3 strikkebøker fra biblioteket

Det har vært mange fine dager denne uka og jeg har kost meg ute, både med strikking og bøker fra bilblioteket. Dette var det jeg hadde med meg hjem denne gangen.

Knitting in the details – Lousia Harding

Mange skjønne detaljer og oppskrifter på hvordan disse lages. Heklete blomster, perler og knapper er flittig brukt. Gode instruksjoner på bruk av dekorative sting. Mange søte jakker, luer og sjerf som er strikket på pinner nr. 4-5, som er litt vel tykt etter min smak. En super bok å hente inspirasjon fra. Mye av dette som vises her i boka kan brukes til å sprite opp klær som allerede finnes i kleskapet. 

 

 

Textured stiches – Connie Chang Chinchio

Dette er en bok med mye spennende teksturstrikk. Oppskriftene bruker garn som passer til pinner nr. 3-5. Her finnes det ferdige oppskrifter jakker, sjerf, luer, votter og hansker. Alle med forskjellige typer teksturstrikk. Boken viser på en fin måte hvordan bruk av parier av teksturstrikk setter prikken over den berømte i’en. En fin bok å utvide strikkehorisonten sin på! 

En klassisk og søt jakke i merinoull og cashmere. Pinnene som er brukt her er nr. 4.

Morsom bruk av biser. Gøy med prosjekter som er litt anderledes!

Jeg likte veldig godt denne toppen! Kanskje det blir til at jeg strikker den en gang. Hvem vet? Den er strikket i bomull og lin. Pinnene som er brukt er 3,5.

 

Cast on bind off – Leslie Ann Bestor

Dette er en klar favoritt! Her finnes det opplegg og avfelling til alle bruksområder. Boka fungerer som oppslagsverk og har gode bilder som forklarer fremgangsmåte på en bra måte. Så langt har jeg prøvd ut noen av metodene. Hver metode har sitt navn som kan søkes på på youtube, for å få instruksjonene som film. Jeg likte boka så godt at jeg har like godt kjøpt den selv. 

Ryddig og grei intro. Her er oppleggesmetodene delt opp i basic, stretchy, decorative, circular, double-sided, multicolor, provisional, tubular og mobius. Avfellingene er delt opp i kategorierene basic, stretchy, dekorative og sewn. I alt inneholder boka 54 forskjellige måter å legge opp å felle av på. 

Her vises det forskjellige måter å få en dekorativ kant på opplegget. Det er også kommet med forslag på tegningen om hvilke bruksområder disse metodene passer til.

 

Her vises måter å felle av på i flere farger. Også her er det lagt til en anbefaling på hvilke bruksområder disse metodene passer til. 

Jeg er en flittig bruker av biblioteket. Her finnes nye strikkebøker, urgamle strikkebøker, bøker for å lære å strikke, strikkebøker for viderekomne og bøker som tar for seg strikkehistorie. Biblioteket er helt klart en god venn å ha, siden bokhylla her hjemme er kresen.

Bøkene finnes tilgjenngelige på biblioteket på Mo i Rana, så synes du dette er spennende kan du sikkert kontakte ditt lokale bibliotek og be om fjernlån. 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg