Framdrift på stripe-strikkejakka

For i overkant av en måned siden begynte jeg på en ny strikkejakke til meg selv. Det har vært mye å henge fingrene i den siste tiden, så jeg har ikke kommet like langt som jeg har håpet på i dette prosjektet. Ikke det at det på noen måte er noen hast. Her er en liten oppdatering i det minste.

Når jeg legger opp til strikking, legger jeg opp over 2 pinner, slik at opplegget ikke skal bli for stramt. Her har jeg satt på merker ved hver 50 maske. Det er enklere å holde tellinga til 50 m x 6 enn til 300 m x 1. Dessuten er det mye enklere å kontrolltelle på denne måten. For min del er det viktig at ting blir riktig!

Så langt har jeg kommet til nå. Om 3 cm skal jeg begynne å felle til armhull og til v-hals. Ser for meg at det kan bli et lite problem å holde styr på alle delene og nøstene. Jeg feller ikke av jakken på skuldrene, jeg kutter garnet og setter alle maskene på hvert stykke på en stor sikkerthetsnål. Senere syr jeg dette sammen med usynlige maskesting. 

 

Forklaringen nedenfor er hentet fra DROPS Teknikkvideoer

Montering: Maskesting brukes til å sy sammen to deler som ikke er felt av, med en usynlig søm. Perfekt avsluttning på tær, skuldre m.m.

Begynn med dette: Ha maskene på hver sin pinne med rettsiden ut. Garnet (som skal brukes til å sy med) skal sitte fast i den bakre delen.  Stikk nål og garn gjennom masken på fremre pinne som om den skulle strikkes vrangt, stikk så nålen gjennom første masken på bakre pinne som om den slulle strikkes rett. Stram tråden. Nå er du klar til å starte.

Følgende 4 trinn gjentas:

1. Stikk nål og garn gjennom masken på fremre pinne som om den skulle strikkes rett. Løft av masken.

2. Stikk nålen gjennom neste maske på den fremre pinnen som om den skulle strikkes vrangt. Dra garnet helt gjennom. (La masken sitte på pinnen)

3. Stikk nålen gjennom masken på bakre pinne som om den skulle strikkes vrangt, løft av masken av pinnen. 

4. Stikk nålen gjennom neste maskepå den bakre innen som om den skulle strikkes rett. Dra garnet helt gjennom (la masken sitte på pinnen).

 

Tenk “rett, vrang – vrang rett”, og start alltid på fremre pinne. Etterhvert vil du se at sømmen ser ut som strikkede masker. Det er helt klart lurt å begynne med en prøvelapp og sy maskesting i en kontrastfarge, slik at det er lettere å se hva du gjør. Noe som er veldig viktig, er å stramme garnet du syr med “sånn passe”, slik at det ikke blir for stramt eller for løst. Målet er hele tiden at sømmen skal bli så lite synlig som mulig, altså så lik de strikkede maskene jakken består av. Dette faller som regle på plass med litt øvelse.

Jeg legger ved en link til DROPS teknikkvideo under. Om du ikke syntes den videoen var oppklarende og du er konfortable med engelsk tale er youtube altid en god venn. Søk på “kitchener stich”, “grafting” eller “weaving” (maskesting) så får du flere alternativer. Denne teknikken finnes i flere bøker.  En kjempefin bok som beskriver dette er “Strikkeboka” av Gerd Fjellanger.

Link til DROPS Teknikkvideo: http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=60

 

2 kommentarer
    1. Takk 🙂 Ser at fargene varierer fra bilde til bilde. Jeg skal prøve å få tatt er mer korrekt bilde når jakka en gang blir ferdig 🙂 inntil videre får dette fungere. 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg