fra Vancouver hvor det er fryktelig vær for tiden og da er det selvsagt strikketid. Jeg leste nøye gjennom de forskjellige teknikker du brukte på denne flotte kofta, og har lært masse. Takk skal du ha. Du har inspirert meg til å prøve nye typer opplegg, og felling til sokker, lue etc, og knapphull er noe jeg må bli bedre til.

Du kler den kofta veldig godt,....fargene og størrelsen er perfekte. Som vi sier her....awesome!

.

Strikkepiken

30.12.2017 kl.10:08

Hei, fra Saltdal denne gangen. Vi er hjemme på juleferie hos mine foreldre. Været er fint, men kaldt. Vi har hatt helt ned i - 22 grader celsius. Brrr!

Så flott å høre at du liker kofta og at du er blitt inspirert til å prøve ut nye teknikker! <3

30, Rana