Tar sats og hopper på Marius-bølgen

I forbindelse med bloggen min har jeg fått en del gode tilbakemeldinger. Det som kanskje varmer mest er at en studievenninne mente jeg burde prøve meg på en Mariusgenser, for hun ønska seg en sånn. Det er alltid stas når folk etterspør noe jeg lager!

Jeg er ikke vanskelig å overbevise når det kommer til nye strikkeprosjekter. Jeg føler småstrikk i form av sokker, votter, sokker og pulsvarmere hører sommeren til for min del. Når høsten kommer er det veldig deilig å ha et større prosjekt å gå løs på, et som utfordrer de velkjente små grå og som inneholder mer jobb en et par uker. Fy så digg det er å få fart på pinnene!

 
Genseren jeg skal gå løs på er en feminin variant, med rundfelling. Jeg registrerer med lettelse at jeg slipper unna å sy i armer! Ut over det har vi diskutert en del rundt hvordan genseren skal være. Når noe strikkes for hånd er det jo gode muligheter til å legge til små endringer slik at plagget blir helt i tråd med ønskene til hver enkelt. Så langt har vi kommet frem til at kantene i perlestrikk skal byttes ut til fordel for kanter med 2 rette og 2 vrange, og genseren skal bli noen centimetre lengre.

Garnvalget har vi også snakket en del om, siden dette også skal stemme overens med bruksområde. Vi kom frem til at Drops merino extra fine, var et passende valg. Dette er til min begeistring et veldig mykt garn som gir definerte masker. Det står på garnstudio sine sider at dette er et spenstig garn, som tåler vaskemaskin. Noe som passer bra for en travel småbarnsmor. Fargene jeg skal bruke er svart, naturhvit og rødt. 

Oppskriftshefte kommer fra sandnesgarn og heter “klassikere”. Heftet har flere fine mariusoppskrifter, samt setesdalskofter og fanakofter. Jeg utelukker ikke at det flir flere kofter utover høsten. Det er noe helt eget med å gå løs på vår norske kulturarv, en slags ærefrykt. En ting er sikkert, jeg gleder meg til å føye denne klassikeren til merittlista mi!

Link til oppskriftshefte: http://www.sandnesgarn.no/

4 kommentarer
    1. hei hei. Det er kos å strikke mariusgenser med rundfelling. Eg holder no på med min 10. :0). eg strikker også 232tt og 2 vrang. Noen har innsvingningen og andre ikkje. Og alle er lengre enn oppskrifta. den er altfor kort. bør kjøpe inn litt mer garn enn oppgitt da. Har ikkje strikket denne varianten i det garnet, men i mange andre kvaliteter. Lykke til og er det noe du lurer på så er det bare å spørre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg