Sommerens store prosjekt – Dåpskjole fra Viking

Dåpskjolen er ferdig, og det har den egentlig vært lenge nå. Et stort og utfordrende prosjekt som har holdt de små grå i fin form, gjennom sommeren. Det har vært så fryktelig mye annet å skrive om at dette er et prosjekt som nesten er blitt avglemt, dog i publiseringssamenheng.

Jeg har indtrodusert dette prosjektet i denne bloggposten fra i sommer. Der skriver jeg bl.a. om erfaringer med garnet jeg har brukt og hvordan jeg løser flettestrikkinga.

Oppskriften er fra Viking Design Katalog 1302 og det gikk med hele 13 nøster Viking Bjørk, 8 knapper og 1,5 meter silkebånd. Det eksakte navnet på kjolen er noe så teknisk som Viking Bjørk Dåpskjole 1301-5. Kjolen har fletter bak, foran og i sidene. 

Til den kjønnsnøytrale dåpskjolen har jeg strikket pikeluen. Denne er mer utsmykket med flere detaljer en gutteluen. Uansett er dette a piece of cake i forhold til selve kjolen, så pikelue ble det uten problem. 

Jeg har aldri strikket en slik blondekant, så det ble en ny erfaring. Litt kronglete å skjønne først, men etter som jeg strikket, ble det tydelig hvor kast og fellinger skulle plasseres. 

Selv om det er felt ringing til armenhullene og rundet til ermetoppen, har jeg brukt maskesting. Noe jeg virkelig etterstreber så er det så usynlig montering som mulig.

Rundt halsen og ned langs åpningen bak har jeg heklet en kant med fastmasker. Fastmaskeraden dannet en fast og fin kant til å sy knappene fast i. Knapphull er også heklet i denne raden, på motsatt side. 

Kjolen måler riktig nok bare 95 cm, men mens jeg strikka på øverste delen av skjøretet, følte jeg at jeg hadde hold på på metersvis. Flettemønsteret er veldig fint og litt komplisert, men likevel blir det monotomt å strikke på over slike lengder. Selv om jeg var nokså lei på slutten, er det veldig fint å kunne betrakte sitt arbeid i sin helhet når jeg kom i mål.

 

Min kjekke svigermor bestemte seg for å bidra med det hun mente var en passende kleshenger. Jeg skal på ingen måte være uenig i det, og jeg skal legge til at jeg liker sånne innspill veldig godt!

Jeg ble veldig godt fornøyd med dette store prosjekter, men det var fryktelig godt å levere det fra seg. Nå henger kjolen i garnbutikken Garn og Ide på Mo i Rana, for skuelyste.

Og ja, det er fryktelig stas å ha en slik kvinnedomsprøve hengende i utstillingen!


#stolt #dåpskjole #vikinggarn #strikkeprosjekt #småbarnsstrikk

30 kommentarer
    1. OMG så nydelig! Og for et arbeid!
      Er vel fortjent at den henger på utstilling 🙂
      Du stopper aldri å imponere du!
      Ha en fin ettermiddag og kveld flinka

    2. Du verden så nydelig denne var,så mange fine detaljer. Dette prosjektet hadde jeg aldri turt å begi meg ut på.Du har all grunn til å være kjempestolt:)

    3. synnovesyr: Taakk 🙂 Siden ikke syns noe om ekstremsport, er dette en bra måte å utfordre og klemme de beste prestasjonene ut av meg selv. Dessuten er det spennende å “leve litt farlig” 😀

    4. Kjempeflott dåpskjole. Den var veldig fint strikket. Du er flink og nøyaktig. Skjønner at det vart litt langt på slutten. blir gjerne det. I førsten er det bare gøy, spes med så mye utfordringer i fletter og blondekant. du kan vere veldig fornøgd med deg sjølv for dette arbeidet.
      HEr strikker eg bare perlestrikk på dagtid for tiden i eit flott garn, men det glir så dårlig på pinnen. Så eg gleder emg veldig til jakka blir ferdig.
      Ha ei flott uke videre

    5. gretashobby: Takk for det Greta 🙂 Ja, det er alltid spennende å gå løs på nye prosjekter og man starter med godt mot, så daler det litt etterhvert.

      Det blir spennende å se 🙂 En flott uke til deg også 🙂

    6. Oi! Liker vanligvis ikke strikker dåpskjoler, men denne var virkelig fin! Fantastisk flott arbeid 🙂

    7. Birgitte: Så gøy at du synes det 🙂 Dette er helt klart det flotteste flettemønsteret jeg vet om, så kjekt å kunne bruke det i et så langt plagg der det kommer til sin rett!

      Takk for gode ord 🙂

    8. Jeg er SÅ imponert!!! Har liksom ikke ord, det meste er vel sagt før også. Jeg henger meg på det.
      Ha en flott adventshelg. :))

    9. Jeg var litt tidlig ute med adventsønske. Regnet en uke feil. Fant det ut etter at staken var komt i stua. Heldigvis før adventstjerna var komt i vinduet…Hehehe. Makan!!!
      God helg sier jeg nå.

    10. Heisan:-)
      Ble så gla når jeg så at det endelig var noen som strikket samme dåpskjole som meg, men så var det jo 2 år siden du strikket den …. Ville så gjerne vite hvor vid kjolen var i skjørtet…synes min ser så smal ut…litt over 1 m i diameter :-/

    11. Sølvi: Så fint at du fant noe du likte her 🙂 Ja, det er lenge siden jeg strikket den og den er for lengst levert videre til dem som skulle ha den. Så derfor er det veldig vanskelig å si noe om vidden på skjørtet. Men så lenge du følger oppskriften og strikkefastheten burde det gå fint. Unger er jo ikke så fryktelig store når de bæres til dåpen, men et fryktelig vidt skjørt er det ikke.

      Beklager å ikke være til mer hjelp 🙂

    12. Hei! Dåpskjolen er bare nydelig, Er akkurat begynt på den samme dåpskjolen og står bom fast på blonden. Skjønner at det er noen år siden du strikket denne dåpskjolen men kan du huske om det var feil i oppskrifta? Har strikka mønster A en gang og det blir ikke rett når jeg begynner på første omgang igjen, puhh! Vennlig hilsen Kirsten

    13. Kirsten Pettersen: Hei og mange mange takk! 🙂

      Jeg kan ikke huske at det var feil i oppskrifta. Strikk deg en liten prøvelapp og prøv deg frem. Ofte byr blondemønster på litt hjernetrim, og veldig greit å få testa det ut små-skala.

      Lykke til! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg