Hvem er Strikkepiken?

Jeg er en ung kvinne med navn Iselin Mosevoll. Jeg er opptatt av klær, farger, tradisjoner og norsk kulturhistorie. Det er lenge siden jeg oppdaget at klærne jeg liker ikke er å finne i butikkene. Derfor lager jeg dem stort sett selv. Så garderoben min består i grove trekk av en mix av dette.

Jeg prøvde for første gang å strikke som 4-åring og har behersket teknikken siden jeg var 6. Jeg har strikket litt fra og til i yngre alder, og lærte meg å mestre sokker og votter. Jeg strikket min første genser i en alder av 11 år, til min lillebror. Jeg har hele livet vært kronisk kreativ og sydd dukkeklær og egne klær. Og valget som har hatt størst betydning for meg er utdanningen min. Jeg har tidligere gått skole GK Tegning, form og farge, VK1 og Vk2 Design og tekstil. Videre har jeg blogget siden mai 2012. Og siden, har ikke håndarbeidsinteressen min blitt noe mindre, snarere tvert i mot. Det jeg ikke kan vil jeg lære, og jeg er alltid på søken etter ny kunnskap. Jeg innrømmer med stolthet at jeg er en ekte strikkenerd som henger seg opp i detaljer og annet finurlig småtteri!

Frem til 2018 har Henrik Vonstad Østerdal bidratt med å ta bilder og være tec-support.

Bestilling/oppdrag

Jeg strikker på oppdrag innimellom. Send meg en mail på [email protected] så får jeg høre hva du tenker på!

Når jeg tar bestillinger tar jeg utgangspunkt i oppskrifter og tilpasser målene til hver enkelt kunde. Det er viktig for meg å lage noe som passer godt og blir velbrukt. Vanlige endringer er f.eks. endring lengde på genser/jakke, endre lengde på armer, ekstra vidde på bolen nede, innsving i livet, eller slå sammen ulike størrelser. Dette er ting som kan endres på så lenge det ikke kommer i konflikt med mønsteret i plagget. Jeg veileder måltaking.

Jeg er alltid mest interessert i å strikke ting/modeller jeg ikke har strikket tidligere. Dette for å ha noe spennende å skrive om på bloggen. Noen av mine helt spesielle prosjekter er forbehold meg selv og mine nærmeste. Flere av disse er eksperimenter og blir ofte til med prøving og feiling. Det er selvfølgelig kjekt å få gode tilbakemeldinger på disse tingen, men oppskrifter og produkter ønsker jeg å beholde selv.

Når vi er enige om modell, garn og målene er mottatt, vil jeg ha et depositum tilsvarende verdien av garn og knapper før jeg begynner å strikke. Resten av beløpet betales når produktet er ferdig, men jeg vil kunne gi et prisoverslag før jeg går i gang. En liten voksenstørrelse vil være rimeligere enn en stor, pga. garn- og arbeidsmegde. En jakke vil koste mer enn en genser, pga. knappekostnader og mer monteringsarbeid. En kofte i voksen størrelse tar ca 2 måneder å strikke og montere. Er dette en stor størrelse, et plagg med mye mønster og/eller montering tar det lengre tid. Det er minst pågang fra etter påske og frem til september. Ta kontakt på [email protected]

Selv om det er hyggelig at folk tenker på meg når det kommer til montering av strikkeplagg, men jeg monterer ikke plagg som andre har strikket. Jeg monterer selvfølgelig strikkeplagg jeg strikker selv. Utover dette kan jeg bidra med bloggposter om hvordan montering gjennomføres og litt moralsk støtte. Jeg forsøker å svare på alle henvendelser jeg får, når tiden strekker til.  

Spørsmål og svar

Jeg får ganske mange forespørsler om hvilket garn eller oppskrift jeg har brukt i bloggpostene. Som regel er det meste opplyst i hver enkelt bloggpost om type garn, fargenummer, pinner og oppskrift. Det er en fordel om bloggposten leses nøye. Men selvfølgelig glipper også dette for meg noen ganger og da er det helt greit at jeg blir gjort oppmerksom på nettopp dette. 

Mange tar kontakt og vil ha tips og hjelp om akkurat sitt problem i sitt strikketøy. Ofte har jeg strikket samme oppskrift, men kanskje ikke samme størrelse og har dermed ikke støtt på samme problem. Inne på kategoriene Forberedelser, Strikkeskole og Monteringsskole, ligger det løsninger på vanlige problemstillinger. Er det en spesiell bloggpost eller tema du ikke finner igjen, er det lurt å bruke søkefeltet i magen på høyre side. Her søker du i bloggens innhold og ikke resten av internettet. 

Selv om det er hyggelig at folk tar kontakt og spør nettopp meg om hjelp, har jeg dessverre ikke muligheten til å svare alle, om alt, alltid. Men det er enklere å svare på spørsmål er tydelig formulert, om det er lagt med bilde eller eksempler, eller er linket tilbake til mitt blogginnlegg det gjelder. Ofte har jeg strikket samme oppskrift i ulike varianter og da er det ikke så enkelt alltid i hvite hvilket plagg det er snakk om.

Deling av oppskrifter

Jeg får dessverre en del henvendelser med spørsmål om jeg kan kopiere og dele andre sine oppskrifter via mail. Det har jeg ikke mulighet til. Oppskrifter og mønster som er i salg har en ikke lov og dele, og det stiller jeg 100% bak. Jeg vil derimot oppfordre vedkommende til å kjøpe oppskriften personen er så interessert i. Det er tross alt viktig å støtte opp om designere som legger ned så mye arbeid i flotte oppskrifter, plagg og bilder. For hva skjer om vi ikke gjør det? Hvem skal da inspirere oss?

Sponsing og reklame/annonsering 

Sponsing og reklame/annonsering kan være aktuelt om dette er relatert til innholdet på bloggen. Send meg en mail på [email protected]
 

Facebook

Strikkepiken har egen facebookside og den blir jevnlig oppdatert med kreative prosjekter og strikketips. Selv om jeg ikke er helt upartisk, vil jeg anbefale deg å like den!

 

#strikkepiken

10 kommentarer
    1. Er alltid inne på bloggen din, når jeg ser at du ar postet et nytt innlegg. Har merket meg at du er perfeksjonist og at alt du lager blir nydelig. Sikker på at dine kunder blir fornøyd. Strikker ikke selv på oppdrag, men akkurat nå strikker jeg ei kofte for ei god venninne. Har strikket prøvelapp, vært hos henne en ekstra tur og prøvd, for jeg er “livredd” for at den ikke skal passe. Ikke noe er så ergerlig om ei jakke/genser som passer nesten!

    2. strikkogtov: Det er veldig koselig at du er ofte innom og så flink til å kommentere 🙂 Jeg jakter alltid etter perfeksjon og syns dette er både spennende, utfordrende og lærerikt.

      Når du har gjort så grundig forarbeid så går det nok helt sikkert fint 😉 Hvilken kofte er det? 🙂

    3. Hei 🙂
      Er ofte innom bloggen din og titter og leser. Var koselig lesing i dag og gøy å høre litt om deg.
      God helg. Håper du had like fit vær som de er her.

    4. Terese: Hei og så hyggelig 🙂

      God helg ønskes i retur! Her er det overskyet og 8 varmegrader, utmerket “tine-vær”. Jeg så faktisk årets første hestehover i går! 🙂

    5. Hei!
      Jeg bare lurer på; jeg har aldri strikka før, men har veldig lyst til å begynne nå. Har du noen tips om enkle oppskrifter jeg kan begynne med? Genser, sokker, skjerf- hva som helst. Var ei som mente jeg hadde klart å starte med en Skappelgenser som første prosjekt. Tror du det hadde vært mulig for ei som aldri har strikka før? 🙂
      Mvh
      Julie

    6. Julie: Jeg har helt glemt å svare deg… Skjerf, sjal og votter er fine ting å begynne med. Garnstudio har masse fine, enkle og gratis oppskrifter. Skappelgenseren er helt sikkert overkommelig, men den krever en del montering. Fasongen er heller ikke super, når det kommer til bruksegenskaper. Men jeg fant ei oppskrift på en enkel jakke, litt i skappel-stil som jeg tenkte kunne passe bra 🙂

      http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=158&d_id=27&lang=no

    7. hei Strikkepiken
      Jeg har strikket litt/noe tidligere. Og jeg har god hjelp, når jeg står fast 🙂
      Nå holder jeg på en kofte til min mann – litt etter eget hode (følger oppskrift på en genser for å vite maske antall. Og skal ha raglan felling). Men jeg har valgt et stople mønster, så den får litt gammelt preg av “mannsgenser/fiskar trøye)
      så til sp. mål:
      Jeg tror koften blit litt knapp i bredden til min mann (ikke mye). Lar det seg gjøre å hente opp masker etter sying/klippekant. Slik at man kan øke bredden litt, via stolpen. Altså da “legge på” en kant som strikkes på langs/fra toppen av kofte og opp/ned (f.eks i bunnfargen). Dette for å øke litt før stolpe.
      Så strikkes til slutt knappestolpen.
      Og vips har man fått litt bredere kofte ??
      på forhånd takk
      B Flatland

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg