En liten prinsessekjole

Jeg syns det er veldig stas å strikke klær til små barn. Det er jo nesten som å strikke litt store dukkeklær.

Jeg tok utgangspunkt i ei oppskrift jeg fant i Alt om håndarbeid strikkemagasin nr 11/2010. I stedet for å strikke kjolen flat og sy den sammen i sidene, strikket jeg hele plagget rundt. Jeg sløyfa også mønsteret som opprinnelig var på kjolen og la til mitt eget hullmønster i form av hjerter. Jeg har heklet en liten picot-kant rundt overdelen og noe som minner mer om en liten blondekant nede på skjøretet. Kjolen er strikket i str. 3 år. Jeg har brukt pinner nr. 3 og babyull fra Sparkjøp, et rimelig og godt garn.  

Det er gøy å gi bort noe som det finnes bare et eksemplar av i hele verden!

14 fine kommentarer

Fru Stussli

20.01.2013 kl.18:40

Denne var helt nydelig! Her er det noen som blir skikkelig glad :-)

Trulte H

20.01.2013 kl.18:45

Så flott den var. Var så fint med de hjertene nede. Jeg syns også det er gøy å strikke små prinsesse ting. .-)

Strikkepiken

20.01.2013 kl.18:54

Bente og Lars O: Takk for det :) Ja, den ble godt mottatt :)

Strikkepiken

20.01.2013 kl.18:55

Trulte H: Takk for det :) Jeg er glad i hjerter :) Prinsesseting er det gøyeste å strikke :)

Greta

20.01.2013 kl.19:19

Den var veldig veldig skjønn. så flink du er. Sjølv om du nekter for det, så meiner eg att du er veldig allsidig og kjempeflink til alt. Kan jo ikkje bedømme det du ikkje legg ut sjølvsagt. Men tror nok det ikkje finnes noe serlig som ikkje blir vellykket. Ønsker deg ei fin og kreativ uke

Strikkepiken

20.01.2013 kl.19:29

Greta: Takk for det :) Jeg skal ikke nekte mer Greta ;) Kan jeg heller vri det til at jeg er flink til å improvisere og kamuflere dårlige løsninger...?

Fin, kreativ og produktiv uke til deg også :)

Greta

20.01.2013 kl.21:55

Nei det kan du ikkje. du skal berre takk og sei det var koselig sagt og meint. .0). for eg meiner det eg og det kan du ikkje nekte for :0)

Strikkepiken

20.01.2013 kl.22:20

Greta: Haha :) Jeg sier jo stadig vekk at jeg setter stor pris på alle dine gode kommentarer :)

Birgitte

21.01.2013 kl.18:28

Så søt kjole! Kjempefint med den hjerteborden på skjørtet!

Strikkepiken

21.01.2013 kl.23:35

Birgitte: Takk for det :)

Ida på nøtten

22.01.2013 kl.23:30

så utrolig søt liten kjole :)

Strikkepiken

23.01.2013 kl.16:18

Ida på nøtten: Takk for det :)

Nina Wesenlund Wahl

20.10.2015 kl.20:48

Denne kjolen er jo bare helt fantastisk søt og ikke minst vakker. Jeg kom helt tilfeldig over bloggen din i et forsøk på å finne strikkemønster til en liten babykjole - med slik hjerter som du så vakkert har laget på denne kjolen. Etter at jeg stoppet innom bloggen din, har jeg blitt sittende (!) du har så utrolig mange flotte håndarbeider, og fine beskrivelser i forhold til fremgangsmåt osv. Fantastisk! Ettersom jeg ikke finner mønster noe sted, lurer jeg på om kanskje du kan tipse meg litt i forhold til hvor jeg kan finne mønster til en liknende kjole som har har laget her? Ble bestemor i september, og har tenkt å strikke en slags "julekjole" :-) Fortsatt fin høstkveld til deg - jeg koser meg med en god kopp kaffe og strikkepinnene mine :-)

Strikkepiken

20.10.2015 kl.21:14

Nina Wesenlund Wahl: Så kjekt at du fant veien inn hit! Dette var jo en fantastisk hyggelig kommentar og få! Sånt varmer veldig og er ALLTID høyt verdsatt, så takk for det :)

Når det kommer til kjolemønster kan du jo prøve biblioteket og se om de har dette bladet.

Noe som er enkelt og gratis er å sjekke ut http://www.garnstudio.com/lang/no/search.php her ligger det masse fine oppskrifter som kan tilpasses (sette inn hjerter på) nokså enkelt. (Du må kopiere lenken og lime den inn i søkefeltet).

Ellers kan jeg anbefale boka "Myk Start" av May B. Langhelle.

Gratulerer med bestemorbarnet og kos deg med kaffen og strikkepinnene :)