Linux på kjøkkenet – grytekluter

Noen mennesker er helt enkelt ihuggete fans, og det er jo et utmerket utgangspunkt å lage spesialtilpassede julegaver. Grytekluter er jo noe alle har bruk for, og dem er jo kjempefine å putte på alle mulige motiver.

Disse gryteklutene er strikket i en farge med vrange masker for å få fram mønster. En ny og god erfaring for meg!

Jeg lliker best doble grytekluter, for dem blir tykkere og fingrene lever tryggere. Det er en finfin måte å få mønsterstrikk på begge sidene, og samtidig slippe unna med å strikke mest rette masker. Jeg la opp 108 m med midlertidig opplegg. Som jeg senere felte sammen med teknikken avfelling med 3 pinner både oppe og nede, altså i begge ender. 

Mønsterdiagrammet jeg har tatt utgangspunkt i er å finne gratis på Ravelry her. I tilegg til det la jeg til noen masker og pinner rundt selve pingvinen også la jeg til en kant med perlestrikk. Jeg liker “luft” rundt motiver.

Jeg har laget en egen oppskrift på disse gryteklutene og den er å finne her.

Gryteklutene er strikket på pinner nr. 3 i garnet Mandarin Naturell i fargen 3161. Det holdt med et nødskrik med 100 gram garn. 

Gryteklutene ble felt av og hempa er heklet av 15 luftmasker og 15 fastmasker. Alt gjort i et, minimalt med tråder å feste!

Gryteklutene pryder nå et maskulint kjøkken og jeg har fått tommel opp for orginalitet og en spesiell julegave!


 

Lik gjerne strikkepikens facebookside 🙂

#linux #tux #grytekluter #strikking #hjemmelaget

16 kommentarer

Siste innlegg