Romslig sminkepung til en tenåringsjente

 Å finne gaver til tenåringsjenter kan by på problemer, men etter litt fundering kom jeg fram til at sminkepung sikkert var en god ide. For de aller fleste jenter bruker vel en del sminke…?

Tidligere i år sydde jeg en liten sminkepung, men nå fant jeg ut at det var bedre å lage en større variant. 

Inga er en trofast og sjarmerende pelskledd venn. Hun inspiserer det meste og må prøveligge alt som er på gulvet. Jeg kan jo ikke annet enn å le!

Mønsteret har jeg laget selv, og det skal ikke by på så fryktelig store problemer å tegne av, om noen andre skulle være interessert i å lage samme type.

Rosa prikkestoffet blir til fòr. Fòrstykene klippes x 2 og quiltewatt klippes x 2.

For å få en litt spennende sminkepung skal jeg bruke to ulike stoffer på utsiden. 

Slik ser utsiden med bunn ut. Da har jeg delt mønsteret for til innsiden i to deler og lagt til 1 cm sømrom der disse bitene sys sammen. (Altså 1 cm sømrom på nedre kant på den øverste biten (sminkestoffet) og 1 cm på den øvre kanten på den nedre biten (røde prikkestoffet). 

Endestykker til glidelåsen klippes x 2.

Endestykkene brettes dobbel og 1 cm sømrom brettes inn i begge endene, på begge tøybitene.

For å pynte opp utsidene har jeg sydd en tittekant med kroklisse. Denne videoen viser hvordan det gjøres. Så har jeg sydd 2 stikninger for å feste ytterstoffet til quiltewatten.

En liten pusekatt kan skimtes bak symskina.

En ivrig pusekatt hjelper til!

Og en liten pusekatt holder nøye oppsyn med hva jeg gjør.

Glidelåsen er vransydd i, men det glemte jeg jo selvfølgelig å ta bilde av. Men her er video som viser hvordan det gjøres. 

Slik ser innsiden ut.

Vreng sminkepungen, ha glidelåsen åpen, og sy rundt kant og bunnstykker. Ha det være en 5 cm stor åpning i bunnen av foret, her skal sminkepungen vrenges gjennom etterpå.

Nål sammen endestykkene og sy. Klipp vekk overflødig sømrom, vreng og sy vrengehullet sammen for hånd.

Det er vel lite som blir mer jentete en en sminkepung…!

Kroklisse-tittekant med dobbel stikning.

Anheng til glidelsen taler for seg selv.

Sidebilde som viser en bred og god bunn. Her blir det plass masse sminke!

 En julegave som ble tatt godt i mot, og godt er det!


Lik gjerne strikkepikens facebookside, for enkelt å bli oppdatert om nye innlegg.

#sminkepung #håndsydd #hjemmelaget 

20 kommentarer

Siste innlegg