Ny sminkepung i retro-stil

Så snart det går mot sommer blir jeg alltid veldig inspirert til å ta fram symaskina mi. I år er intet unntak. Jeg bruker mye tid på å lete etter inspirasjon og i den forbindelse har jeg funnet ut at pinterest er genialt. Her finnes det bilder i alle varianter og masse inspirasjon. Nedenfor viser jeg noe av det jeg liker.

Jeg falt for disse små veskene og jeg bestemte meg raskt for at dette var et utmerket ugangspunkt. Turorial for disse finnes her.


Ofte finner jeg inspirasjon i små detaljer. Her hengte jeg meg opp i de påsydde endestykkene på glidelåsen. Dette er en detalj som har mange muligheter. Denne veska finnes her.

denne lille veska var det de små trekantene i hjørnene, som fanget min oppmerksomhet. En smart og enkelt måte å få en liten veske til å se litt mer ferdig ut.


 

Jeg har brukt:

3 typer bomullstøy

Quiltevatt

Rød og grønn sytråd

1 glidelås 17 cm

15 mm bred rød kroklisse 

1 “handmade”-merkelapp (kjøpt på etsy)

3 røde knapper 

1 metallhjerte til glidelåsen + 1 metallring (kjøpt på ebay)

Mønsteret har jeg tegnet selv, og det er på ingen måte noe hokkus pokkus. Et veldig greit nybegynner prosjekt. Den ferdige sminkepungen måler 13 x 19 cm. Dette er jo en grei størrelse som kan brukes til mye, bare fantasien setter grenser!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Selv om bildene over er fine og se på, er jeg ikke enig at framgangsmetodene nødvendigvis er gode. Jeg kom over denne videoen på youtube. Her vises det enkelt hvordan en sminkepung kan syes.

Et sprekt resultat! Dette er føste gang jeg syr merkelapp i noe jeg lager. En fin mulighet til å prøve ut pyntesømmer på symaskina. Jeg har valgt to knapper med 4 hull og en knapp med 2 hull. Alle knappene er sydd på ulike måter. Dette er en måte å lage variasjon.

Inni er har jeg brukt et annet stoff som er litt likt, men ikke helt. Jeg liker å lage gjennomførte ting, som henger sammen både utenpå og inni.

Baksiden av sminkepungen ble litt enklere en forsiden. Gøy å bruke kroklisse på denne måten. Et godt alternativ til blonde og bisebånd.

Som en siste liten detalj hengte jeg på dette hjertet, og det taler vel for seg selv. Ikke bare er den søt, den bidrar også til at det bli enklere å få tak i glidelåsen.

Å skape med farger, tøy, bånd, knapper og symaskinen er leking for voksne!

8 kommentarer
    1. Superlekre!!! Så flink du er 🙂
      Jeg er også helt hekta på symaskinen for tiden, men jeg regner med at når høsten kommer er det pinner og heklenåler som gjelder igjen 🙂

    2. Eg er swå imponert over kor mange små detaljer du får unn på ein liten ting. Det er ikkje masseproduksjon du holder på meg. Den var veldig flott da. Du er perfeksjonist og dyktig.

    3. åååh så mye fint!! Ja det er sant det at kreativiteten begynner å blomstre opp igjen når vinteren er over og man får mer lyst å lage noe og sy osv. Godt å lese en skikkelig anti rosablogg :)) veldig fin var den også!!

    4. Greta: Takk for fine ord Greta 🙂 maseproduserte varer kan hvem som helst kjøpe seg, jeg liker å lage sånt som ikke finnes og som er spesielt til den personen jeg lager ting til 🙂

    5. Elisabeth: Takk for det 🙂 Jeg har overskudd av kreativitet året rundt, men skapergleden tar litt annen form når det blir lysere og varmere i været 🙂

      Ja, jeg har ikke så mye til overs for overfladisk tull og tøys, men la meg understreke at jeg liker fargen rosa veldig godt 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg