Hvordan sy paljetter med perler på plagg?

Jeg er definitivt ingen paljettperson, la meg klarere – jeg syns det er pent på andre, men får liksom ikke til å bruke det selv i min egen garderobe. Derfor har jeg veldig lite kjennskap til hvordan sy fast paljetter på en pen måte.
 
Perler derimot har jeg litt erfaring med, og jeg har strikket lilla perlepulsvarmere i rillestrikk i tillegg til oppskriften jeg har på turkise perlepulsvaremere.
 
 
Jeg holder på med Morgendiskofta fra Sidsel Høivik og den skal dekoreres med både perler og paljetter. 

Jeg har tatt meg noen friheter på denne kofta og lagt opp med midlertidig opplegg, og skal da senere strikke sammen begge lagene til en dobbel kant. Hvordan jeg gjør dette har jeg skrevet om HER.

 
Det er da viktig å huske på å feste alle tråder og sy på all dekor før den doble kanten strikkes sammen. Da blir all trådfesting og sytråd-søm etter perlene godt gjemt. Dessuten er unngår jeg sømmen som må til for å feste belegget, når jeg strikker sammen slik.
 
Videoen jeg fant er riktignok ikke spesielt beregnet på strikkere, men det virker som om dama kan sine saker angående paljetter.

Slik ser det ut når jeg følger metode nr. 2 i videoen. 

Veldig kjekt med en liten skål å ha småtteriet i. 

 
 
Da mangler det bare å strikke falden sammen og etablere mønsteret på kofta!
 

#SidselHoivik #morgendiskofte #dekor #pynt

Lik strikkepikens facebookside og få flere teknikk-tips!
 

Hvordan hekle krepsemasker?

Krepsemasker har jeg hørt snakk om i lange tider, men aldri gått inn for å lære meg. Så nå har jeg tatt kroken i egen hånd og lært meg dette. 

Det er Morgendiskofta fra Sidsel Høivik som skal få flere dekorative elementer. På det brune feltet nederst på ermet, like før mønsteret begynner, er det en rille. Her skal det først være heklet kjedemasker i lyseblått, som skal være en forberedende kant til de mørkere blå krepsemaskene. Det er en fordel å ha en slik forberedende kant, enten i kjedemasker eller i fastmasker, før krepsemaskene hekles. 

Slik hekles da kjedemaskene, slik som jeg har brukt. En svært lav og flat kant. 

Veldig dekorativ er denne typen kant, og egentlig veldig fin på egenhånd. Tommel opp for nye oppdagelser, selv om dem bare skulle vise seg å være delmål!

-W52NmWehuA

Jeg har fått krepsemasker beskrevet som baklengs hekling og det viste seg å stemme nokså bra. Denne baklengs-benevnelsen er brukt fordi det hekles i motsatt retning av hva en normalt sett gjør, utover det er det rimelig enkelt. Dette, som alt annet krever selvfølgelig litt trening, men det er helt overkommelig å lære seg og en spennende effekt gir det i alle fall!

Slik blir resultatet. 

Dette er faktisk retningen jeg holdt arbeidet mens jeg heklet. (Jeg prøvde først å holde ermet motsatt vei når jeg heklet, men måtte konstatere at det ikke ble bra og måtte rekke opp.) Å ta bildene den riktige veien slo meg ikke før jeg var ferdig…

Noe jeg virkelig liker med Sidsel Høivik sine design er at hun kombinerer strikk med hekling, og paljetter, perler og blanke knapper med lodden ull. Sånt skaper kontraster og spennende detaljer!


#SidselHoivik #morgendiskofte #krepsemasker #ReverseSingleCrochet #CrabStitchBorder

Lik strikkepikens facebookside og få jevnlig oppdateringer på ulike teknikker og kreative sysler! 

Orden i rundpinnene

Det er en stund siden jeg fikk tilsendt flotte vareprøver fra Lovely Planet, blant annet rundpinnemappa jeg nå bruker. Jeg har blitt riktig så glad i den, men det eneste minuset er at det ikke er noe sted å merke de ulike lommene med hvilken pinnetykkelse de inneholder. 

Så jeg har kjøpt et smalt bomullsbånd på 1 cm, og brodert bokstaver og tall med symaskina mi.

Trådene etter broderiet har jeg knytt på baksiden, også har jeg klippet hver enkelt merkelapp i passende størrelse.

Hver ende, med sårkant, er brettet dobbel og festet med hver sin knappenål. Videre syr jeg fast lappen med små kastesting i hvit tråd.

Jeg hadde håpet at disse skulle la seg sy fast med maskin, men det ble veldig vanskelig å komme til. Så da ble dette det nest beste alternativet. Ikke så spennende og kreativt, men til gjengjeld veldig nytting og praktisk!
 

Hvordan sy dekorative maskesting?

Jeg har god kjennskap til funksjonelle maskesting og bruker det mye i monteringen av plagg, både til skuldersømmer og til å sy i ermer. Men nå skal jeg sy maskesting for å pynte på et plagg, og da på Morgendiskofta fra Sidsel Høivik.

Slik ser arbeidet ut før jeg gjør noe som helst. Det er altså strikket et mønster som jeg nå skal fargelegge. 

Jeg har vage minner av å ha gjort dette før, men prinsippet er det samme som det jeg omtaler som funksjonelle maskesting. 

For å friske opp hukommelsen tok jeg meg en kjapp tur innom Youtube. 

Siden det blir lagt til et ekstra lag med garn, kan det broderte området virke litt stivt, eller i alle fall stivere enn resten av plagget. Men det gir en veldig fin effekt!


#morgendis #SidselHøivik #maskesting

Lik strikkepikens facebookside og få flere teknikk-tips og kreative sprell!