Evige kaktuser, for dem uten grønne fingre…

Enkelte ting en dumper over på nettet må en simpelten bare lage. Et godt eksempel på det er disse kakusene fra http://planetjune.com/

Oppskrifta er på engelsk, men har svært gode bildeforklaring for både høyrehendte og venstrehente hekleentusiaster. Oppskriftene er rimelig enkle også! Jeg har såklart improvisert og forandret litt på oppskriften for å få litt variasjon i sammenplantningen her.

Sammen med oppskriftene på kaktuser fulgte det også meg oppskrift på potte og sette plantene i. Jeg kom frem til at å sette de små heklete vidundrene i en ekte blomsterpotte ville se mye mer naturtro ut, for ikke snakke om det praktiske aspektet med at kaktusene ville stå bedre. 

Etter å ha hekla dekorasjonen over, fant jeg ut at jeg trengte meg et par nye nåleputer, og hva er vel da bedre en kaktuser uten pigger? Jeg henta inspirasjon fra oppskriten til planetjune og jeg har sett på flotte bilder fra Odds&Ends Handmade. (se bildet under)

  

 Slik ble nåleputene mine. Kaktusen med den hvite blomsten på er bøsta litt med katte-børsten for å få et mer loddent uttrykk. 

 Så skal jeg forklare hvordan jeg fikk dem til å så i potta. Først skar jeg til en skumgummikube som passa inni krukka jeg hadde valgt. Så hekla jeg et brunt kvadrat som skulle forestille jord. Deretter fortsatte med å hekle en kant rundt kvadratet som jeg skulle trekke nedover skumgummi kuben. Kanten måtte være litt trang og skrå innover for at det hele skulle holde. Før jeg tredde den brune jeg hadde hekla på skumgummien, sydde jeg på selve kaktusen til “jorda”. Så tredde jeg hele vidunderet nedover skumgummi kuben, for så å plassere kaktusen i potta. 

Dette er planter som kan stå i en mørk krok, uten å ta skade av det, og likevel spre godt humør! Eneste nedturen er at dem må tørkes/blåses støv av innimellom, vann trenger dem i hvert fall ikke!

4 kommentarer
    1. Herlige greier 😀 Utrolig kult! Jeg har en kaktus selv – Mr. Cactai – men han er også den eneste av mine mange kaktuser jeg har greid å holde levende. Nå får han selvfølgelig all min kjærlighet og oppmerksomhet, så om jeg skulle hatt andre kaktuser, måtte det blitt slike som du har beskrevet over!:D

    2. idabp: Takk! 😀 jeg liker levende planter også! Har egentlig fryktelig mange av dem. Må si meg enig i at ordentlige kaktuser er en utfordring, for jeg har en tendens til å stelle dem til døde. Etter hvert har jeg innsett at dem stort sett greier seg selv. Så flink du har vært som holder liv i kaktusvennen din! Regner med Mr. Cactai er litt som et husdyr, glad i deg uansett. 😛
      Den øverste kaktusen var en gave til min kjære plante-drepende bror. Så kan jeg ikke prakke på folk levende planter, kan jeg alltids kompensere med en heklet variant! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg