Om Strikkepiken

Hvem er Strikkepiken?

Jeg er en ung kvinne med navn Iselin Mosevoll. Jeg er opptatt av klr, farger, tradisjoner og norsk kulturhistorie. Det er lenge siden jeg oppdaget at klrne jeg liker ikke er finne i butikkene. Derfor lager jeg dem stort sett selv. S garderoben min bestr i grove trekk av en mix av dette.

Jeg prvde for frste gang strikke som 4-ring og har behersket teknikken siden jeg var 6. Jeg har strikket litt fra og til i yngre alder, og lrte meg mestre sokker og votter. Jeg strikket min frste genser i en alder av 11 r, til min lillebror. Jeg har hele livet vrt kronisk kreativ og sydd dukkeklr og egne klr. Og valget som har hatt strst betydning for meg er utdanningen min. Jeg har tidligere gtt skole GK Tegning, form og farge, VK1 og Vk2 Design og tekstil. Videre har jeg blogget siden mai 2012. Og siden, har ikke hndarbeidsinteressen min blitt noe mindre, snarere tvert i mot. Det jeg ikke kan vil jeg lre, og jeg er alltid p sken etter ny kunnskap. Jeg innrmmer med stolthet at jeg er en ekte strikkenerd som henger seg opp i detaljer og annet finurlig smtteri!

S har jeg en liten tilstelse komme med, der er ikke ene og alene jeg som tar bildene, men min samboer og kjreste Henrik Vonstad sterdal, Selv om jeg er kreativ instruktr, er det han som er fotograf og bildebehandler. Han str ogs for tec-support.

Bestilling/oppdrag

Jeg strikker p oppdrag innimellom. Send meg en mail p strikkepiken@gmail.com s fr jeg hre hva du tenker p!

Nr jeg tar bestillinger tar jeg utgangspunkt i oppskrifter og tilpasser mlene til hver enkelt kunde. Det er viktig for meg lage noe som passer godt og blir velbrukt. Vanlige endringer er f.eks. endring lengde p genser/jakke, endre lengde p armer, ekstra vidde p bolen nede, innsving i livet, eller sl sammen ulike strrelser. Dette er ting som kan endres p s lenge det ikke kommer i konflikt med mnsteret i plagget. Jeg veileder mltaking.

Jeg er alltid mest interessert i strikke ting/modeller jeg ikke har strikket tidligere. Dette for ha noe spennende skrive om p bloggen. Noen av mine helt spesielle prosjekter er forbehold meg selv og mine nrmeste. Flere av disse er eksperimenter og blir ofte til med prving og feiling. Det er selvflgelig kjekt f gode tilbakemeldinger p disse tingen, men oppskrifter og produkter nsker jeg beholde selv.

Nr vi er enige om modell, garn og mlene er mottatt, vil jeg ha et depositum tilsvarende verdien av garn og knapper fr jeg begynner strikke. Resten av belpet betales nr produktet er ferdig, men jeg vil kunne gi et prisoverslag fr jeg gr i gang. En liten voksenstrrelse vil vre rimeligere enn en stor, pga. garn- og arbeidsmegde. En jakke vil koste mer enn en genser, pga. knappekostnader og mer monteringsarbeid. En kofte i voksen strrelse tar ca 2 mneder strikke og montere. Er dette en stor strrelse, et plagg med mye mnster og/eller montering tar det lengre tid. Det er minst pgang fra etter pske og frem til september. Ta kontakt p strikkepiken@gmail.com

Selv om det er hyggelig at folk tenker p meg nr det kommer til montering av strikkeplagg, men jeg monterer ikke plagg som andre har strikket. Jeg monterer selvflgelig strikkeplagg jeg strikker selv. Utover dette kan jeg bidra med bloggposter om hvordan montering gjennomfres og litt moralsk sttte. Jeg forsker svare p alle henvendelser jeg fr, nr tiden strekker til.  

Sprsml og svar

Jeg fr ganske mange foresprsler om hvilket garn eller oppskrift jeg har brukt i bloggpostene. Som regel er det meste opplyst i hver enkelt bloggpost om type garn, fargenummer, pinner og oppskrift. Det er en fordel om bloggposten leses nye. Men selvflgelig glipper ogs dette for meg noen ganger og da er det helt greit at jeg blir gjort oppmerksom p nettopp dette. 

Mange tar kontakt og vil ha tips og hjelp om akkurat sitt problem i sitt strikkety. Ofte har jeg strikket samme oppskrift, men kanskje ikke samme strrelse og har dermed ikke sttt p samme problem. Inne p kategoriene Forberedelser, Strikkeskole og Monteringsskole, ligger det lsninger p vanlige problemstillinger. Er det en spesiell bloggpost eller tema du ikke finner igjen, er det lurt bruke skefeltet i magen p hyre side. Her sker du i bloggens innhold og ikke resten av internettet. 

Selv om det er hyggelig at folk tar kontakt og spr nettopp meg om hjelp, har jeg dessverre ikke muligheten til svare alle, om alt, alltid. Men det er enklere svare p sprsml er tydelig formulert, om det er lagt med bilde eller eksempler, eller er linket tilbake til mitt blogginnlegg det gjelder. Ofte har jeg strikket samme oppskrift i ulike varianter og da er det ikke s enkelt alltid i hvite hvilket plagg det er snakk om.

Deling av oppskrifter

Jeg fr dessverre en del henvendelser med sprsml om jeg kan kopiere og dele andre sine oppskrifter via mail. Det har jeg ikke mulighet til. Oppskrifter og mnster som er i salg har en ikke lov og dele, og det stiller jeg 100% bak. Jeg vil derimot oppfordre vedkommende til kjpe oppskriften personen er s interessert i. Det er tross alt viktig sttte opp om designere som legger ned s mye arbeid i flotte oppskrifter, plagg og bilder. For hva skjer om vi ikke gjr det? Hvem skal da inspirere oss?

Sponsing og reklame/annonsering 

Sponsing og reklame/annonsering kan vre aktuelt om dette er relatert til innholdet p bloggen. Send meg en mail p strikkepiken@gmail.com

Facebook

Strikkepiken har egen facebookside og den blir jevnlig oppdatert med kreative prosjekter og strikketips. Selv om jeg ikke er helt upartisk, vil jeg anbefale deg like den!

#strikkepiken

10 fine kommentarer

strikkogtov

13.03.2015 kl.08:41

Er alltid inne p bloggen din, nr jeg ser at du ar postet et nytt innlegg. Har merket meg at du er perfeksjonist og at alt du lager blir nydelig. Sikker p at dine kunder blir fornyd. Strikker ikke selv p oppdrag, men akkurat n strikker jeg ei kofte for ei god venninne. Har strikket prvelapp, vrt hos henne en ekstra tur og prvd, for jeg er "livredd" for at den ikke skal passe. Ikke noe er s ergerlig om ei jakke/genser som passer nesten!

Strikkepiken

13.03.2015 kl.12:41

strikkogtov: Det er veldig koselig at du er ofte innom og s flink til kommentere :) Jeg jakter alltid etter perfeksjon og syns dette er bde spennende, utfordrende og lrerikt.

Nr du har gjort s grundig forarbeid s gr det nok helt sikkert fint ;) Hvilken kofte er det? :)

strikkogtov

13.03.2015 kl.16:42

Det er Wiolakofta.

Strikkepiken

13.03.2015 kl.17:09

strikkogtov: Aha! Spennende :)

Terese

14.03.2015 kl.10:19

Hei :)

Er ofte innom bloggen din og titter og leser. Var koselig lesing i dag og gy hre litt om deg.

God helg. Hper du had like fit vr som de er her.

Strikkepiken

14.03.2015 kl.12:52

Terese: Hei og s hyggelig :)

God helg nskes i retur! Her er det overskyet og 8 varmegrader, utmerket "tine-vr". Jeg s faktisk rets frste hestehover i gr! :)

Julie

17.03.2015 kl.17:14

Hei!

Jeg bare lurer p; jeg har aldri strikka fr, men har veldig lyst til begynne n. Har du noen tips om enkle oppskrifter jeg kan begynne med? Genser, sokker, skjerf- hva som helst. Var ei som mente jeg hadde klart starte med en Skappelgenser som frste prosjekt. Tror du det hadde vrt mulig for ei som aldri har strikka fr? :-)

Mvh

Julie

Strikkepiken

31.03.2015 kl.14:55

Julie: Jeg har helt glemt svare deg... Skjerf, sjal og votter er fine ting begynne med. Garnstudio har masse fine, enkle og gratis oppskrifter. Skappelgenseren er helt sikkert overkommelig, men den krever en del montering. Fasongen er heller ikke super, nr det kommer til bruksegenskaper. Men jeg fant ei oppskrift p en enkel jakke, litt i skappel-stil som jeg tenkte kunne passe bra :)

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=158&d_id=27&lang=no

B Flatland

17.12.2017 kl.11:46

hei Strikkepiken

Jeg har strikket litt/noe tidligere. Og jeg har god hjelp, nr jeg str fast :)

N holder jeg p en kofte til min mann - litt etter eget hode (flger oppskrift p en genser for vite maske antall. Og skal ha raglan felling). Men jeg har valgt et stople mnster, s den fr litt gammelt preg av "mannsgenser/fiskar trye)

s til sp. ml:

Jeg tror koften blit litt knapp i bredden til min mann (ikke mye). Lar det seg gjre hente opp masker etter sying/klippekant. Slik at man kan ke bredden litt, via stolpen. Alts da "legge p" en kant som strikkes p langs/fra toppen av kofte og opp/ned (f.eks i bunnfargen). Dette for ke litt fr stolpe.

S strikkes til slutt knappestolpen.

Og vips har man ftt litt bredere kofte ??

p forhnd takk

B Flatland

Strikkepiken

18.12.2017 kl.00:21

Godt mulig det! Strikk en prvelapp og finn det ut ;)

Ellers kan du strikke bredere stolper :)