Maskesting, en smart måte å sy igjen armehull på plagg med rund- og raglanfelling

Jeg holder på med en fanatrøye til med selv. Den har en blanding av rund- og raglandfelling.

Etter å ha strikket noen plagg av denne varianten har jeg erfart at det ikke er spesielt lurt å felle de x-antall maskene under armen. Dette vil blir både klumpete og stygt, selv om man syr aldri så pent.  Det beste er at det er helt unødvendig å gjøre det slik, siden det finnes en like enkel og mye finere metode.

I stedet for å felle av maskene så setter jeg (i dette tilfellet) 11 masker fra både midt arm og bol inn på hver sin sikkerhetsnål, og strikker videre på kofta. 

Senere når jeg har kommet et godt stykke på kofta, flytter jeg maskene inn på strikkepinner igjen og syr maskesting. Pass på å la det være igjen 10-15 cm tråd der maskestingene starter. Denne trådeenden skal senere brukes.

Videoen fra Drops viser hvordan maskesting syes. Om ønskelig finnes det masse forskjellige videoer på youtube, søk på grafting, weaving eller the kitchener stitch.

Slik ser det ut nå alle maskene er sydd sammen. Det er fortsatt 2 hull, et i hver ende av maskerekkene. Sy disse sammen på en så usynlig måte som mulig. Fest trådene på innsiden.

Slik blir resultatet under amen, tilnærmet usynlig og ingen klumpete kant som er ekkel å ha på.

Finere, like enkelt og bedre passform, en pakkeløsning jeg synes godt om!


#SyHullUnderErmet #SyRundfelling #HullUnderArmen

Lik strikkepikens facebookside og få flere tips og triks!

18 kommentarer
    1. Oldemorbloggen: En erfarer en del ting og plukker opp gode ideer. Veldig kjekt at en kan utvikle seg til en bedre strikker og montør i nesten det uendelige 🙂

      Kanskje? Men det vil nok bli hakket mer klumpete, men en bra plan B 🙂

    2. Hei. Har brukt maskesting under ermene etter raglandfelling og det ble fint 🙂 Men jeg strever veldig med de to hullene på sidene. Det blir ikke fint og jeg finner ingen måte å sy disse sammen på som jeg er fornøyd med. Maskene er strukket under fellingen og er store og løse. Hva kan jeg gjøre? På forhånd takk :)!

    3. mett i mella søster: Jeg har også spekulert litt på dette. Men jeg har funnet ut at det går an å unngå å få hull om du begynner å sy maskesting litt tidligere, altså i maskene som ikke er på pinnene.
      Maskene som er strekt og blitt store, må du bare dra på plass med en butt nål, slik at dem blir like store som de andre maskene. Du må følge tråden og se hva som henger sammen om du drar litt i den ene eller den andre.

      Lykke til 🙂

    4. Tusen takk for dette innlegget!
      Jeg er nå ferdig med min tredje genser, og endelig er jeg fornøyd med avslutningen under armene takket være deg!

    5. Hei☺️ Hvordan går du frem nøyaktig når du skal sette maskene inn på sikkerhetsnåla? Strikker du frem til dit du normalt ville begynt å felle, også bruker du da sikkerhetsnål isteden for? Klipper man da av hovedtråden?
      Jeg er litt grønn på strikking☺️

    6. Silje Beetheussen: Hei! Jeg flytter maskene fra rundpinnen over til sikkerhetsnåla, dette gjør jeg både på den lille rundpinnen som er ermet og på den store rundpinnen som bolen er på.

      På ermet strikker nesten rundt omgangen nesten rundt. Er det f.eks. 13 masker som skal felles (i følge oppskriften) så strikker jeg til 6 masker før omgangen slutter og setter de 13 maskene inn på sikkerhetsnåla, og klipper av tråden(e) slik at den (eller en av dem) er lang nok til å sy igjen hullet.

      På bolen strikker jeg det ene forstykket, og strikker ermet fra den lille rundpinnen inn på den store rundpinnen, så setter jeg av 13 masker fra bolen inn på sikkerhetnålen og strikker videre til neste der neste erme skal være og gjentar prosessen. På bolen klipper du IKKE av tråden 🙂

      Kort oppsummert, putt alle maskene som skal felles over på sikkerhetsnål i stedet for å felle. Sy sammen hullet med maskesting til slutt 🙂

      Ble du litt mindre grønn nå? 🙂 Syns du er tøff som leter informasjon og spør om det du lurer på. Stå på! 😉

    7. Hvordan sy maskesting på morgendiskofta til pynt .jeg har sett på bloggen din at du har strikket en

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg