Fana-kofte neste

Jeg har fått en forespørsel om jeg kan strikke fanakofte. Etter litt tankespinn rundt hva som er ønsket har jeg tenkt å ta utgangspunkt i disse to oppskriftene. Resultetet skal bli en slags mellomting. 

Planene er å lage en jakke med rundfelling, uten ruter, men med vrangbord nede på bolen og på ermene. Garnet som er brukt i genseroppskrifta er sisu, noe som passer bra siden det har de egenskapene jeg er på jakt etter. Det kan vaskes i maskin og garnet består av 80% ull og 20% nylon. Nylon bidrar til å gjøre plagget mer slitesterkt, for en klassiker som fana-kofta bør jo helst vare en stund. Fargene som jeg skal bruke er mørk brun og ubleika hvit. Jeg har planer om å bruke noen sølvfarga knapper, men jeg skal vente med å bestemme meg til kofta er ferdig. 

 Viktig med litt annen kos enn bare strikking. God te i verdens tøffeste kopp fra simon’s cat og yndlingsplanten min på bordet, en husfred fra mamma.

Jeg har gått i gang med ermene, for dem blir det minst endringer på. Jeg har så smått begynt på bolen også. Strikkinga går ganske raskt. Ene armen er midlertidig ferdigstrikket, og i påvente av å bli satt inn på rundpinnen til bolen, så den har den fått seg en pause på et par sikkerhetsnåler. 

4 kommentarer
    1. Hei Strikkepiken,
      Saa pent som du strikker. Jeg vil ogsaa gjerne strikke en Fana kofte,nei ikke kofte men genseren paa hefte du viser her paa siden din. Saa jeg skriver til deg for aa se om du kan hjelpe med litt. Jeg heter Bente, bor i Wales, UK, siste uke ringte barnebarnet mitt og spurte om jeg kan strikke henne en Norsk genser som julepresang. Ja selvfolgelig sa jeg, men det var lettere sagt enn gjort for naa har jeg forsokt aa faa tak i ett monster, lett opp og ned paa nettet, men kan ikke finne noen som vil selge til 1persons bruk Hva jeg lurte paa er om du hvet om ett sted paa nettet som vil selge meg det heftet du viser her paa siden din og garnet som de kan sende til UK, eller om du hvet om noen i UK som har Norske monster og selger Sisu garn ? Hvist du har noen raad vil jeg vere veldig takknemlig, hvist ikke saa er jeg lei meg for aa bry deg med mine problemer. Jeg samler paa knapper ogsaa og syntes siden din ser saa interesant ut.. Desverre har jeg ikke de tre Norske bokstaver paa tastbordet mitt saa 2aa’er er a med ring over og noen av O’ene maa du putte en strek over. Ser fram til aa hore ifra deg (hvist du har tid da). Ha en fin uke, hilsen Bente

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg