Mostly Mittens

Jeg er til stadighet på jakt etter nye spennende ting å strikke. I forfjor fikk en spennende strikkebok til jul fra kjæresten min, Mostly Mittens av Charlene Schurch, heter den.  Dette er en bok om russike strikkemønstre, og den inneholder, som teksten tilsier, for det meste votter. Boka er riktignok på engelsk, men det er gode bilder og lett forståelige diagrammer å strikke etter. 

 

Jeg har brukt baby-ull og pinner nr. 2,5 i vottene jeg har strikket. Anbefalt garn er Rauma finull og pinner 2,25 mm. Tok det jeg hadde jeg, men endte opp med litt store votter til mine små hender. Så jeg har like godt tegnet av mønsteret og forminsket det litt. Kruset er strikket med svarte rettmasker og vrangmaskene er vranierende farger, med raporter på 3 omganger. Tommelen er strikket på siden, slik at vottene er like på innsiden og utsiden. Og når det er slik trengs det ikke å strikke en høyre- og en venstrevott, men to identiske votter. Ingen forvirring med andre ord! Er veldig glad i denne boka og har strikket flere par votter. Her er et eksempel på et av mønstrene. 

 
Her er et par i grått, lilla og svart og et par i blått og svart. De blå vottene passer supert til det nydelige kashmir-sjerfet, som jeg har fått av en god venninne!

7 kommentarer
    1. Fantastiske votter! Fatter ikke hvordan det er mulig… Jeg har strikket i noen år nå, men mønster på fire pinner holder jeg meg unna!
      Du er kjempe flink:)

    2. ingersfryd: Takk! 😀 har strikket i ca 20 år nå, men det er litt over to år siden jeg strikket mine første selbuvotter. Det jeg prøver å si er at det er håp for alle. 🙂 Dessuten strikker en ikke med mer en 2 tråder i slengen. Det finnes små rundpinner som kan brukes til votte- og sokkestrikking, hvis du synes det er bedre. 🙂 Takk for god tilbakemelding! 😀

    3. Dette er bare helt fantastisk fint arbeid. Skal ha litt tålmodighet for å strikke med så mye mønster 🙂

    4. Takk for god respons Silje og hobbyz.blogg.no! 🙂 Hemmeligheten er å holde styr på alle nøstene, ha god tid og annen strikking og variere med. 🙂 Strikker litt nå og litt da, så blir det gjort ganske mye til slutt! 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg