Nordkappgenser – nytt prosjekt

Jeg har lenge hatt lyst til å strikke Nordkappkofta. Så når venninna mi hadde lyst på en ny genser og nettopp denne kunne hun tenke seg, var saken biff. Oppskrifta på kofta, som jeg har tenkt å gjøre om til genser, er bl.a. å finne i boka 42 kofter.

Vi tok mål og fant ut at vi måtte kombinere 2 størrelser, siden hun har litt bredere hofter en hva oppskriften har tatt høyde for. Vi bestemte oss for å gå for en A-fasong, uten innsving i livet, for at den skulle bli mest kledelig til henne. Planen er å bytte ut den vanlige ribbkanten med The Farrow Rib Stitch.

Hun var på jakt etter en bruksgenser som tåler å bli brukt og som kunne vaskes i vaskemaskin. Se hvordan velge riktig garn til riktig bruk? for å se hvilke kjøreregler jeg benytter meg av når jeg velger garn.

Garnvalget falt på Sisu fra Sandnesgarn. Når det kom til fargevalg ble det sagt at genseren skulle ha litt ekstra, men samtidig ikke ende opp som krampekreativ. ​Fargene vi landet på var støvet petrol nr. 7212, støvet grønn nr. 7243, sjøgrønn 7024, mørk sjøgrønn nr. 6526 og blå nr. 6027.

Hvordan kom jeg frem til fargene? Jo, jeg henta originalgarnet, Sandnesgarn Mini Alpakka, i fargene som sto oppgitt i oppskrifta. Disse tok jeg med bort til Sisu-hylla og fant tilsvarende farger. 

Den grå, som egentlig var hovedfargen, ble vi enig om å bytte ut. Jeg fant ut at den blå harmonerte godt med resten av fargene. Altså i stor grad fargene som er omtalt i oppskrifta – med en mellomblå bol.

Se hvordan velge et annet garn enn oppskriften anbefaler? for mer utfyllende info om temaet.

Jeg liker veldig godt å jobbe med blåfarger, men disse mint- og grønn-tonene er litt ukjent terreng for meg. Men det gjør det absolutt ikke dette prosjektet mindre spennende!

11 kommentarer
    1. Hei 🙂
      Ser du har strikket telemarkskofta med rundfelling. Du har vel ikke oppskften på denne? Har sååå lyst å strikke denne til min pappa som er fra Telemark. Så skjønner jeg bare rundfelling og raglanfelling… 🙁

    2. :: Hei, jeg har oppskriften på den kofta, men som jeg skriver i innlegget ønsker jeg ikke å dele den.

      Men tradisjonelle koftene er faktisk en hel del enklere å strikke enn rundfelling og raglanfelling, men har til gjengjeld mer montering. Syns du skal prøve deg på en slik en 😉

    3. Hei, her var det mye fint. Dattera mi ønsker seg ei ensfarget kofte med mønsterstrikk. Det har jeg ikke klart å finne. Har du noen tips? Glad om jeg får svar 🙂

    4. Hei 🙂 vet ikke helt hva du mener med “ensfarget kofte med mønsterstrikk”. Det finnes Mariusgenser og de gamle fanatrøyene er helt hvite, med vrangmasker som mønster. Kan det være noe sånt du tenker på? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg