Julegaver på bestilling

Litt innimellom, når jeg ikke er for opptatt med å strikke til meg selv, mine nærmeste og mine egne julegaver, strikker jeg litt på oppdrag. En veldig fin måte å få utnytta ekstra strikkekapasitet og en lystbetont måte å skrape sammen penger til fremtidige prosjekter. Denne bestillingen kom fra et barnebarn som var enstelig for at bestemora skulle fryse om vinteren. Det kunne jeg ikke være bekjent av så jeg svarte ja, med det samme!

Etter litt diskusjoner frem og tilbake kom vi frem til at Mitu fra Husfliden var et godt garnvalg, siden det er et blandingsgarn av 50% ull og 50% alpakka. Dette holder svært godt på varmen og har glansen fra alpakka og spensten til ull. Jeg liker veldig godt å kunne bytte ut garnkvaliteter til disse garnstudio-oppskriftene, bare sørg for å ha samme antall meter pr nøste.

Drops har lagt ut et system med garngrupper på nettsidene, dette er en god for å bruke som pekepinn. Men for å være pinlig nøyaktig er det best å se etter (du finner disse opplysningen på magebåndet til garnet) samme antall meter pr. 50 g.

Luen er strikket på pinner nr. 4 og vottene på pinner nr. 3,5. Jeg har kommet frem til at det er lurt å ha tykkere pinner til tykkere fletter, slik at strikkeplagget ikke blir stivt. Derfor valgte jeg å følge anvisninget til garn og pinner til vottene, men jeg lagde smalere fletter. Flette- og rett og vrang-strikk gjør at plagget holder ekstra godt på varmen, siden det blir plass for varme luftlommer innimellom alle forhøyningene.

Oppskriftene finner du her:

Lue: http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=134&d_id=26&lang=no

Votter: http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=116&d_id=7&lang=no

Vottene har jeg kun tatt utgangspunkt i antall omganger og masker. Jeg har lagt til noen ekstra masker for å fylle i flettene. Vottene er strikket med enkel tråd.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg