Dåpskjole neste!

Noe jeg aldri har strikket før er dåpskjole. Men det finnes en første gang for alt. Og når sant skal skrives syntes jeg dette var en bra utfordring å sette fingrene i. Oppskriften er fra Viking og Norway og er å finne i heftet Katalog 1301 som inneholder masse fint! Kjolen er å finne under navnet Viking Bjørk Dåpskjole1301-5. 

Når jeg begynner på nye prosjekter begynner jeg gjerne på alle delene samtidig. Skulle jeg støte på problemer på en av delene, enten at jeg ikke skjønner oppskrifta eller strikker feil, så har jeg fortsatt et oprativt strikketøy. For det er tross alt viktig å strikke hele tiden, selv om hodet ikke skulle henge med. 

Morsomt å strikke noe annet en hva jeg ellers bruker å strikke. Jeg er veldig glad i å variere mellom flere typer teknikker, for jeg vil jo lære mest mulig!

Noe jeg ikke var klar over er at det er forskjell på pikeluer og gutteluer, siden jeg har liten erfaring med dåpsbarn. Luene til små jenter har mer detaljer og blonder, slik som denne. Denne skal senere snøres med silkebånd.

Garnet Viking Bjørk er et nytt bekjentskap ut fra mitt vedkommende. Dette er en garn som består av 90 % bomull og 10 % merinoull. Viking og Norway beskriver dette som et mykt og lett bomullsgarn som egner seg til alle typer plagg. Dette er et garn som er helt ok å strikke med, resultatet blir fint og gjevnt, men det er et garn har tendenser til å dele seg om en ikke er oppmersom. Så dette er et garn som krever at kontroll innimellom for å se at hele maska er strikket. 

Når det er flere omganger mellom hver fletteomgang, bruker jeg maskemarkører i fletteomgangen slik at det blir lettere å telle omgangene i mellom. Det er en enkel måte å og sørge for at det blir en gjevn og fin flette, slik som mønsteret beskriver.

Flettemønsteret blir fint og er ikke spesielt vanskelig å strikke, det eneste problemet er å skjønne hvor jeg er i mønsterdiagrammet. Men dette blir bedre etter som centimetrene blir strikket og jeg begynner å forstå mønsteroppbygginga. Det er viktig å holde tunga rett i munnen!

7 kommentarer
    1. Wow noe så nydelig! dette er en dåpskjole helt etter min smak,jeg elsker flettemønster,men kan dessverre ikke strikke det selv. Denne kjolen håper jeg jeg ser mer ettersom arbeidet skrider frem:)

    2. Litt av eit prosjekt du holder på med. Blir nok perfekt utført . Den blir rålekker. Gleder meg til å følge prosjektet ditt videre. Ønsker deg ei god ny uke.

    3. Greta: Ja, må sørge for at at de små grå ikke svinner hen. Jeg syns også den blir veldig fin, og mer og mer imponerende jo lengre jeg strikker 🙂

      Flott uke til deg også, nybakte mormor 😉

    4. Hei! Kjempefin kjole du har strikket. Regner med at du ble ferdig med den, da det er to år siden nå. Tok det lang tid å strikke den? Skal selv ha barnedåp om to måneder, og vurderer om jeg skal tørre å sette i gang å strikke denne kjolen, eller om jeg heller skal kjøpe en i brudestoff.
      Om du kan svare meg på mail så hadde jeg blitt superglad!

    5. Fant innlegget om at kjolen er ferdig, så da fikk jeg svar på spørsmålet mitt 😛 Den ble kjempefin!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg