Kjøligere dager – tid for pulsvarmere

Pulsvarmere er kjekke små plagg. De passer kjempefint til vår og høst i stedet for votter og på vinteren til innebruk. Pulsvarmere er supre å ha i veska om det skulle bli kaldt og det er en veldig grei måte å regulre temperaturen på.

Disse pulsvarmerene i alpakka ,strikket jeg for noen år siden og dem har blitt utrolig mye brukt! Dette paret i petrol er helt klart min favoritt!

 

Oppskriften er min egen

Garnforbruk: knappe 50 g tynn alpakka

Pinner: nr. 2,5.

Legg opp 48 m til spinkle hender og 52 m til litt større hender.

Omg. 1: *1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr* strikk ut omgangen.

Omg. 2: *1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr* strikk ut omgangen.

Omg. 3: *1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r* strikk ut omgangen.

Omg. 4:  *1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r* strikk ut omgangen.

Gjenta disse 4 omgangene, som utgjør dobbelt perlestrikk.

Strikk dobbelt perlestrikk rundt i 14 cm. (Eller ønsket lengde)

Strikk dobbelt perlestrikk frem og tilbake i 4 cm, for å få plass til tommelen.

Strik så dobbelt perlestrikk rundt i 2 cm.

Fell løst av. 

Hekle en picot-kant rundt kanten oppe og nede, samt rundt tommelen, med heklekrok nr. 2,5.

Pikot blir dannet av 3 luftmasker som settes sammen til en ring med en kjedemaske. Ha 3 fastmasker i mellom hver ring. Fortsett rundt, avslutt med kjedemaske

Fest alle tråder og ditt nye yndlingsplagg er klart til bruk!

 

Dobbelt perlestrikk er svært elastisk og former seg fint etter hendene, men ikke like kjedelig som den klassiske rett og vrang.  Dette paret er strikket på samme måte som det petrolfargede paret over, men her har jeg sydd på små hjerteknapper til dekor. Annen fin pynt kan helt klart også benyttes!


Dette paret har jeg tatt utganskspunkt i ei oppskrift fra Strikkeboka av Gerd Fjellanger. I boka finnes det lue og trekantsjal i samme mønster. Jeg har strikket pulsvarmere lengre og laget hull til tommelen, for å gjøre dem varmere. Disse er strikket på pinner nr. 3. og garnforbruket er ca 1 nøste tynn alpakka.


#pulsvarmere #småstrikk #wristwarmers

Lik strikkepikens facebookside!

14 kommentarer
    1. Kjempefine pulsvanter allt sammen. digger pulsvanter eg og. Bruker sjelden votter eg da. stort sett pulsvanter om vinteren også. eg har ikkje strikket det mønsteret der, men mange andre. Ikkje dumt med dobbel perlestrikk, det har eg ikkje tenkt på. lurt.
      ha ein fin søndagskveld

    2. Nydelige pulsvarmere! Skulle ønske jeg var god til/glad i å strikke selv. Jeg er sååå glad i strikka klær, men eier ikke tålmodighet til å strikke noe selv. Hehehe. 🙂

    3. Jeg har brukt oppskriften din i helgen og laget verdens deiligste pulsvanter 🙂 De blir helt klart en favoritt!! Takk for at du deler oppskrift 🙂

    4. Tusen takk for at du deler oppskrift, synes disse ser helt perfekt ut! 🙂 Elastiske og med tommelåpning, og ikke minst veldig fine!
      Lurer på om du har forslag til garn, har ikke særlig erfaring med alpakka?

    5. Herdis: Så bra du liker oppskriften min 🙂

      Dette er jo en helt ypperlig mulighet til å få erfaring med alpakka 😉 Om ikke dette er interessant, så kan du bruke finullgarn fra Rauma eller alle mulige typer babyull. Garnet bør være ca slik 50 gram = 150-170 m.

      Lykke til 🙂

    6. Tusen takk! Tenkte på forslag til merke for tynt alpakkagarn, men da kan jeg se hva de har av alpakka eller annet som er 50 gram = 150-170 m 🙂

    7. Herdis: Drops har den rimeligste alpakkaen. Rauma har Inca alpakka, Sandnesgarn har Mini Alpakka og du store alpakka har tynn alpakka. Så det skal være nok å velge mellom 🙂

    8. Hei!
      Disse ser jo perfekte ut!!
      Strikker du på 2 eller 4 pinner?

      Beste hilsen Margit

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg