Hvordan hekle krepsemasker?

Krepsemasker har jeg hørt snakk om i lange tider, men aldri gått inn for å lære meg. Så nå har jeg tatt kroken i egen hånd og lært meg dette. 

Det er Morgendiskofta fra Sidsel Høivik som skal få flere dekorative elementer. På det brune feltet nederst på ermet, like før mønsteret begynner, er det en rille. Her skal det først være heklet kjedemasker i lyseblått, som skal være en forberedende kant til de mørkere blå krepsemaskene. Det er en fordel å ha en slik forberedende kant, enten i kjedemasker eller i fastmasker, før krepsemaskene hekles. 

Slik hekles da kjedemaskene, slik som jeg har brukt. En svært lav og flat kant. 

Veldig dekorativ er denne typen kant, og egentlig veldig fin på egenhånd. Tommel opp for nye oppdagelser, selv om dem bare skulle vise seg å være delmål!

-W52NmWehuA

Jeg har fått krepsemasker beskrevet som baklengs hekling og det viste seg å stemme nokså bra. Denne baklengs-benevnelsen er brukt fordi det hekles i motsatt retning av hva en normalt sett gjør, utover det er det rimelig enkelt. Dette, som alt annet krever selvfølgelig litt trening, men det er helt overkommelig å lære seg og en spennende effekt gir det i alle fall!

Slik blir resultatet. 

Dette er faktisk retningen jeg holdt arbeidet mens jeg heklet. (Jeg prøvde først å holde ermet motsatt vei når jeg heklet, men måtte konstatere at det ikke ble bra og måtte rekke opp.) Å ta bildene den riktige veien slo meg ikke før jeg var ferdig…

Noe jeg virkelig liker med Sidsel Høivik sine design er at hun kombinerer strikk med hekling, og paljetter, perler og blanke knapper med lodden ull. Sånt skaper kontraster og spennende detaljer!


#SidselHoivik #morgendiskofte #krepsemasker #ReverseSingleCrochet #CrabStitchBorder

Lik strikkepikens facebookside og få jevnlig oppdateringer på ulike teknikker og kreative sysler! 

6 kommentarer
    1. Vad kul att läsa om den här tröjan. Jag är “nästan” klar med min Bohuskofta och kittet till Morgondis ligger och väntar tålmodigt. Uppskattar därför alla tips innan jag hugger i 🙂

    2. Bozena: Så bra du liker det jeg skriver om 🙂 Syns denne Bohuskofta virker spennende! Jeg øiker dette med teksturstrikk.

      Det kommer flere tips rundt Morgendis etterhvert. Så du må gjerne titte innom innimellom 🙂

    3. Hei!! Morgen dis kofta var kjempe flin, nydelige farger Kunne tenkt meg den ( vinter strikk) Har du mønster til den ? Må strikke pulsvarmere først 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg