Blondekant til Oddvars peneste kofte

Nok en gang har jeg bestemt meg for å bytte ut vrangborden med noe annet, noe litt mer spennende. Kofta er feminin og elegant i fasongen, så noe litt ekstra i tillegg er ikke feil etter min mening. 

Kanten jeg har latt meg inspirere av ble funnet i hefte fra Rauma sitt hefte om Selbustrikk. Denne kanten ble tidligere brukt i stedet for vrangborder på sirlige Selbuvotter strikket i tynt garn og med tynne pinner. Det er riktignok ikke helt eksakt samme kant jeg har brukt, så jeg har tatt meg noen kunstneriske friheter.

Jeg har tidligere strikket et par votter fra dette heftet, Selbustrikk på tynne pinner.

Garnet jeg har brukt kommer i hesper, som jeg selv har nøstet over til funksjonelle nøster med nøstemaskinen min. Jeg har strikket med Hifa sitt garn Ask på pinne nr. 3. Når jeg skal strikke glattstrikk og mønster går jeg over til pinner nr. 3,5. 24 masker på 10 cm, er forøvrig en veldig fin strikkefasthet til dette garnet! 

Jeg har laget et mønsterdiagram og en oppskrift med tekst. Først tar jeg for meg mønsteret i runden, deretter frem og tilbake.

Det kan være nyttig å ha lest bloggposten Hvordan få fine fellinger som heller mot høyre og venstre?

 

Rundt – legg opp et maskeantall som er delelig med 14 m. 

Omg. 1: Strikk vrang.

Omg. 2: Strikk *13 m rett og 1 vrang* gjenta ut omg. 

Omg. 3: Strikk *2 rett sammen, strikk 4 m, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 4 rett, 2 m vridd rett sammen, 1 vr* gjenta ut omg. 

Så gjentas omg. 2 og 3 som utgjør hele mønsteret, til ønsket lengde. Avslutt med omg. 2. 

 

Frem og tilbake – legg opp et maskeantall som er delelig med 14 m + 1 m.

Omg. 1: Strikk vrang.

Omg. 2: Strikk 1 m rett *13 m vrang og 1 rett* gjenta ut omgangen.

Omg. 3: Strikk *2 rett sammen, strikk 4 m, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 4 rett, 2 m vridd rett sammen, 1 vr* gjenta ut omg. 

Så gjentas omg. 2 og 3 som utgjør hele mønsteret, til ønsket lengde. Avslutt med omg. 2. 

 

Det blir ikke bare et fint blondemønster, med også taggekant nederst. Dette er veldig ulikt de andre koftene jeg har fra før av. 

Jeg tror dette blir å passe fint sammen med resten av kofta. Det er spennende å eksperimentere litt!


 

#kofteboken #oddvarspenestekofte

Lik strikkepikens facebookside og få flere oppskrifter, tips og kreative innputt!

7 kommentarer
    1. fjellgeitbundingen: Ja, det blir det! Jeg har blitt inspirert av Ingeborg-kofta og Molly-kofta, men ville ikke ha en identisk kant som de to. Jeg er veldig jente-jente og da må liksom blonde være med 🙂 Men nå er jo egentlig strikka blonde et stort emne for seg da, men masse spennende innhold 🙂

    2. Dette var en fin kant! Jeg har lyst til å bruke den nederst på en kjole som jeg strikker ovenfra og ned. Vil det fungere dersom jeg starter oppe på mønsteret og avslutter med en omg. vrang?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg