Mine oppskrifter

Western kaktus (med gratis oppskrift)

Denne kaktusen er fra Odds and ends homemade og den kan du kjpeher. Men jeg liker lage ting selv og jeg takker ikke nei til en utfordring.

Du trenger:

Grnt garn som passer til pinner nr. 6

50 g = 100 m brunt garn

Brun sytrd til kaktuspigger

Strikkepinner nr. 6 (gjerne rundpinne)

Heklekrok nr. 3,5

Nl til feste trder og nl til sytrden

Stltrd

Avbitertang

Saks

Skumgummi / isopor(?)

Tom trkerull

Lim

Blomsterpotte 12 cm

Kaktus

Legg opp 30 masker p samme mte, midlertidig opplegg,som vist p instruksjonsvideoen under.

Strikk rillestrikk til arbeidet mler 12 cm. Fell av p samme mte som p instruksjonsvideoen under. Slik slipper du unna kjedelige og stygge smmer og monteringa blir stortsett unnagjort samtidig som du feller av.

S strikkes 2 grener. Legg opp 15 m, samme mte som stammen, strikk 7 cm og fell av, p samme mte som stammen. Strikk 2 slike grener.

Montering av kaktus

Begynn med snupe sammen ene enden. Klipp s til 2 plser med skumgummi, kutt 2 biter med sltrd og lag en liten krll i ene enden. (dette gjr at det ikke blir s lett stikke seg) Stikk sltrden gjennom skumgummi-plsa og trekk over de strikka amestykkene.

By armene og n skal dem se slik ut n.

Slik ser innholdet ut inni selve kaktusen. En trkerull med en fastlimt skumgummidott p toppen, for runde av litt. Tre trekket over, Kutt av trkerullen slik at den blir passende lengde. Sy p armene der det passer.

Piggene lages med sy doble kastesting nedover annen hver rille, med dobbel brun sytrd.

Klipp opp sytrden, og piggene kommer frem.

Jord

Magic loop og 1 kjm

Runde 1: 6 fm i magic loop

Runde 2: 2 fm i hver fm = 12 m

Runde 3: (2 fm i neste m, 1 fm) x 6 = 18m

Runde 4: (1 fm , 2 fm i neste m, 1 fm) x 6 = 24 m

Runde 5: (2 fm i neste m, 3 fm) x 6 = 30 m

Runde 6: (2 fm, 2 fm i neste m, 2 fm) x 6 = 36 m

Runde 7: (2 fm i neste m, 5 fm) x 6= 42 m

Runde 8: (3 fm, 2 fm i neste m, 3 fm) x 6 = 48 m

Runde 9: (2 fm i neste m, 7 fm) x 6 = 54 m

Runde 10: (4 fm, 2 fm i neste m, 4 fm) x 6 = 60 m

Runde 11: (2 fm i neste m, 9 fm) x 6 = 66 m

Runde 12: (5 fm, 2 fm i neste m, 5 fm) x 6 = 72 m

Runde 13: (2 fm i neste fm, 11 fm) x 6 = 78 m

Runde 14: (6 fm, 2 fm i neste fm, 6 fm) x 6 = 84 m

Runde 15: 84 fm i bl

Runde 16: (6 fm, 2 fm sammen, 6 fm) x 6 = 78 m

Runde 17: (11 fm, 2 fm sammen) x 6 = 72 m

Runde 18-19: 72 fm

Runde 20: (5 fm, 2 fm sammen, 5 fm) x 6 = 66 m

Fest med en kjm og klipp av trden. Brett kanten som skal g nedover, flatt under sirkelen og damp forsiktig med strykejernet.

Monteringav jord

- Legg den brune sirkelen p skumgummien og tegn rundt.

- Klipp til skumgummi og lim sammen lagvis, slik at det blir en ganske stor kube som passer ned i blomsterpotta. Den skal sitte et stykke ned i potta. Kuben m vre ca 10 cm, snn at kaktusen ikke tipper ut av potta.

- Tre det brune jord-trekket og se at det passer p, friser av p skumgummien om den skulle vre for stor. Prv deg frem.

- Tre p brune jord-trekket og sett merker med nler rundt der smmen skal g.

- Sy kaktusen fast til jorden med sm kastesting.

- Tre p trekket med kaktusen p skumgummien-kuben og sett det hele ned i blomsterpotta.

Gratulerer du har n ftt deg en (tilnrmet) evigvarende og vedlikeholdsfri potteplante!

#kaktus #cactus #amigurumi

Lik gjerne strikkepikens facebookside!

3 fine kommentarer

ida p ntten

30.12.2012 kl.15:48

Utrolig morsomt :) den der skulle n tilogmed jeg klart holde liv i :)

Strikkepiken

30.12.2012 kl.16:13

ida p ntten: Ja, de har sltt an her hjemme :) Du m prve deg p en snn en ;) Mulig du m stvsuge den innimellom da... Ellers er dette en veldig takknemlig "plante"...

ida p ntten

30.12.2012 kl.20:52

Helt genialt :)