Når koftemonteringa rakner, hva gjør man da?!

Av og til skjer det som ikke skal skje, kofta er strikka og en har baska seg opp til å begynne å montere – også er det noen tråder som har sneket seg ut av maskinsømmen.

Kofta du skimter her er blomsterjakken min og den er å finne HER.

Jeg liker å sy 3 sømmer på hver side, altså 6 sømmer totalt, også klipper jeg mellom disse. Jeg bruker rettsøm med kort stinglengde, og dette skal i utgangspunktet være godt nok. Men min erfaring tilsier at glatte garn som alpkakka og superwashbehandlet garn har en tendens til å snike seg unna, i mye større grad enn ubehandlet ullgarn.

Jeg nøyer meg vanligvis med 4 oppklippsmasker, men lurer på om det er en fordel med litt flere, sliden garnstubbene blir lengre og dermed ikke glir så lett ut av maskinsømstingene når jeg strikker med glatte garntyper. I dette tilfellet har jeg nok klipt for nært sømmene. ​

Så hva gjør jeg når uhellet er ute? Først ta det helt med ro, ikke få panikk og hent en limtube. Ja, jeg er klar over at dette muligens er å banne i kirka, men det får så være. Så vil jeg utdype at limet bare er for å stoppe videre skade, altså en slags førstehjelp. Videre syr jeg frem og tilbake noen ganger, for hånd og monterer videre på vanlig måte.

Dette er andre kofta mi dette har skjedd på, og den første har jeg brukt i mange år – så dette ser ut til å være en løsning som fungerer!
 


#koftemontering #sømsomrakner

Lik strikkepikens facebookside da vel og få flere tips!

5 kommentarer
    1. Så kjedelig at det rakner, det er min store skrekk, men har heldigvis ikke opplevd det ennå.
      Et tips (måten jeg gjør det på) jeg syr altid først en rettsom, og deretter tett sikksakk over rettsømmen to ganger. Dette gjør jeg på alle garntyper, og så langt har det funket som fjell.
      Må si du strikker mye fint

    2. Hei 🙂 er ikke så glad i sikksakk, for jeg syns det blir så klumpete. Men det er nok en smaksak.

      Alltid spennende å høre hva andre foretrekker og takk for hyggelig tilbakemelding! 🙂

    3. Så ergerlig! Men viktig å beholde roen, som du sier:) på min nye symaskin har jeg en som jeg bruker på elastiske stoffer. Den syr tette sting, en frem en bak hele veien. Omtrent klin umulig å rekke opp, og den har vært bunnsolid på all strikkemontering. Med vanlig, tett rettsøm har jeg også vært uheldig med f.eks alpakka.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg