Monteringsskole - nyttig vite

Hvordan hekle krepsemasker?

Krepsemasker har jeg hrt snakk om i lange tider, men aldri gtt inn for lre meg. S n har jeg tatt kroken i egen hnd og lrt meg dette. 

Det er Morgendiskofta fra Sidsel Hivik som skal f flere dekorative elementer. P det brune feltet nederst p ermet, like fr mnsteret begynner, er det en rille. Her skal det frst vre heklet kjedemasker i lysebltt, som skal vre en forberedende kant til de mrkere bl krepsemaskene. Det er en fordel ha en slik forberedende kant, enten i kjedemasker eller i fastmasker, fr krepsemaskene hekles. 

Slik hekles da kjedemaskene, slik som jeg har brukt. En svrt lav og flat kant. 

Veldig dekorativ er denne typen kant, og egentlig veldig fin p egenhnd. Tommel opp for nye oppdagelser, selv om dem bare skulle vise seg vre delml!

Jeg har ftt krepsemasker beskrevet som baklengs hekling og det viste seg stemme noks bra. Denne baklengs-benevnelsen er brukt fordi det hekles i motsatt retning av hva en normalt sett gjr, utover det er det rimelig enkelt. Dette, som alt annet krever selvflgelig litt trening, men det er helt overkommelig lre seg og en spennende effekt gir det i alle fall!

Slik blir resultatet. 

Dette er faktisk retningen jeg holdt arbeidet mens jeg heklet. (Jeg prvde frst holde ermet motsatt vei nr jeg heklet, men mtte konstatere at det ikke ble bra og mtte rekke opp.) ta bildene den riktige veien slo meg ikke fr jeg var ferdig...

Noe jeg virkelig liker med Sidsel Hivik sine design er at hun kombinerer strikk med hekling, og paljetter, perler og blanke knapper med lodden ull. Snt skaper kontraster og spennende detaljer!

#SidselHoivik #morgendiskofte #krepsemasker #ReverseSingleCrochet #CrabStitchBorder

Lik strikkepikens facebookside og f jevnlig oppdateringer p ulike teknikker og kreative sysler! 

6 fine kommentarer

Tone B Tuvnes

20.06.2016 kl.11:35

S flink du er :)

Strikkepiken

20.06.2016 kl.12:05

Takk :D

Bozena

20.06.2016 kl.15:14

Vad kul att lsa om den hr trjan. Jag r "nstan" klar med min Bohuskofta och kittet till Morgondis ligger och vntar tlmodigt. Uppskattar drfr alla tips innan jag hugger i :-)

Strikkepiken

21.06.2016 kl.11:46

Bozena: S bra du liker det jeg skriver om :) Syns denne Bohuskofta virker spennende! Jeg iker dette med teksturstrikk.

Det kommer flere tips rundt Morgendis etterhvert. S du m gjerne titte innom innimellom :)

Vigdis O Eriksrd

09.05.2017 kl.02:28

Hei!! Morgen dis kofta var kjempe flin, nydelige farger Kunne tenkt meg den ( vinter strikk) Har du mnster til den ? M strikke pulsvarmere frst 😀

Strikkepiken

10.05.2017 kl.13:00

Vigdis O Eriksrd: Hei og takk for det.

Ja, jeg har mnster, men har ikke mulighet for dele det siden dette er et mnster som er i salg pr. n. Du m nok ta deg en tur innom www.sidselhoivik.no og kjpe deg en garnpakke med oppskrift som alle andre.