Utprøving av garnet Line

Av og til virker det som om prosjektene bare finner meg og dukker opp på døra mi. Og greit er det, for da trenger jeg å legge lite jobb i å finne ut hva jeg skal strikke. Her stifter jeg nytt bekjentskap med nye oppskrifter og garnet Line fra Sandnesgarn. 

 Utprøving av garnet Line

Syntes teksten var veldig fin, så den måtte være med.

Garnet er helt greit å strikke med, men det har tendenser til å ville dele seg innimellom. Så her kreves det et par med oppmerksomme øyne og observante fingre. Resultatet blir fint og gjevnt, selv om garnet ikke skal dampes. Jeg regner med at det ferdige plagget vil få et fint fall, for strikketøyet kjennes nok så tungt. Til dette garnet anbefales pinnetykkelse nr. 4.

Oppskrifta finnes i heftet 1311 Line, fra Sandnesgarn og genseren har oppskriftsnummer 13. Bildet er hentet fra nettsidene til garnprodusenten. 

Dette prosjektet er i regi av den lokale garnbutikken, der nye varer prøves ut og plagget skal brukes som utstillingsmodell i butikken. Sånt er fryktelig stas!

I stedet for å felle til hals så setter jeg de maskene inn på sikkerhetsnåler, når oppskrifta sier at dem skal felles. Disse maskene overføres til rundpinne når halskanten skal strikkes. Når jeg gjør det slik slipper jeg å felle masker for så å plukke dem opp for å strikke halsen. 

Jeg setter alltid maskemarkører og teller omganger slik at de delene som skal være like, blir det. Centimetre er bare veiledende for meg, antall pinner er det som virkelig teller!

Jeg har aldri tidligere strikket genser i form av for- og bakstykke for så å sy dem sammen i sidene til slutt. Jeg har tidligere manuvrert meg elegant unna med å sløyfe kantmaskene og strikke begge stykkene i et. Men nye erfaringer ønskes alltid vellkommen!

Koselig med slike forespørsler!

4 fine kommentarer

Sidsel

30.06.2013 kl.20:10

nydelig genser - og deilig garn.

Holder på med en genser til meg selv i Line .....

Kjøpte boka for å finne riktig maskeantall - men strikker en genser fra et bilde jeg fant på nettet

Fin strikkesøndagskveld til deg

Strikkepiken

30.06.2013 kl.23:26

Sidsel: Takk for det :) Veldig ikke min stil, men gøy å prøve noe annet :) garnet blir ingen favoritt her i huset, men heldigvis er smaken som baken :)

Kreativ og fin uke til deg :)

mjuk

01.07.2013 kl.23:39

Har bladd litt gjennom bloggen din her. Du er bare fantastisk flink! Stum av beundring..

Ønsker deg en strålende kveld (eller natt egentlig;D ).

Strikkepiken

02.07.2013 kl.13:41

mjuk: Oy! Det var en veldig fin kommentar å få! :) du er hjertelig velkommen innom ved en senere anledning :)

Takk for det. En kreativ og fin uke uke til deg :)